کد خبر: 925713
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
معاون امور آموزش نهضت سوادآموزی:
معاون آموزش نهضت سوادآموزی گفت: بی‌سوادان شناسایی شده زیر ۵۰ سال در کشور حدود یک و نیم میلیون نفر هستند .

محمد مهدی‌زاده  در همایش ملی سوادآموزی و توسعه مهارت‌ها در مجتمع فرهنگیان تبریز اظهار کرد: با اینکه امروز روز جهانی نهضت سوادآموزی است و این روزهای جهانی اغلب وارداتی است ولی این روز جهانی نیز از ۵۲ سال پیش از ایران نامگذاری شده و یک روز صادراتی است.

وی با بیان اینکه امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب است، گفت: در این 40 سال دقیقاً 40.1 درصد پیشرفت و رشد باسوادی در کشور وجود داشته است.

معاون امور آموزش نهضت سوادآموزی ادامه داد: این رشد باسوادی در کمتر کشوری مشاهده می‌شود به طوریکه سال گذشته ۵۲ هزار و ۶۰ نفر بی‌سواد در کشور شناسایی شده و تحت طرح سوادآموزی قرار گرفتند که 2 هزار و ۵۲۶ عشایر در کشور تحت پوشش هستند.


میانگین سنی سوادآموزان در کشور 29 سال است/80 درصد سوادآموزان زنان هستند/میانگین تحصیلات بزرگسالان غیرمحصل 8.5 سال 

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی سوادآموزان، ۲۹ سال است، اصلا هدف نهضت سوادآموزی آموزش افراد مسن یا سالمند نیست، گفت: گروه هدف آموزشی نهضت سوادآموزی  ۱۰ تا ۵۰ سال است و در حال حاضر عدالت جنسیتی در سوادآموزی بیشتر شده و ۸۰ درصد به زنان اختصاص داده شده است.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: میانگین تحصیلات افراد بزرگسال غیرمحصل به 8.5 سال رسیده است که البته نسبت به برخی کشورهای همسایه و اروپایی عقب هستیم ولی پیشرفت‌های خوبی به دست آمده است.

وی با اشاره به وجود برخی استان‌ها که آمار بی‌سوادی بالایی دارند، توضیح داد: متاسفانه برخی استان‌های کشور هنوز هم از وجود افراد بی‌سواد رنج می‌برند و پایین‌تر از میانگین کشوری هستند.

معاون امور آموزش نهضت سوادآموزی ادامه داد: جوایزی از قبیل پنج جایزه بین‌المللی در دهه ۷۰ از جمله دستاوردهای نهضت سوادآموزی بود که بعد از ۱۵ سال وقفه در دریافت جایزه، دوباره توانستیم این جوایز را کسب کنیم چراکه آموزش ICDL مبنای اصلی شده است.

وی با بیان اینکه در چیستی و چرایی آموزش حرف‌های زیادی است، تصریح کرد: همه به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش اجتناب‌ناپذیر است و در حال حاضر مشکل ما در چیستی و چگونگی است.

مهدی‌زاده با اشاره به نرخ بیکاری در گروه‌های مختلف طبق سرشماری سال ۹۵، توضیح داد: در گروه بی‌سوادی ۴/۶ بیکار، سوادآموزی ۴/۲، ابتدایی۷/۷ ، دیپلم و متوسطه ۱۳/۳، در لیسانس ۲۲/۶ ، در کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای ۱۶/۸ و دکترای تخصص ۴/۶ است.

وی بیان کرد: چندین سال است که شاخص‌های تحصیلی تغییر یافته است، به طوریکه مهم نیست همه دکترای و کارشناسی ارشد بگیرند بلکه پنج سال آموزش تعطیل شود، باز هم به سمت بی‌سوادی حرکت خواهیم کرد.

مهدی‌زاده با تاکید به اینکه جامعه یادگیرنده است که جامعه را احیا می‌کند، بیان داشت: چرا باید فرزندان خود را برای کنکور تربیت کنیم در حالیکه باید مهارت‌افزایی در آنها ایجاد کرد.

وی، ساماندهی یکپارچه‌سازی آموزش را در کشور ضروری دانست و افزود: سوادآموزی و آموزش حق مردم است ولی باید به جای حرف زدن کاری کرد که در این راستا دولتمردان و نمایندگان وظایفی دارند.
 

۷۰ درصد کودکان خارج از مدرسه در خانواده بی‌سواد هستند

معاون امور آموزش نهضت سوادآموزی با بیان اینکه تمام اعتبارات سوادآموزی به اندازه اعتبار یک اتوبان است، گفت: ۷۰ درصد کودکان خارج از مدرسه در خانواده بی‌سواد هستند و اصلا نمی‌توان پدر و مادری سراغ داشت که باسواد باشند ولی مخالف تحصیلات فرزندشان باشد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی، آموزش در کشور رایگان است و البته دولت‌ گام‌های موثری برداشته است ولی آیا نمایندگان مجلس نباید یک تکانی به خود بدهند؟

مهدی‌زاده با تاکید به اینکه همه ما در سوادآموزی نقش ایفا کنیم و هدف از این نقش فقط پول دادن نیست، گفت: بی‌سوادان شناسایی شده زیر ۵۰ سال در حدود یک و نیم میلیون نفر هستند و برای ساماندهی آنها به یک یا علی دیگر نیاز است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر