کد خبر: 925561
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
مشروح اولین جلسه دادگاه سلطان سکه
وحید مظلومین و ۱۸ متهم دیگر پرونده اخلال در نظام ارزی کشور، صبح امروز در دادگاه انقلاب محاکمه شدند.
به گزارش جوان آنلاین، سرانجام پس از محاکمه تعدادی از متهمان خرد و غیرکلان نوبت محاکمه عوامل دانه درشت اخلال در بازار ارز و سکه رسید. به این ترتیب امروز حمید مظلومین و ۴ متهم دیگر که یکی از آن‌ها پسر مظلومین است به دادگاه انقلاب تهران منتقل شدند. قرار است حجت الاسلام سید احمد زرگر مظلومین و ۴ همدست وی را در شعبه دوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی محاکمه کند.

حمید مظلومین همان فردی است که در تاریخ ۱۴ تیرماه از سوی فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر دستگیری وی منتشر شد و به او لقب سلطان سکه داده شد. لقب سلطان سکه از آن جهت به مظلومین داده شد که به گفته سردار رحیمی وی گردش حسابی به ارزش خرید دو تن سکه داشته است. همچنین مشخص شد مظلومین همان فردی است که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ هم در جریان اخلال در بازار ارز و سکه دستگیر شده و حتی به اتهام افساد فی الارض برایش پرونده صادر شده بوده است. هرچند در آن زمان مظلومین موفق می‌شود با هماهنگی‌های انجام گرفته با بانک مرکزی از اتهامات خود رهایی یابد و خود را عامل بانک مرکزی جا بزند.

حال باید دید در جریان رسیدگی به پرونده فعلی مظلومین که این بار هم وی به اتهام افساد فی الارض مجرم شناخته شده است دادگاه چه حکمی برای وی صادر خواهد کرد. گفته می‌شود بر اساس بررسی‌های صورت گرفته باند وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام داده‌اند که رقم این تراکنش‌ها بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

بانک مرکزی به وظایف نظارتی خود عمل نکرده است

حجت الاسلام زرگر قاضی رسیدگی کننده به پرونده باند مظلومین در ابتدای جلسه رسیدگی به اتهامات افراد حاضر گفت: متاسفانه براساس آنچه در قانون برای بانک مرکزی به عنوان وظیفه قید شده است تا بر صرافی‌ها نظارت مستقیم داشته باشد شاهیدم که عمل نشده است و کار رها شده است و این باعث این همه اختلاف شده است.

وی افزود: اگر بانک مرکزی به همین وظایف خودش عمل می‌کرد و حدود وظایف صرافی‌ها را برای آن‌ها تشریح می‌کرد و کار‌های خلاف قانون آن‌ها را گوشزد می‌کرد شاهد چنین تخلفاتی نبودیم.

در ادامه دادگاه از تورک نماینده دادستان خواسته شد تا کیفرخواست متهمان را قرائت کند.

لازم به ذکر است متهمان به همراه وکلایشان در دادگاه حضور دارند.

بر اساس بررسی‌های فنی صورت گرفته در شبکه وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام شده که رقم این تراکنش‌ها بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

‏‎بر اساس کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ‎متهم ردیف دوم این پرونده محمد اسماعیل قاسمی است.

مجید عطریان متهم ردیف سوم، رامین تاجیک متهم ردیف چهارم، حسین مظلومین متهم ردیف پنجم، محمد رضا مظلومین متهم ردیف ششم، نصر الله دارایی متهم ردیف هفتم (در حال حاضر متواری)، رضا مرد میدان حاجی آقای متهم ردیف هشتم، حسن وزیری متهم ردیف نهم، شاهرخ نجفی متهم ردیف دهم (در حال حاضر متواری)، اقدس مهر افزا متهم ردیف یازدهم، سروش امیری متهم ردیف دوازدهم (در حال حاضر متواری)، پویا نوبخت متهم ردیف سیزدهم، احسان فرزام نیا متهم ردیف چهاردهم و وحید دهاقین متهم ردیف پانزدهم این پرونده هستند.

متهمان با اقدامات متقلبانه گردش مالی ۱۴ هزار میلیاردی داشته‌اند
 
تورک نماینده دادستان تهران گفت: برخی از متهمان به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته‌اند. وی ادامه داد: این افراد با اقدامات متقلبانه و مجرمانه ارز دریافتی را به صورت خارج از شبکه خرید و فروش می‌کرده‌اند.

نماینده دادستان تهران گفت: این افراد در شرایطی که کشور در حال جنگ اقتصادی بوده است اقدامات سوءاستفاده گرانه‌ای داشته‌اند.

وی ادامه داد: مظلومین در سال ۷۱ بازداشت شده بود در آن زمان دلار به یکباره چندین برابر شد و مدتی در بازداشت بود.

تورک گفت: متهم در سال ۹۰ و ۹۱ و حوادث آن سال‌ها باز هم به عنوان یکی از ارکان اخلال در نظام کشور شناسایی و بازداشت شد و ۷ ماه در بازداشت بود.

نماینده دادستان تهران گفت: برخی از مدیران بانک مرکزی با اعمال نفوذ‌های خود در همان سال شرایطی را فراهم کردند تا متهم بتواند از جرائم خود تبرئه شود.

متهمان خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی به نظام اقتصادی کشور وارد کرده‌اند

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد زرگر در آغاز اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبکه فساد وحید مظلومین در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به اخلالگران اقتصادی، اظهار کرد: این دادگاه برای رسیدگی به اتهام نوزده نفر از متهمانی که در ارتباط با ارز و سکه فعالیت داشتند تشکیل شده است و با توجه به خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم اخلال در نظام اقتصادی این افراد، به اتهامات آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: اگر بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود در راستای اجرای دستورالعمل تصویب شده عمل می‌کرد و بر صرافی‌ها نظارت کافی داشت، یقینا ما شاهد تشکیل اینگونه دادگاه‌ها نبودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین زرگر اضافه کرد: متأسفانه براساس آن چیزی که در قانون به عنوان تکلیف برای بانک مرکزی مشخص شده است، بانک مرکزی نظارت کافی و شایسته بر صرافی‌ها نداشته و این امر را رها شده باقی گذاشته است که خود زمینه‌ساز مشکلات بسیاری برای کشور شده است.

ریاست دادگاه اضافه کرد: اگر بانک مرکزی تنها به همین وظیفه عمل می‌کرد و حدود وظیفه صرافی‌ها را به آن‌ها متذکر می‌شد و آموزش‌های لازم را به اتحادیه‌ها می‌داد، این اتفاقات نمی‌افتاد.

مظلومین با دراختیار داشتن منابع اطلاعاتی از مراجع تصمیم‌ساز در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کرده است

مرتضی تورک نماینده دادستان تهران در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبکه فساد وحید مظلومی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که دشمن بعد از شکست در جبهه‌های فرهنگی و سیاسی به سمت جنگ اقتصادی آمده است، اظهار کرد: در اجرای مواد ۲۶۸ و ۲۷۹ از قانون آئین دادرسی کیفری، کیفرخواست شبکه فساد وحید مظلومی و محمداسماعیل قاسمی قرائت می‌شود.

وی افزود: از همان ابتدای انقلاب اسلامی، دشمنان برای شکست مردم از هیچ اقدامی فروگذار نکردند و ابتدا راهکار مقابله را در عرصه فرهنگی دیدند و بعد از شکست در این عرصه، هم‌اینک راهکار را در جنگ اقتصادی دیدند و شدیدترین اقدامات را علیه این ملت به کار بستند تا بین مردم و نظام فاصله انداخته و حمایت مردم از نظام را کمرنگ کنند.

تورک اضافه کرد: نفوذ در بخش‌های مختلف اقتصادی در دستورکار دشمن قرار گرفت  و هر چند همواره با شکست و ناکامی مواجه شدند، اما هزینه‌های بسیاری برای نظام و مردم ایجاد کردند و مهمترین هدف آن‌ها ناامیدی مردم و ناکام نشان دادن نظام در تأمین امنیت اقتصادی بوده است.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: متأسفانه برخی اشخاص خواسته یا ناخواسته با انجام برخی اقدامات از طریق سوء مدیریت و اهمال در انجام وظایف یا احتکار، تبانی و تعطیلی اصناف و کارخانجات آب به آسیاب دشمن ریختند و برخی نیز عامدانه در این طریق گام برمی‌دارند و به گونه‌ای سیری‌ناپذیر سفره مستمندان را کوچک می‌کنند.

وی گفت: یکی از این افراد وحید مظلومین است که با فعالیت غیرقانونی ۱۴ هزار میلیارد تومان در بازار ارز و سکه معاملات داشته و نه تنها در این دوره اخیر، بلکه در دهه هفتاد و هشتاد هم به دنبال صید ماهی خود از آب آلوده دشمن بوده است و با روش‌های مکارانه، قیمت ارز و سکه را به صورت عمده بالا و پایین کرده است.

نماینده دادستان تهران بیان داشت: مظلومین با دراختیار داشتن منابع اطلاعاتی از مراجع تصمیم‌ساز در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کرده و هزاران نفر را مضطرب و نگران ساخته است.

ماجرای ارتباط مظلومین با یکی از مدیران بانک مرکزی

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۹ نفر از عوامل دانه درشت در بازار سکه و ارز در شعبه دوم ویژه دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

تورک معاون دادستان تهران خلاصه‌ای از سوابق پرونده وحید مظلومی عنوان کرد وگفت: وحید مظلومی فرزند حبیب‌الله ۴۱ ساله فردی است که سال‌ها در بازار سکه فعالیت دارد. وی در سال ۱۳۷۱ به دلیل اخلال در بازار دستگیر شده بود و از سوی وزارت اطلاعات مدتی را در بازداشت بوده است.

وی افزود: وی پس از ۲۵ سال در بازار سکه مداخلاتی داشته است.

معاون دادستان تهران اظهار داشت: پس از نابسامانی‌های سال ۹۱ و ۹۲ متهم به عنوان یکی از عواملی بود که در اخلال بازار سکه حضور داشت و حدود ۷ ماه در بازداشت بود؛ پرونده‌ای در آن زمان برای وی تشکیل شد و در دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی مستنداتی علیه وی احراز شد. متهم در حالی که در حال خروج غیرقانونی از مرز مریوان بود دستگیر شد.

همچنین خانم بهرامی از دیگر افرادی بودند که قصد فرار از کشور را داشتند. مشخص شده است ندا مظلومین تعدادی چک سفید امضا را در اختیار وی قرار می‌دهد.

تورک گفت: محمداسماعیل قاسمی فرزند وحید و حدود ۱۱ نفر دیگر متاسفانه در اقدامی غیرقابل تحمل در اخلال بازار سکه و ارز دخالت داشتند که حکم وی و همدستانش صادر شد و مستندات کامل و گزارش‌ها ضمیمه پرونده‌ها شده است.

یکی از افرادی که از مدیران بانک مرکزی بوده و متهم جلساتی با او برگزار کرده است بعد از بازنشستگی خدماتی را به مظلومین ارائه می‌دهد که پرونده وی همچنان مفتوح است.

فعالیت‌های مظلومین در برخی حوزه‌های تصمیم‌ساز از جمله بانک مرکزی باعث شده است تا وی در شغل و صنف خود فردی ماهر شود. وی از تمام گریزگاه‌های قانونی گذشت و باعث شد تا ماموران پلیس و قضات سردرگم شوند.

وی ادامه داد: در این میان شناسایی افراد اصلی و کسانی که از طرف ایشان در بازار اقدام به خرید و فروش سکه کردند و همچنین افرادی که از راه‌های غیرنقدی و با استفاده از سایت‌ها اقدام به کسب مال کرده‌اند در دستور کار مقامات قضایی و اطلاعاتی قرار گرفت و از سوی معاون دادستان دستور‌های قضایی لازم صادر شد.

خرید و فروش سکه پوششی برای اقدامات مجرمانه در بازار ارز بوده است

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۹ نفر از عوامل دانه درشت در بازار سکه و ارز در شعبه دوم ویژه دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

تورک نماینده دادستان تهران ادامه داد: همچنین تعدادی حواله از حمید مظلومین کشف می‌شود که در اختیار وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد. متهم جرم خود را در زمینه سکه می‌داند و در اخلال در بازار ارز خود را دخیل نمی‌داند، ولی از سوی وزارت اطلاعات اتهامات به وی وارد است. لازم به ذکر است که متهم عضوی از شبکه قاچاق ارز بوده و با استفاده گسترده از حساب‌های افزاد دیگر اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌کند.

معاون دادستان تهران افزود: شاهین سیمرغ شماره تلفن محمدرضا مظلومین را دریافت کرد و صد‌ها پیامک درباره معاملات ارزی از وی استخراج شد.

تورک گفت: مشخص شد متهم دو راهکار را برای پیشبرد اهداف خود انجام داده است. همزمان با فعالیت در حوزه ارز، فعالیت‌های سکه‌ای را به عنوان پوشش قرار داده و با استفاده از حساب‌های اقوام فعالیت‌ها را گسترش داد. متهم حساب عمه همسر خود که زنی خانه‌دار است را در اختیار محمد قاسمی قرار می‌دهد. به گونه‌ای که در بانک‌های صادرات، ملت و ملی تعاملات وجود دارد.

وی گفت: بین زمان دستگیری محمدرضا قاسمی و وحید مظلومین فاصله‌ای افتاد و تمامی مستندات از بین رفت. در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۷ که محمدرضا مظلومین آزاد شد همه مستندات را در اختیار پدرش قرار داد. متهم اظهار دارد اگر از سال ۹۲ به بعد از شخصی حتی بانک مرکزی از من خریداری ارز کرده را قبول دارم.

معاون دادستان تهران با بیان اینکه محمداسماعیل قاسمی به عنوان اخلالگر بازار دستگیر شده بود، گفت: با یک حساب به نام اقدس مهرافسا حدود ۳۰۰ هزار سکه خریداری شد و مشخص می‌شود که دو مورد از حساب‌های مهرافسا در اختیار قاسمی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: توسط ستاد مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد مستنداتی از وحید مظلومین به دست آمده و مشخص است چنانچه اگر مدرکی دال بر غیرقانونی بودن کار آن‌ها باشد دستگیر می‌شوند. لذ ا. ۴۰ تا ۵۰ نفر از افرادی که با وی کار می‌کردند از قوانین اطلاعات کافی داشتند و توانستند سهم عظیمی در بازار سکه داشته باشند. متهم از افرادی نام برده است که در دستگاه‌های دولتی حضور دارند.

تورک افزود: ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ حساب انجام شده که مجموع آن ۱۴ هزار میلیارد است و اغلب تراکنش‌ها مربوط به افراد نزدیک و خانواده متهم است.

باند مظلومین حداقل ۴۱ عضو داشته که به صورت سببی و نسبی با هم در ارتباط بوده‌اند 

مرتضی تورک نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبکه فساد وحید مظلومین در ادامه قرائت کیفرخواست متهمان اظهار کرد: وحید مظلومین در مسیر پنهان‌کاری خواسته خود معلم خصوصی فرزندش به نام احسان فرزام‌نیا را مجاب می‌کند که دو خط تلفن همراه به نام خود خریداری کرده و در اختیار مظلومین قرار دهد برای آن که مظلومین برای اقدامات مجرمانه خود از این دو خط تلفن استفاده کند.

وی افزود: با توجه به وفاداری بالای اعضای این باند نسبت به یکدیگر به محض دستگیری مظلومین سیمکارت‌هایی که به نام فرزام‌نیا  خریداری شده بود، سوزانده می‌شود و بسیاری از اطلاعاتی که می‌توانست راهگشا و مفید باشد از بین می‌رود. فرزام‌نیا پس از دستگیری اقرار کرد به  درخواست محمدرضا حاتمی اقدام به این کار کرده است.

نماینده دادستان تهران اضافه کرد: در بررسی حساب‌های بانکی و تراکنش‌های صورت گرفته در گام اول ۸ نفر از اعضای اصلی گروه شناسایی شدند که شخص اول وحید مظلومین با ۳ حساب بانکی، محمداسماعیل قاسمی با ۱۹ حساب، محمدرضا مظلومین با ۹ حساب، اقدس مهرافزا با ۸ حساب، حسین مظلومین ۱۸ حساب و خانم فرزانه مهرافزا هستند.

تورک ادامه داد: با توجه به این تراکنش‌های ۴۱ نفر عضو شبکه شناسایی شدند و مشخص شد وجوه حاصل از فعالیت گروه در حساب‌های متعدد جابه‌جا شده و این ۴۱ نفر اعضای شناسایی شده در اکثر موارد با این ۸ نفر عضو اصلی رابطه سببی، نسبی و یا دوستانه داشتند.

وی بیان کرد: در بررسی‌های میدانی و اسناد و مدارک مشاهده می‌شود وحید مظلومین گاه از حساب‌های خود استفاده نکرده و با بررسی شبانه‌روزی بیش از ۱۰ هزار تراکنش بانکی مشخص شد افرادی که نام آن‌ها در ادامه می‌آید در جابه‌جا کردن پول‌ها در حساب‌های متعدد نقش داشتند.

نماینده دادستان تهران گفت: اقدس مهرافزا پیرزنی ۷۰ ساله است که حساب‌های خود را در اختیار محمداسماعیل قاسمی قرار می‌داد که به یکباره از مردادماه سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حساب‌های این فرد جابه‌جایی صورت می‌گیرد که طرف حساب‌های وی صرافی‌های مجاز و شرکت‌های صادرات و واردات بوده‌اند و طبق اطلاعات به دست آمده آدرس برخی افراد طرف حساب در مناطق غربی و استان سیستان و بلوچستان بوده که از سوی خانم مهرافزا به حساب آن‌ها وجه واریز شده است و در بین آن‌ها اتباع عراقی هم وجود داشته که نشان‌دهنده فروش ارز به قاچاقچیان است.

تورک تصریح کرد: طرف حساب قرار دادن زنان خانه‌دار حکایت از پیچیده کردن فعالیت پولشویی در اقدامات مجرمانه این افراد است که تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

پسر وحید مظلومین مراودات مالی گسترده‌ای با صرافی‌ها، شرکت‌ها، قاچاقچیان و حتی خانم‌های خانه‌دار داشته است

 مرتضی تورک نماینده دادستان تهران در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبکه فساد وحید مظلومین اظهار کرد: با نگاه اجمالی به تراکنش‌ها و تنظیم گراف از این تراکنش‌های مالی ادعای وحید مظلومین در خصوص فعالیت وی در عرصه سکه و جواهر رد می‌شود و مشخص می‌شود بر اساس مستنداتی که به پیوست به دادگاه تقدیم شده است اکثر فعالیت‌های این گروه ارزی بوده و سکه در مرحله بسیار پایین‌تری قرار دارد.

نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست به حساب‌های بانکی محمدرضا مظلومین پسر وحید مظلومین اشاره کرد و گفت: این فرد ادعا می‌کند پول‌چرخان پدرش بوده است، اما وی مراودات مالی گسترده با صرافی‌ها، شرکت‌ها، قاچاقچیان و حتی خانم‌های خانه‌دار داشته و مشابه حساب خانم مهرافزا فعالیت پول‌چرخانی برای گروه را انجام می‌داده است.

تورک اضافه کرد: حسین مظلومین که مؤثرترین فرد در گروه بوده است، علاوه بر فعالیت‌های مجرمانه خود وظیفه نظارت و کنترل حساب‌های دیگر اعضا را هم داشته است و با ۳۲ حساب بانکی ۶ هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال گردش مالی داشته است.

وی ادامه داد: رضا مردمیدان‌حاجی شاگرد مغازه محمداسماعیل قاسمی ۴۴ حساب در اختیار داشته و تراکنش‌های گسترده‌ای در سال ۹۶ داشته که عمده تراکنش‌های وی با افراد فعال در حوزه ارزی بوده که برای نظام قضایی و اطلاعاتی افرادی شناخته‌شده هستند.

نماینده دادستان تهران با بیان اینکه محمداسماعیل قاسمی که از اعضای مؤثر این باند بوده است همکاری و شراکت خود با مظلومین را انکار می‌کند، گفت: اسناد و مدارک و بررسی حساب‌های اقدس و فرزانه مهرافزا و بررسی ارتباطات و مبالغ واریزشده به این حساب‌ها نشان‌دهنده رابطه و مراودات مالی وی با مظلومین است. قاسمی نیز با خانم‌های خانه‌دار و افراد مرزنشین پول‌چرخانی می‌کرده است.

تورک گفت: به دلیل تشابه نوع فعالیت از بیان ادامه کیفرخواست در مورد اشخاص دیگر برای کنترل وقت دادگاه خودداری می‌شود، اما با توجه به مطالب فوق آنچه مسلم است مظلومین با تشکیل این شبکه به طرز ماهرانه‌ای در حوزه ارز و سکه فعالیت داشته و هر چند منکر فعالیت ارزی  خود است، اما مدارک تشکیل گروه و فعالیت وی در این حوزه کاملاً مسجل است.

وی تصریح کرد: با دقت در مطالب فوق و تعریف‌هایی که در خصوص گروه‌های مجرمانه وجود دارد، وجود هدف اقتصادی، وجود سلسله مراتب، استمرار عمل، فعالیت‌های فراملی و حس اسرار نشان‌دهنده گروهی بودن ارتکاب جرم توسط متهمان است.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: مظلومین طبق تجربیات گذشته ضمن انکار فعالیت ارزی خود تراکنش‌های خود را صرفاً طلایی می‌دانند در حالی که هر کسی دستی در بازار ارز و سکه داشته باشد با نگاه به جریان فعالیت‌ها و تراکنش‌ها متوجه خواهد شد این فعالیت‌ها ارزی بوده و طلا بخش کمی از این مبادلات را تشکیل داده است.

تورک خاطرنشان کرد: گردش مالی گروه نشان می‌دهد در یک حساب سرانگشتی اعضای گروه در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان گردش حساب داشتند بنابر این اگر این گردش حساب‌ها مربوط به فعالیت‌های سکه و طلا بوده باشد مظلومین باید روزانه ۳.۵ میلیارد تومان فروش طلا انجام داده باشد که به عبارتی یعنی در یک سال ۹ تن طلا خرید و فروش کرده است.

وی تصریح کرد: در خصوص ادعای تعلق این تراکنش‌های مالی به خرید و فروش سکه باید روزانه ۲۴۰۰ سکه تمام‌بهار آزادی توسط وی فروخته شود تا این گردش مالی به دست آید که این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و البته گزارش‌های اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز موجود است.

متهمان کاملا آگاهانه و با توجه به شرایط اقتصادی اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کشور کرده‌اند

 مرتضی تورک نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست  با بیان اینکه اغلب فعالیت‌های مظلومین و تراکنش‌های وی در بخش مبادلات ارزی بوده است، اما وی همواره ادعا می‌کند که در کار خرید و فروش عمده سکه است، اظهار کرد: باید اعلام کرد مظلومین تصور غلطی از مجوز فعالیت در بخش مسکوکات دارد، زیرا مجوز مسکوکات با مجوز مصنوعات متفاوت است.

وی افزود: انجام هرگونه عملیات صرافی منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی است و تنها واحد‌هایی که مجوز فعالیت صرافی داشته باشند می‌توانند مسکوکات طلا را در این حجم خرید و فروش کنند.

نماینده دادستان تهران اضافه کرد: مظلومین با تشکیل شبکه مجرمانه منسجم که برخی از افراد آن شناسایی و دستگیر شده و برخی هم متواری هستند اقدام به فعالیت هم در موضوع ارز و هم در موضوع سکه کرده است و با کمک ایادی خود اقدام به تغییر در قیمت سکه و ارز کرده و همگام با اهداف دشمنان خارجی در عرصه اقتصادی التهاباتی ایجاد کرده که اثر آن طی ماه‌های گذشته کاملاً محسوس بوده است.

تورک تصریح کرد: اقدامات مظلومین به حدی بوده که وی را در بازار ارز و سکه مرجع و مرشد می‌شناختند و هیچکس جرأت تخطی از دستورات وی را نداشته است تا حدی که ساعت فعالیت، واریز و قیمت سکه را تعیین می‌کرده است. مظلومین در ابتدا در بازار با لقب ملا و اواخر با لقب سلطان شناخته می‌شده است.

وی ادامه داد: مظلومین در زمان دستگیری توسط نیروی انتظامی به مأموران پرخاش کرده و به آن‌ها می‌گوید بروید و افتخار کنید که سلطان سکه را دستگیر کرده‌اید.

نماینده دادستان تهران گفت: مظلومین علاوه بر خرید و فروش ارز و سکه وارد بازار فردایی ارز و سکه شده که شباهت به قمار دارد و در این بازار به صورت شفاهی و لفظی سکه خرید و فروش می‌شود و مابه‌التفاوت قیمت در زمان مشخص به عنوان سود محسوب می‌شود. این معاملات فردایی در افزایش قیمت‌ها تأثیر بسیار زیادی داشته است.

تورک خاطرنشان کرد: مظلومین قدرت بالایی داشته با اطلاعاتی که از مراجع رسمی کسب می‌کرده است قیمت‌ها را جابه‌جا می‌کرده، یکی از این افراد که به مظلومین اطلاعات می‌داد سالار آقاخانی است.

وی بیان کرد: مظلومین با خرید و فروش کاغذی یا فردایی در بازار به اشخاص زیادی خسارت وارد کرده که شکایات بازاریان نیز علیه وی موجود است.

نماینده دادستان تهران اضافه کرد: مظلومین منکر خارج کردن منابع ملی از کشور است، اما همانگونه که ذکر شد و در گراف‌ها هم موجود است، یکی از مسیر‌های پول‌چرخانی اعضای این گروه از طریق مناطق آزاد یا حساب‌های افرادی است که در کار قاچاق ارز فعالیت دارند و یا فرستادن به حساب‌های صرافی‌هایی است که در مناطق آزاد بوده و محدودیت صرافی‌های دیگر را ندارند و به این ترتیب وجوه فراوانی از کشور خارج شده و در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شود.

تورک ادامه داد: بخشی از مبالغ در اختیار قاچاقچیان کالا قرار گرفته که تحقیقات در خصوص آن ادامه دارد، اما در خصوص ارتباط مظلومین و قاسمی با دشمنان و معاندان هنوز دلیلی پیدا نشده و البته این ادعا رد هم نشده است.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است این افراد کاملاً آگاهانه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور اقدام به تشکیل این گروه کرده و به صورت عمده اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کشور در قاچاق سکه و ارز کرده‌اند.

نماینده دادستان تهران گفت: با توجه به چند نوبت دستگیری مظلومین وی عالم بر مؤثر بودن اقدامات خود بوده با مجموعه جرایم وی برای دادستانی تهران در حد افساد فی‌الارض مسلم است.

تورک در ادامه اسامی متهمان پرونده، شغل و اتهامات آن‌ها را قرائت کرد و گفت:‌متهم ردیف اول، وحید مظلومین فرزند حبیب‌الله است شغل طلافروش، متولد ۱۳۴۱، متأهل، فاقد سابقه مؤثر کیفری، متهم است به افساد فی‌الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد با انجام معاملات  غیرقانونی و قاچاق عمده ارز.

وی ادامه داد: متهم ردیف دوم، محمداسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم، شغل سکه‌فروش، متولد ۱۳۵۲، متأهل و فاقد سابقه کیفری مؤثر متهم است به افساد فی‌الارض از طریق مشارکت از طریق تشکیل شبکه فساد با انجام معاملات غیرقانونی ارز به صورت عمده.

پسر کو ندارد نشان از پدر...

 تورک معاون دادستان تهران در جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۹ نفر از افرادی که در بازار سکه و ارز اخلال ایجاد کردند، ضمن قرائت کیفرخواست برای هرکدام از این متهمان، گفت: وحید مظلومین با شهرت ملا دارای شغل طلافروشی به اتهام اخلال در بازار سکه و ارز متهم شده است. نامبرده با شناخت اینکه منافعی در بازار غیررسمی ارز وجود دارد، ترغیب به قاچاق ارز می‌شود و طی معاملاتی اقداماتی با دیگر متهمان انجام می‌دهد.

وی افزود: در ردیف دوم، محمداسماعیل قاسمی معروف به محمدسالم دارای شغل سکه‌فروشی است که ۴ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان به دست آورده است.

متهم در پاسخ به چرایی انتقال وچه به دیگر افراد گفت: محمداسماعیل قاسمی به دلیل اینکه از حسابی با گردش بالا نگران شده، اموال به حساب اشخاص اطراف واریز می‌کند که واریز‌ها به این افراد هنوز کاملا مشخص نشده است.

معاون دادستان تهران، مجید عطریان را به عنوان سومین متهم اخلال در بازار سکه و ارز عنوان کرد و گفت: این فرد با شغل آزاد ساکن میدان هروی به اتهام مشارکت در شبکه ارز و فساد در بازار مورخ ۱۶ مرداد ۹۵ بازداشت که به عنوان یکی از کاغذی‌کاران معروف بوده است.

متهم در اظهارات خود می‌گوید که کمیسیونی‌کار مظلومین بودم و برای وی طلای آب‌شده می‌خریدم.

 در ردیف چهارم متهمان، رامین تاجیک قرار دارد که به اتهام شرکت در قاچاق عمده ارز و سکه در حد کلان مورخ ۲۱ مرداد ۹۷ بازداشت شد و از افرادی بود که تحت حمایت وحید مظلومین کار می‌کرد، این متهم مغازه خود را دراختیار محمداسماعیل قایمی قرار داده بود و تاجیک به همراه وحید مظلومین در مغازه وی مشغول به کار شده‌اند. آنچه تاکنون از حساب‌های تاجیک به دست آمده ۲۷  میلیارد تومان است.

معاون دادستان تهران، حسین مظلومین با شغل خرید و فروش طلا را در پنجمین ردیف متهمان قرار داد و گفت: این فرد دارای مذهب شیعه متهم به شرکت در اخلال در نظام پولی و بانکی کشور از طریق قاچاق ارز و طلا است که متواری شده است. وی سومین فرد مؤثر در شبکه است که به جای وحید مظلومین اقداماتی را انجام می‌داد و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشت.

متهم در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به دلیل اینکه حجم تراکنش‌هایش بالا رفته بود، حساب‌های ارزی خود را از بانک خارج کرد و به نام اقدس و فرزانه مهرافزا و دیگر افراد انتقال داد. محمدرضا مظلومین اقدام به اخلال در بازار ارز کرده بود که حال متواری است، وی که پسر وحید مظلومین است، کمتر از حسین در ماجرا بود، ولی به دلیل ارتباطات کاری با پدر به عنوان عضوی از گروه وی دستگیر می‌شود.

وی در زیرگروه بازار ارز با پسرعموی خود کار می‌کرد، ولی پس از مدتی استفاده از حساب شخصی را انجام نداده و مبالغ را به حساب اقوام انتقال می‌دهد که تنها پول‌چرخان پدرش به حساب می‌آمد.

تورک بیان داشت: نصرالله دارایی هفتمین نفر این گروه است که به دلیل عدم حضور و متواری بودن، اطلاعات خاصی از وی وجود ندارد، کار وی پول‌چرخانی عواید حاصل از حساب مجرمانه است، حسین و وحید مظلومین برای اینکه مستقیم شناسایی نشوند، از نصرالله دارایی استفاده می‌کردند که نامبرده در جریان دستگیری‌ها متواری شد.

گروه مظلومین سازمان‌یافته بوده است/درخواست اشد مجازات برای متهمان

تورک معاون دادستان تهران در جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۹ نفر از عوامل اخلال در بازار سکه و ارز اظهار داشت: رضا مردمیدان دارای تابعیت ایرانی، مذهب شیعه، متأهل و به نشانی پرند، هشتمین متهم این گروه است که به مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی کشور از طریق انجام معاملات سکه و ارز متهم شد و در تاریخ ۱۷ مرداد ۹۵ وی را دستگیر کردند.

وی ادامه داد: حساب‌های مردمیدان در اختیار وحید مظلومین قرار داشته است که تراکنش‌های این فرد ۶۴۴ میلیارد تومان است. حسن وزیری به عنوان متهم ردیف نهم با عنوان پول‌چرخان و جابجاکننده مبالغ که حسابش دراختیار وحید مظلومین قرار داشت، از وی در جابجایی دلار و یورو استفاده می‌شد. طبق مستندات ارائه شده از وزارت اطلاعات، تراکنش‌های وزیری ۱۵۱ میلیارد تومان است. همچنین متهم ۱۲ فقره حساب در بانک‌ها داشته است.

معاون دادستان تهران افزود: شاهرخ نجفی که در ردیف دهم متهمان در این پرونده قرار دارد و فاقد اطلاعات است، همچنین اقدس مهرافزا خاله نامبرده که متهم ردیف یازدهم است که حساب‌های وی در اختیار مظلومین قرار داشت. ۷۱۶ میلیارد تومان تراکنش مالی برای سال ۹۶ مهرافزا وجود دارد.

در ردیف دوازدهم متهمان سروش امیری قرار دارد که فاقد اطلاعات است و حساب‌های وی دراختیار وحید مظلومین بوده و طبق بررسی حساب بانک ملت نشان می‌دهد که تراکنش وی ۴۶۶ میلیارد تومان بوده است.

تورک افزود: پویا نوبخت از دیگر متهمانی است که در ردیف سیزدهم قرار دارد و مراوداتی با محمداسماعیل قاسمی داشته و حدود ۱۰ میلیارد تومان تراکنش مالی ظرف شش ماه داشته است. وی در تاریخ ۵ شهریور ۹۷ دستگیر شد و در بازجویی‌ها اظهار داشته است که همه تراکنش‌ها مربوط به محمداسماعیل قاسمی است؛ احسان فرزادنیا چهاردهمین متهم در این پرونده است و با خطوط سیم‌کارتی که به نام این فرد بوده و وی آن‌ها را سوزانده است، مشخص شده که ارتباطی با پرونده داشته است.

پانزدهمین متهم این پرونده وحید دهاقین فرزند قدرت‌الله است که کارمند بانک مسکن بوده است، وی زمانی ریاست بانک مسکن شعبه پاچنار را برعهده داشت که برای افراد متهم در پرونده حساب‌هایی با مدارک جعلی باز کرد. دهاقین گفته برای جذب سرمایه این امورات را انجام داده است.

تورک بیان داشت: خارایی شانزدهمین متهم، از دیگر افرادی است که کارمند بانک مسکن است و محمد بیانی در ردیف هفدهم این پرونده قرار دارد.

معاون دادستان، هجدهمین متهم این پرونده را شاهین سیمرغ  سعید فرزند کریم عنوان کرد و گفت: این فرد از طریق قاچاق عمده ارز مبالغی را به دست آورده است. نوزدهمین متهم این پرونده حمیدرضا صفایی فرزند علی‌محمد است که به دلیل انجام معاملات کاغذی طلا تحت تعقیب قرار گرفت. نکته مهم این است که وی خود یکی از متهمان و قربانی اصلی این گروه است که با دخالت و تبانی، در تعیین قیمت طلا که عمدتا شنبه‌ها انجام می‌شود، قیمت طلا را افزایش می‌دهد.

معاون دادستان تهران در پایان گفت: ریاست محترم دادگاه! با توجه به محتویات و مستنداتی که در پرونده مشخص است، گروه وحید مظلومین گروهی سازمان‌یافته برای اقدام به اخلال در کشور است. اتهامات از نظر دادستانی محرز است و طبق قوانین مبارزه با پولشویی ضمن تقاضای محاکمه، درخواست اشد مجازات را برای متهمان دارم.

قاضی زرگر در پایان جلسه افزود: ادامه جلسات دادگاه با حضور متهمان و وکلای آنان را در روز‌های آینده برگزار خواهیم کرد.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
France
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
اسمشان که خیلی با مسماست !!!
احمد پالشی شماره کارت ملی2259487467 شماره تلفن 09112789087
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
بکشین تا سروسامان بگیرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
شما چرا عین بچه آدم یه عکس سه در چهار از این آقا نمی ذارین نکنه رابطه ای پولی چیزی تو کاره؟
مدیر پایگاه باسلام عکس های بسیاری از ایشان در سایت کار شده است می توانید به سرویس عکس مراجعه کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
,یک بار جستی ملخک دوبار جستی ملخک دیدی تو مشتی ملخک
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار