کد خبر: 925596
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
خراسان جنوبي قطب صادرات دام زنده
قدمت 700 ساله در زمينه پرورش دام در خراسان جموبي سبب شده تا همواره اين استان به يكي از مهمترين قطب هاي دام كشورتبديل شود. اين مهم باعث شده تا زندگي اقتصادي بيشتر مرمان آن با دام داري وپرورش انواع آن گره بخورد...

محمدرضا سوري

 

قدمت 700 ساله در زمينه پرورش دام در خراسان جموبي سبب شده تا همواره اين استان به يكي از مهمترين قطب هاي دام كشورتبديل شود.  اين مهم باعث شده تا زندگي اقتصادي بيشتر مرمان آن با دام داري وپرورش انواع آن گره بخورد. دراين ميان نهبندان به دليل ظرفيت بالا در اين زمينه يكي از مهمترين مناطق دراين زمينه به حساب مي آيد كه توانسته دراين زمينه گام هاي خوبي را بردارد. موضوعي كه سبب شد تارئیس شبکه دامپزشکی نهبندان اعلام كند:« از ابتدای امسال، با نظارت دامپزشکی 680 فقره گواهی بهداشتی- قرنطینه‌ای برای حمل بیش از 30 هزار رأس دام زنده سبک و سنگین از شهرستان نهبندان به سایر استان‌ها صادر شده است.»

******

در حال حاضر تعداد سه هزار و ۶۱۶ واحد دامی در خراسان جنوبي وجود دارد كه یک میلیون و ۷۵۰ هزار دام سبک، بیش از ۳۱ هزار گاو و گوساله و بیش از ۲۵ هزار نفر شتر جمعیت دامی استان را تشکیل می‌دهند.

اين درحالي است كه هم اكنون ر ۱۶۰ واحد مزرعه گاو شیری و گوشتی و ۱۳۰ واحد مزرعه گوسفند داشتی و پرواری در استان به فعالیت مشغول هستند.

در حال حاضر در سطح استان ۲۵ هزار واحد پرورش دام صنعتی و سنتی و ۳۵ هزار بهره‌بردار در بخش دام فعالیت دارند.

همچنين طی ۹ ماهه امسال بالغ بر ۷۷ هزار تن شیر در استان تولید شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش درصد افزایش را نشان می‌دهد،كه از این میزان حدود ۳۲ هزار تن توسط کارخانجات سطح استان خریداری و ۱۵ هزار تن به استان های خراسان رضوی و مازندران صادر شده است.

پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ۱۲۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان شیر در استان تولید شود.

اين درحالي است كه 26مرکز خرید شیر ثابت و شش مرکز جمع آوری شیر سیار دارای پروانه در استان مشغول به فعالیت هستند که جمع‌آوری شیر خام از دامداران استان را انجام می‌دهند.

شیر تولیدی در استان برای تولید شیر پاستوریزه، پنیر، کره و ماست استفاده می‌شوند.

 

نهبندان پيشرو در صادرات دام

دراين ميان شهرستان نهبندان يكي از مناطق خراسان جنوبي به شمار مي رود كه در سالهاي اخير توانسته در زمينه توليدات وصادرات دام حرفهاي بسياري براي گفتن داشته باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با تاييد اين موضوع مي گويد:« از ابتدای امسال، با نظارت دامپزشکی 680 فقره گواهی بهداشتی- قرنطینه‌ای برای حمل بیش از 30 هزار رأس دام زنده سبک و سنگین از شهرستان نهبندان به سایر استان‌ها صادر شده است.»

محمد راه انجام،  مي افزايد:« به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک و همچنین جلوگیری از نقل و انتقال هرگونه دام بیمار و فرآورده خام دامی غیربهداشتی، کارشناسان شبکه دامپزشکی نهبندان پس از بررسی وضعیت سلامت محموله و سوابق  اقدامات بهداشتی انجام گرفته، نسبت به صدور مجوز بهداشتی- قرنطینه‌ای حمل اقدام می‌کنند.»

با توجه به اهمیت پیشگیری از سرایت بیماری‌های دامی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با اشاره به  صدور 680 فقره گواهی بهداشتی- قرنطینه‌ای از ابتدای سال جاری در این شهرستان ادامه مي دهد:« واحد قرنطینه شبکه دامپزشکی نهبندان برای خروج 27 هزار و 674 راس گوسفند و بز، 2666 نفر شتر و 263 گاو و گوساله را از نهبندان به مقصد استان‌های دیگر گواهی حمل بهداشتی- قرنطینه‌ای صادر کرده است.»

وی با اشاره به نقش مؤثر پست‌ قرنطینه دامپزشکی این شهرستان در کنترل محموله‌های عبوری مي گويد: «کارشناسان دامپزشکی با همکاری نیروی انتظامی به صورت شبانه‌روزی مشغول کنترل محموله‌های خام دامی هستند تا اطمینان حاصل کنند که تمامی این محموله‌ها دارای مجوز بهداشتی حمل بوده و این امر کمک شایان توجهی به حفظ امنیت غذایی مردم می‌کند.»

 

واكسيناسيون عليه بيماريها

ازآنجا كه براي جلوگيري از بيماري دامها  بايد در تمامي مراحل رشد مورد واكسيناسيون قرار بگيرند لذا اين مه همواره در دامداري هاي نهبندان مورد توجه قرار گرفته به طوري كه كمتر شاهد شيوع بيماري هاي واگيردار دراين منطقه هستيم .

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با تاييد اين موضوع مي گويد : در 5ماهه امسال در حوزه پست دامپزشکی دهک اقدامات زیادی صورت گرفته است به صورتي كه  ۱۴۵ هزار و ۲۵۹ رأس دام علیه بیماری‌های مختلف در پست دامپزشکی دهک واکسینه شدند. »

راه‌انجام مي افزايد:« از ابتدای امسال در  پست دامپزشکی دهک 41 هزار و 980 رأس گوسفند، بز، بره و بزغاله و 90 رأس گاو و گوساله علیه بیماری بروسلوز مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.»

وی به بیماری شاربن اشاره و ادامه مي دهد: «همچنین از ابتدای امسال 43 هزار و 922 رأس دام سبک و سنگین در دهک علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.»

ويبا بیان این‌که بیماری‌ آبله گوسفند و بز یکی از بیماری‌های ویروسی بسیار واگیردار در نشخوارکنندگان کوچک است، یادآور مي شود : «از ابتدای امسال 46 هزار و 575 رأس دام سبک در دهک علیه بیماری آبله مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.»

اين درحالي است كه واکسیناسیون 7 هزار و 60 رأس دام علیه بیماری آنتروتوکسمی از دیگر اقدامات پست دامپزشکی دهک از ابتدای سال جاری است .

وعلاوه بر آن  واکسیناسیون 4 هزار و 305 رأس گوسفند و بز و 274 رأس گاو علیه بیماری تب برفکی در این مدت توسط پست دامپزشکی انجام گرفته است.

راه انجام با تاييد اين موضوع واينكه  از ابتدای امسال 705 رأس دام سبک علیه بیماری P.P.R واکسینه شده‌اند، مي گويد: «بازدید بهداشتی از اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی در منطقه عربخانه از دیگر اقدامات پست دامپزشکی دهک بوده است.»

اين اظهارات درحالي است كه  در مجموع از ابتدای امسال 145 هزار و 259 نوبت‌ سردام علیه بیماری‌های مختلف دراین پست مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

سم پاشي عليه بیماری های انگلی

از آنجا كه محيط نگهداري دام ها همواره محيط مناسبي براي انواع قارچها وانگلهاست لذا اين مهم سبب شده تا همواره اين مكانها سم پاشي وازوجود هرگونه بيماري عاري شود.

لذا اين مهم مي طلبد تا براي رسيدن به اين هدف اين مكانها به طور مرتب سم پاشي شده تاازوجود هرگونه آلودگي پاك وبه محيطي كاملا بهداشتي براي دام ها تبديل شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با تاييد اين موضوع واشاره به اقداماتي كه دراين زمينه شده است مي گويد : «در سال گذشته یک هزار و ۴۱۱ لیتر سم رایگان برای سمپاشی بدن و جایگاه دام ها علیه بیماری های انگلی در بین دامداران شهرستان توزیع و دو هزار و 300 راس گاو، چهار هزار و 25 نفر شتر، 154 هزار و 200 راس گوسفندوبز و 500هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی شد. »

راه انجام مي افزايد :« انگل های خارجی با تغذیه از خون، بافت و پشم دام ها باعث لاغری مفرط، کاهش شدید کیفیت پوست و چرم، کاهش شدید شیر و گوشت و اتلاف دام‌ها می شوند.»

از انجا كه  انگل های خارجی در دام ها شامل کنه، کک، شپش، پشه و مگس و نوزاد آنها (میاز) موجب انتقال بسیاری از بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب 3 روزه، لمپی اسکین، تیلریوز، بابزیوز و آناپلاسموز می شوند، لذا اين مهم مي طلبد تا به صورت دوره اي اين مكانها سم پاشي شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان ادامه مي دهد: «سموم مصرف شده در شهرستان بیش از هزار لیتر توسط اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی و حدود 400 لیتر سم طی تفاهم نامه همکاری مشترک بین شبکه دامپزشکی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان جهت مبارزه با بیماری‌های انگلی شتر تهیه شده است.»

به گفته وی، از آنجا كهه اصلاح و بهسازی جایگاه دام مهمترین راه مبارزه با انگل ها ست لذا با توجه به اینکه جاهای تاریک، نمناک و دارای شکاف مکان های مناسبی برای تکثیر انگل هاست، دامداران باید نسبت به نورگیر کردن و درزگیری جایگاه های دام اقدام کنند.

اين اظهارات درحالي است كه دامدارا بايد براي مصرف سموم با کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان مشورت کنند و ضمن رعایت فواصل سمپاشی دام‌ها، به دستورالعمل‌ کارخانه تولیدکننده سموم ضد انگل توجه داشته باشند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار