کد خبر: 925710
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل:
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت:ایران یکی از کشورهای پیشرو در آموزش پناهندگان است به طوریکه دانش‌آموزان پناهنده را در کنار دانش‌آموزان خود قرار داده‌اند که چنین ظرفیتی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

 غلامرضا کریمی در همایش ملی سوادآموزی و توسعه مهارت‌ها در مجتمع فرهنگیان تبریز اظهار کرد: امید است برگزاری چنین همایش‌هایی منجر به توسعه کشور شود.

وی افزود: سواد آموزی یکی از مولفه‌های تعالی بخش ادیان مبین و آغازی بر حرکت در جهت بهبود زندگی است و حقی از حقوق اولیه بشر که منجر به کاهش پیام می‌شود.

قائم مقام وزیر بیان کرد: افزایش سوادآموزی از  ۴۸ درصد به بالغ بر ۸۸ درصد و ورود آموزش مهارت‌های رایانه‌ای تنوع‌بخشی به شیوه الکترونیکی از جمله دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم است.

وی با بیان اینکه اگر تحولات بین‌المللی در زمینه سوادآموزی رصد شود، می‌توان فهمید که سوادآموزی بزرگسال ارکان اصلی توسعه پایدار است، گفت: هر میزان خلاقیت افراد درگیر پروسه سوادآموزی بیشتر شود قطعاً اثرگذاری نیز زیاد می‌شود.

کریمی بیان کرد: سواد باید زنجیره موقعیت آموزشی برای یک فرد فراهم کند تا زمینه و اهداف برای رسیدن به توسعه دانش و رفتن به جامعه بزرگ را داشته باشد.

وی افزود: باید دنبال مدل‌هایی باشیم که می توان برای طیف وسیع انسان‌ها استفاده کرد، از این‌رو تعاریف و سواد سنتی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل ابراز کرد: آموزش در کلاس‌های تحصیلی اگر رفع‌کننده نیاز دانش‌آموز در آینده نباشد، پس آن آموزش هم مناسب نیست، از این‌رو باید خلاقیت را در کار خود ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: باید نهصت سوادآموزی ظرفیتی از خود نشان دهد تا خلاقیت را به جامعه تزریق کند که به همین منظور ۹۰ درصد کارهای نهضت سوادآموزی از طریق بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

کریمی افزود: دیگر یک هسته مرکزی در ستاد مرکزی نمی‌تواند برای استان‌ها تصمیم بگیرد چراکه گروه‌ها و پروژه‌های کوچک جوابگو هستند و هسته مرکزی نمی‌تواند مخاطب خود را تمام مدارس کشور قرار دهد زیرا در این صورت خلاقیتی ایجاد نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل امسال را سال سوادآموزی و مهارت‌افزویی نامیده و ما نیز در این راستا حرکت می‌کنیم.

کریمی، دستور مقام معظم رهبری برای انسداد بی‌سوادی در گروه هدف ۱۰ تا ۵۰ سال را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون نفر شناسایی شده است و البته بردن آنها سرکلاس هدف اصلی نیست بلکه توسعه نظام آموزشی و تطبیق نیازهای آنها با آموزش از جمله اهداف اصلی است.

وی بیان کرد: ما نیازمندیم رویه‌های جاری تغییر یابد که البته این موضوع در نهضت سوادآموزی جاری شده و نظام آموزش بزرگسال مدون شده است.

کریمی با اشاره به اجرای پروژه خاص آموزش و پرورش مبنی بر باسواد شدن اولیای دانش‌آموزان گفت: ایران یکی از کشورهای پیشرو در آموزش پناهندگان است به طوریکه دانش‌آموزان پناهنده را در کنار دانش‌آموزان خود قرار داده‌اند که چنین ظرفیتی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰۰ هزار نفر اتباع خارجی در ۳۵ سال گذشته تحت آموزش در کشور قرار گرفته‌اند.

کریمی با اشاره به اینکه سال گذشته  ۷۶ هزار اتباع خارجی تحت پوشش آموزش سوادآموزی در کشور قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: البته طرح‌های زیادی نیز برای سایر اقشار از جمله طرح کتاب‌خوانی با خانواده، طرح کتاب‌خوانی در زندان‌ها نیز از دیگر برنامه‌ها متناسب با نیازهاست.

وی گفت: در دنیا فقط یک درصد کاهش در بی‌سوادی بوده ولی ایران در گروه هدف ۱۰ تا ۵۰ سال ۴۷/۷ درصد رشد داشته است که این رشد در هیچ‌کدام از کمپین‌های سوادآموزی در دنیا وجود نداشته است.

کریمی متذکر شد: ما به عنوان کشور اسلامی درک کرده‌‌ایم که بی‌سوادی چه بحرانی برای کشورها ایجاد می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر