کد خبر: 925606
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
حاشیه‌ای بر انتشار اثر تاریخی «مشارکت زنان افغانستان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی»
چند سالی بود که مشکلات مختلف بانوان کشور افغانستان ذهنم را به خود مشغول و بیش از پیش آزرده‌ام می‌کرد. در میان صد‌ها مشکل اساسی مشکلات فرهنگی و اجتماعی بانوان روستایی و فقدان سواد خواندن و نوشتن اکثر زنان و مادران، نبود امکانات بهداشتی، عدم دسترسی به مراکز درمانی، فقر و تنگدستی، زحمت‌های طاقت‌فرسای خانه‌داری، تربیت فرزندان و شوهرداری و ده‌ها مورد دیگر مسائلی بودند که زندگی را برای آنان سخت و طاقت‌فرسا می‌ساخت.
شاهد توحیدی
چند سالی بود که مشکلات مختلف بانوان کشور افغانستان ذهنم را به خود مشغول و بیش از پیش آزرده‌ام می‌کرد. در میان صد‌ها مشکل اساسی مشکلات فرهنگی و اجتماعی بانوان روستایی و فقدان سواد خواندن و نوشتن اکثر زنان و مادران، نبود امکانات بهداشتی، عدم دسترسی به مراکز درمانی، فقر و تنگدستی، زحمت‌های طاقت‌فرسای خانه‌داری، تربیت فرزندان و شوهرداری و ده‌ها مورد دیگر مسائلی بودند که زندگی را برای آنان سخت و طاقت‌فرسا می‌ساخت. از این رو عمر مفید آن‌ها به ۳۰ الی ۴۰ سال تقلیل می‌یافت.
البته در چنین شرایطی نباید انتظار داشت از دامن چنین خانواده‌هایی فرزندان ایده‌آل، متفکر و فرهیخته قد برافرازند و مردم و کشورشان را از تباهی و گرفتاری نجات دهند، ولی برخلاف انتظار پایمردی، خلوص، ایمان و صداقت مادران و همسران این سرزمین سبب شد مقاوم‌ترین مردان و زنان در دامن آنان تربیت و پرورش پیدا کنند تا خود، خویشاوندان و کشورشان را با همه توطئه‌های درونی و بیرونی نجات دهند.
در سال‌های اخیر هر چند تلاش‌های ارزشمندی از سوی مجامع علمی، مؤسسات مدنی و حقوقی درباره محرومیت‌زدایی از بانوان این کشور صورت گرفته است و در این میان برنامه‌های آشناسازی نسبت به حقوق، موانع و راهکار‌های برون‌رفت از وضعیت موجود بانوان در قالب کتاب، مقاله، نشست‌های علمی ـ. کاربردی، مصاحبه و میزگرد‌های رسانه‌ای ارائه شده است و همچنان پرشتاب ادامه خواهد یافت.
اثری که از آن سخن می‌رود، به منظور رفع مشکلات و چالش‌های فراروی زنان مسلمان افغانستان و فراهم آوردن زمینه‌های فکری و اجتماعی حضور آنان در عرصه‌های مختلف تهیه و ارائه شده است. این مجموعه که حاصل تلاش دوساله نویسنده است، با بهره‌گیری از منابع فقهی و حدیث سنی و شیعه در قالب سه بخش کلی نظم گرفته است:
الف: بخش نخست کتاب تحت عنوان «مشارکت زنان در امور عبادی جمعی، اجتماعی و سیاسی از نگاه سنی و شیعه» در چهار فصل ساماندهی شده است. فصل اول آن به تاریخ گذشته زن و پیشینه فرهنگی و اجتماعی بانوان افغانستان اختصاص یافته است و سه فصل دیگر به لحاظ اینکه مردم این کشور پیرو دو مذهب سنی و شیعه هستند، دیدگاه‌های فقهی اهل سنت و تشیع را در خصوص حضور زنان در صحنه‌های مختلف عبادی جمعی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جست‌وجو کرده است.
ب: در بخش دوم کتاب با عنوان «عرصه‌های جدید و رسالت‌های اصلی زنان مسلمان» با توجه به نقش مثبت و ارزشمند بانوان در عرصه‌های مهم اجتماعی سعی شده است به موضوعات زیر اختصاص یابد:
۱ ـ. تبیین رسالت اصلی زن در اسلام
۲ ـ. کرامت انسان و نقش‌آفرینی زنان مسلمان
۳ ـ. حفظ هویت اسلامی و ملی توسط زنان مسلمان افغانستان
در هر فصل تا حد امکان نقش‌های کلیدی بانوان در زندگی فردی و اجتماعی تبیین شده است.
ج: بخش پایانی این اثر عنوان «راهکار‌های دینی حضور سالم زنان افغانستان در عرصه‌های اجتماع» نام گرفته است. در این بخش تلاش بر این است برای مشارکت بی‌نقص، سالم، پرثمر و اصلاح‌گرایانه آنان راه‌حل معقول و دینی ارائه دهد. به عبارت دیگر در این بخش سعی بر آن است با بررسی چگونگی و کیفیت تعامل بانوان با داخل منزل، خارج از آن، محل کار و آداب رفت و آمد زنان از نگاه دین و آموزه‌های دینی همسو با افکار و اندیشه حاکم بر جامعه افغانستان راهکار‌هایی عرضه کند تا هم زنان در اثر مشارکت در صحنه‌های مختلف آسیب نبینند و هم جامعه و افکار عمومی نسبت به آن‌ها بدبین نشوند. از این‌رو فصل نخست به رعایت حقوق خانواده و جایگاه آن، فصل دوم آداب حضور متین زن در اجتماع و فصل سوم به داشتن روحیه اصلاح بانوان اهتمام و تأکید کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار