کد خبر: 925797
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
طشت‌گذاری در اردبیل؛
آیین طشت‌گذاری در اردبیل  از ریشه‌دارترین آیین‌های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت برگزاری این آیین آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، در این مراسم که همه ساله از 26 ذی‌الحجه و همزمان با حرکت کاروان امام حسین (ع) به سرزمین عراق و واقعه تاریخی برخورد لشکر آزادگان جهان با حربن یزید ریاحی برگزار می‌شود اردبیلی‌ها که حریم‌دار حرمت عاشورائیان هستند همصدا با مولایشان طشت‌های مسی را پر از آب کرده و بر سر و سینه‌زنان و به یاد حزن و اندوه امام حسین و یاران باوفایش اشک ماتم می‌ریزند.

این مراسم همه ساله با طشت‌گذاری حسینیه اوچدکان آغاز شده و اوج این مراسم در مسجد جامع اردبیل برگزار می شود دستجات عزاداری محلات شش گانه طشت‌هایی را پر از آب کرده به نوبت در مسجد جامع اردبیل حاضر شده به عزاداری می پردازند و این طشت ها را بر دوش گرفته از میان عزاداران به سکوهای مخصوص قرار می دهند عزاداران اعتقادی به شفابخش بودن آب طشت ها دارند و آن را برای شفای بیمارانشان به عنوان تبرک به خانه هایشان می برند.

امسال به دلیل روزهای پایانی تعطیلات تابستانی خیل عظیمی از گردشگران و مسافران نیز در مراسم طشت‌گذاری شرکت کردند به طوری که آئین طشت‌گذاری امسال با حال و هوایی متفاوت‌تر برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز با بیان اینکه در چند سال اخیر با همکاری خوب هیئت‌ امنای مسجد جامع، بزرگان و ریش سفیدان محلات ششگانه و شعبات آنها مراسم طشت‌گذاری با نظم و ترتیب و احترام به اوقات شرعی به ویژه برپائی نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال نیز مراسم طشت‌گذاری با حضور دسته‌جات عزاداری از محلات مختلف آغاز و این مراسم با نظم و انضباط خاص به انجام رسید.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده بیان کرد: پایتخت حسینیت به صورت رسمی در سوگ فرزند فاطمه حال و هوایی حزن‌انگیز پیدا می‌کند و در دو روز آینده با تکمیل مراسم طشت‌گذاری آئین ویژه عزاداری دهه اول محرم با محوریت مساجد، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها برگزار خواهد شد.

وی افزود: امسال با توجه به شرایط خاص کشور قرار شده است در آغاز هر محفل بعد از قرائت قرآن سخنرانی خطبا به مدت 10 تا 20 دقیقه انجام شود سپس ذکر مصایب و عزاداری‌های سنتی مورد تاکید و توجه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: بعد از عید غدیر خم عزاداری در مساجد و  محلات با نام هفته خوانی در اردبیل شروع شده و اوج عزاداری‌ها در طشت‌گذاری 27 ذی‌الحجه به عنوان اعلان عزاداری رسمی به انجام می‌رسد به طوری که یک روز قبل از این روز عزاداری حسینی و طشت‌گذاری حسینیه اوچدکان آغاز شده و در 27 ذی‌الحجه در تبعیت از مرام جوانمردانه و سخاوتمندانه امام حسین(ع) نسبت به لشکر حرابن یزید ریاحی که آن حضرت لشکر و حتی حیوانات آنها را سیراب کرده آئین طشت‌گذاری انجام می‌شود که این مراسم با طشت‌گذاری 6 محله از محلات اردبیل در مسجد جامع این شهر آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: بعد از قرائت قرآن و سخنرانی در گام اول کوچه اسلامی، سپس داشچیلار، در مرحله بعد سینه زنان اوچدکان، سپس زنجیرزنان محله اوچدکان بعد از آنها محله طوی و در آخر نیز محله نواب صفوی آئین طشت‌گذاری را به صورت رسمی انجام می‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر