کد خبر: 925651
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
اولین جلسه دادگاه «سلطان سکه» برگزار شد! سلطان، لقبی است که در بازار برای حمید مظلومین انتخاب کرده بودند، اما او اوایل فعالیت در بازار به «ملا» هم شهره بود. طبق اظهارات معاون دادستان وی را «مرشد بازار» سکه می‌دانستند و هیچ‌کس جرئت تخطی از دستوراتش را نداشته است، چنانچه ساعت فعالیت، واریز و قیمت سکه را تعیین می‌کرده‌است.
نيره ساري
اولین جلسه دادگاه «سلطان سکه» برگزار شد! سلطان، لقبی است که در بازار برای حمید مظلومین انتخاب کرده بودند، اما او اوایل فعالیت در بازار به «ملا» هم شهره بود. طبق اظهارات معاون دادستان وی را «مرشد بازار» سکه می‌دانستند و هیچ‌کس جرئت تخطی از دستوراتش را نداشته است، چنانچه ساعت فعالیت، واریز و قیمت سکه را تعیین می‌کرده‌است. زمان دستگیری هم مرتب به مأموران می‌گفت که بروید و بگویید سلطان سکه را دستگیر کردید! اما اینکه چرا به وی سلطان سکه می‌گفتند، به این دلیل بوده که گردش حسابی به ارزش خرید دو تن سکه داشته است.

مظلومین همان فردی است که با ترفند‌های ماهرانه سه دهه اخلال در نظام اقتصادی رقم زده است. یکبار در دهه ۷۰ و یکبار هم در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دستگیر می‌شود، اما در آن زمان مظلومین موفق می‌شود با هماهنگی‌های انجام گرفته با بانک مرکزی از اتهامات خود رهایی پیدا کند. ۲۵ سال مداخله در بازار سکه و ارز از حمید مظلومین ۳۰ ساله دهه ۷۰، فردی ماهر ساخته که از تمامی گریز‌گاه‌های قانونی بگذرد. البته فعالیت مظلومین در قالب باندی بوده که تاکنون ۴۱ نفر از آن‌ها شناسایی شده‌اند. این باند به سرکردگی وحید مظلومین هشت مهره اصلی داشته و عمدتاً همه افراد به صورت سببی و نسبی با یکدیگر ارتباط داشتند، چنانچه یکی از متهمان این پرونده خانمی ۷۰ ساله است که خاله حمید مظلومین محسوب می‌شود. طبق آنچه در کیفر‌خواست قرائت شده رقم تراکنش باند مظلومین بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده‌است. همچنین گردش مالی گروه نشان‌می دهد در یک حساب سرانگشتی اعضای این باند در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان گردش حساب داشته‌اند، اگر این گردش حساب‌ها مربوط به فعالیت‌های سکه و طلا بوده‌باشد، مظلومین باید روزانه ۵/۳ میلیارد تومان فروش طلا انجام داده باشد که به عبارتی یعنی در یک سال ۹ تن طلا خرید و فروش کرده‌است! حالا این سلطان سکه است به همراه باند خویشاوندی که تشکیل داده، بالاخره پس از سال‌ها به اتهام افساد فی‌الارض در دادگاه ویژه به اتهامات وی رسیدگی می‌شود.

تیر ماه امسال رئیس پلیس پایتخت از دستگیری فردی با دو تن سکه در تراکنش مالی شخصی‌اش خبر داده‌بود. وی همان فردی است که روز گذشته دادگاه رسیدگی به اتهاماتش به همراه ۱۸ متهم دیگر در شعبه دو دادگاه ویژه رسیدگی به اتهامات اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی سیداحمد زرگر برگزار شد.

اگر بانک مرکزی به وظیفه خود عمل می‌کرد...

قاضی حجت‌الاسلام سیداحمد زرگر قبل از شروع قرائت متن کیفر خواست متهمان این پرونده از نقش منفی بانک مرکزی در ایجاد این فساد انتقاد کرد و گفت: نظارت بر صرافی‌ها وظیفه ذاتی بانک مرکزی است که در دستورالعمل این بانک وجود دارد و چنانچه بانک مرکزی براساس آنچه در قانون مشخص شده‌است بر صرافی‌ها نظارت می‌کرد یقینا امروز شاهد تشکیل اینگونه دادگاه‌ها نبودیم.

اما حکایت پرونده حمید مظلومین یا سلطان سکه به سال‌های ۷۱ و پس از آن اوایل دهه ۹۰ بر می‌گردد که متهم در حال خروج غیر قانونی از کشور دستگیر می‌شود. پرونده‌ای که طبق اظهارات معاون دادستان مظلومین به همراه ۱۰ نفر دیگر با دخالت بانک مرکزی و دفاع نابجای آن‌ها و معرفی وی به عنوان رابط بانک مرکزی حکم برائت گرفت و دست دادستانی هم به جایی نرسید. یکی از اشخاصی که در آن زمان از مدیران ارشد بانک مرکزی بود و جلساتی هم با وحید مظلومین داشت، بعد از بازنشستگی در بانک مرکزی و دایر کردن صرافی، خدمات شایانی به شبکه مظلومین ارائه می‌دهد. هم اکنون هم پرونده وی مفتوح و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

در اختیار داشتن افراد صاحب نفوذ در شبکه پولی مثل بانک مرکزی و آشنایی با قوانین و مقررات از مظلومین فردی منحصر به فرد می‌سازد که به دلیل داشتن اشراف اطلاعاتی، تمامی گریزگاه‌های قانونی را می‌دانسته است. اما در نهایت به دنبال نوسانات بازار سکه و ارز در پاییز و زمستان ۹۶، وی به همراه متهم دیگر این پرونده به نام محمد اسماعیل قاسمی ملقب به محمد سالم دستگیر می‌شود.

۲ استراتژی متهم ردیف اول

بر اساس کیفر‌خواستی که روز گذشته در دادگاه قرائت شد، حمید مظلومین عضو سازمانی برای قاچاق ارز بوده‌است. وی دو استراتژی از جمله فعالیت پوششی برای معاملات ارزی در قالب معاملات سکه و طلا و همچنین فعالیت ارزی با حساب اقوام و کارگران خود داشته است. وی حتی از حساب بانکی عمه همسر خود که خاله وی نیز می‌شده‌است هم استفاده کرده و حساب این شخص و نوه وی را در اختیار باند خود قرار می‌داده، به طوری که برای چهار حساب بانکی گردش مالی بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد ثبت شده‌است.

برادرزاده، پسر، عمه، خاله، معلم زبان و سایر مرتبطین سببی و نسبی با حمید مظلومین متهمان این پرونده را تاکنون به ۴۱ نفر رسانده که هشت نفر آن‌ها اصلی محسوب می‌شوند. پس از این محمد اسماعیل قاسمی با گردش مالی حساب به مبلغ ۴ هزار و ۸۳۳ میلیارد تومان متهم ردیف دوم این پرونده است که اتهام فساد فی الارض در پرونده وی ثبت شده‌است. معامله و فعالیت با حساب‌های زنان خانه‌دار بخشی از عناوین اتهامی وی در کیفر خواست بود.

سایر متهمان پرونده سلطان سکه

علاوه بر وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی، مجید عطریان، رامین تاجیک، حسین مظلومین برادرزاده وحید مظلومین (متواری)، محمدرضا مظلومین پسر متهم اصلی این پرونده (متواری)، نصرالله دارایی (متواری)، شاهرخ نجفی (متواری)، رضا مردمیدان شاگرد محمد سالم، حسن وزیری، اقدس مهرافزا خاله متهم، سروش امیری (متواری)، پویا نوبخت، احسان فرزام‌نیا، وحید دهاقین کارمند بانک مسکن، حمیدرضا خارای کارمند بانک مسکن و رئیس شعبه و حمیدرضا صفایی که به دلیل انجام معاملات کاغذی با مظلومین‌ها، علاوه بر اینکه خود شاکی این پرونده است، متهم نیز محسوب می‌شود. از جمله افراد مرتبط با باند سلطان سکه بودند، یک گروه سازمان‌یافته در حوزه پولشویی از طریق قاچاق ارز که موجبات اخلال در نظام اقتصادی کشور را سبب شده‌اند.

بر اساس بررسی‌های فنی صورت گرفته در شبکه وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام شده که رقم این تراکنش‌ها بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده‌است. دادستانی در جلسه روز گذشته اشد مجازات را برای متهمان خواستار و برای متهمان ردیف اول و دوم هم اجرای مجازات فساد فی الارض را خواستار شد. ادامه رسیدگی به روز‌های بعد موکول شد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
چوبه دار در هر زمانی باید منتظر هر خائنی به ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد...
هر کس در هر جایگاهی به این نظام مقدس جمهوری اسلامی و این ملت شریف و نجیب و این انقلاب و خون های بناحق ریخته شده به پای درخت تناور این انقلاب ، خیانت میکند ؛ باید به سزای عمل خود در مقابل چشمان ملت برسد تا درس عبرتی برای دیگر کسانی باشد که فکر خیانت به اسلام و نظام اسلامی و انقلاب و خونهای بناحق ریخته شده را دارند .
همه این زحمات کشیده شد و خون دلها خورده شد تا دیگر کسی جرأت خیانت به این ملت را در ذهن خود نداشته باشد .
امید که اینگونه شود و از این به بعد اینگونه باشد .
ایرج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
یاد شهداء (جوانان) که چه کردند و برای امنیت ما ازچه گذشتند ، اینهاء چه می کتند با امنیت کشور... خدا به عاقبت همه ، عالم است ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار