کد خبر: 925619
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
معاون وزیر جهاد کشاورزی: منکر فعالیت واسطه‌ها و احتمال سوء‌استفاده واسطه‌گران با افزایش نرخ ارز و در نهایت سودجویی در بازار نیستیم
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با تکذیب خبر صادرات سیب‌زمینی به نرخ یک دلار گفت: سیب‌زمینی در هیچ کجای دنیا یک دلار نیست؛ قیمت کنونی آن ۳ دهم دلار است، چراکه اگر چنین اتفاقی بیفتد کشاورزان ترکیه زودتر از ما دست به کار می‌شوند.
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با تکذیب خبر صادرات سیب‌زمینی به نرخ یک دلار گفت: سیب‌زمینی در هیچ کجای دنیا یک دلار نیست؛ قیمت کنونی آن ۳ دهم دلار است، چراکه اگر چنین اتفاقی بیفتد کشاورزان ترکیه زودتر از ما دست به کار می‌شوند.

عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد‌کشاورزی در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال ۹۸- ۹۷ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کمبود آب و خشکسالی از ویژگی‌های بارز آب و هوایی کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: بهره‌وری از آب، تمرکز بیشتر بر آب باران، توجه به تنظیم بازار، مدیریت بازار و امنیت غذایی کشور در دستور کار وزارتخانه قرار دارد. وی افزود: تلفیق منابع ملی با منافع کشاورزان از جمله اولویت‌های پیش روی وزارتخانه به شمار می‌رود؛ چراکه تولید گندم، شکر و همچنین توجه به افزایش تولید برنج و ذرت برای ما امری مهم به شمار می‌رود.

کشاورز با اشاره به اینکه حفظ استمرار پایدار تولید محصولات اساسی از جمله سیب‌زمینی، سبزی و صیفی برای ما حائز اهمیت است، گفت: درخواست ما از تولیدکنندگان این است که بیش از ظرفیت بازار تولید نکنند. معاون امور زراعت وزارت جهاد‌کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه آیا صادرات گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی به عراق از دلایل افزایش قیمت داخل به شمار می‌رود، بیان کرد: با نگاهی به قیمت سیب‌زمینی از اسفند ۹۲ تا یک ماه اخیر درمی‌یابیم که هر کیلو سیب‌زمینی با قیمت ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شد و با نوسانات نرخ ارز موجب شد میل به صادرات سیب‌زمینی افزایش یابد. وی تأکید کرد: ما در مناطق مرزی تولید سیب‌زمینی نداریم و اگر دولت ببیند قیمت این محصول بیش از حد در حال افزایش است مانع صادرات آ‌ن می‌شود.

کشاورز ادامه داد: با توجه به آنکه سیب‌زمینی محصول سنگینی است قابلیت قاچاق ندارد و حتماً باید از مبادی رسمی صادر شود، از این رو در صورت افزایش بیش از حد قیمت مانع صادرات این محصول خواهیم شد مضاف بر آنکه قیمت سیب‌زمینی در هیچ کجای دنیا یک دلار نیست؛ چراکه اگر چنین اتفاقی بیفتد کشاورزان ترکیه زودتر از ما دست به کار می‌شوند. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی قیمت کنونی هر کیلو سیب‌زمینی را ۳/۰ دلار اعلام کرد و افزود: البته منکر فعالیت واسطه‌ها و احتمال سوء‌استفاده واسطه‌گران با افزایش نرخ ارز و در نهایت سودجویی در بازار نیستیم.
وی درباره قیمت تضمینی گندم تصریح کرد: وزارتخانه پیشنهاد خود را طبق زمان معین برای قیمت تضمینی گندم داده است و انتظار می‌رود بر مبنای تورم این نرخ تا پایان شهریور‌ماه اعلام شود.

نگران قاچاق گندم از کشور نیستیم
عباس کشاورز در خصوص وضعیت تولید گندم گفت: در سال زراعی پیش رو میزان تولید گندم در کشور حفظ می‌شود و تولید محصولاتی مانند دانه‌های روغنی، جو و شکر افزایش می‌یابد.
وی افزود: به خاطر محدودیت‌های آبی که در کشور داریم افزایش کشت شکر به صورت پاییزه خواهد بود و به طور ویژه از ظرفیت‌های کشت محصولات دیم به ویژه در بخش علوفه استفاده خواهیم کرد.

معاون زارعت وزارت جهاد‌کشاورزی ادامه داد: در سال زراعی پیش رو کشاورزان را ملزم به رعایت الگوی کشت خواهیم کرد و شرایط تولید سبزی و صیفی به‌گونه‌ای خواهد بود که به نفع تولیدکنندگان تسهیل شود. کشاورز تصریح کرد: در بخش محصولات صیفی کشاورزان بر اساس قانون ملزم خواهند بود خیار، گوجه‌فرنگی و... را به اندازه نیاز کشور تولید کنند تا از تولید مازاد جلوگیری به عمل آید و همچنین با کمبود تولید نیز مواجه نباشیم. وی با تأکید بر اینکه در تولید گندم به طور صددرصدی خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم، گفت: برنامه‌ای برای صادرات گندم نداریم، اما تولید مازاد در این بخش را صادر خواهیم کرد؛ در سال زراعی جاری ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تولید شد که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بود.

جلوگیری از خروج کالا‌هایی که با ارز دولتی تولید شده است
معاون وزیر جهاد‌کشاورزی اظهار داشت: سند ملی کشت در استان‌ها در حال تهیه است و شاخص‌های آن براساس امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، توجه به صرفه‌جویی منابع آبی و افزایش درآمد کشاورزان تهیه شده است. کشاورز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه با توجه به اعطای یارانه به تولید چه برنامه‌ای برای جلوگیری از خروج کالا‌های مصرفی مردم از کشور دارید، گفت: برای خروج کالا از کشور یک سیاست و یک اقدام می‌خواهیم؛ سیاستگذاری‌های لازم را در این ارتباط وزیر و دولت انجام می‌دهند و سعی می‌شود که کالا‌هایی که از ارز رسمی در تولید آن‌ها استفاده شده است از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری به عمل آید و در صورت صادرات مدیریت شده و به نفع منافع ملی باشد. وی خاطر نشان کرد: محصولات حجیمی مانند گندم و سیب‌زمینی را به صورت قاچاق و با قاطر نمی‌توان از کشور خارج کرد و حتماً از مرز‌های رسمی باید خارج شود، بنابراین نمی‌توانم قبول کنم که این کالا‌ها وارد شبکه زیرزمینی و قاچاق شوند، اما در کالا‌های کم حجم و ارزشمند این امکان وجود دارد. وی در پاسخ به سؤال دیگر‌ی درباره اینکه در تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی، تورم موجود و افزایش نرخ دلار را در نظر گرفته‌اید یا خیر گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر اساس نرخ تورم رسمی و نگرانی از ایجاد اخلال در تولید تعیین شده است. کشاورز درباره احتمال کمبود در محصولات کشاورزی گفت: اگر کالایی در بازار کم شود به معنای آن نیست که از لحاظ تولید تدارکات کم بوده است، زیرا ما در تأمین نهاده‌ها علاوه بر آنکه کمبودی نداشته‌ایم، حتی بیشتر از سال قبل عرضه کرده‌ایم. معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: برخی از نافرمانی‌های مدنی و منفعت‌طلبی‌های آنی ممکن است ایجاد شود که دستگاه‌های نظارتی ورود می‌کنند، اما در کالا‌های کشاورزی چنین روندی وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار