کد خبر: 925529
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
فرماندار اردبیل:
فرماندار اردبیل گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و با اجرای طرح های مختلف کوتاه مدت و بلندمدت کیفیت آب آشامیدنی شهر اردبیل بهتر می شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، جواد زنجانی با اشاره به تامین آب آشامیدنی اردبیل از سد یامچی اظهار داشت: با راه اندازی برج آبگیر در این سد که اعتبار خوبی در دولت تدبیر و امید برای آن اختصاص یافته، بزودی بخشی از مشکلات آب این شهر حل خواهد شد.

وی بیان کرد: تامین آب سالم و حفاظت از محیط زیست از اولویت های دولت تدبیر و امید است و پیش بینی می شود در بودجه سال آینده اعتبار لازم برای شبکه آب اردبیل تخصیص یابد.

زنجانی برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی دشت اردبیل را نگران کننده خواند و افزود: فقدان نظارت کافی در برداشت از سفره های آب زیر زمینی و نبود مدیریت مناسب در این زمینه باعث ایجاد وضعیت نگران کننده کنونی شده است.

فرماندار اردبیل اعمال مدیریت درست و برنامه ریزی برای حراست و احیای دشت اردبیل را بهترین راهکار موجود ذکر کرد و گفت: برنامه های محیط زیست باید به صورت منطقه ای و استانی اعمال شود و اگر در این زمینه سیاست گذاری درستی صورت گیرد می توان بر بسیاری از مشکلات زیست محیطی فائق آمد.

وی با بیان اینکه 90 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می شود، اظهارداشت: برای رفع بحران های موجود در بحث آب باید کار را از کشاورزی شروع کرد و در این راستا با اصلاح الگوی کشت و شیوه های آبیاری می توان مصرف آب را دراین بخش به حداقل رساند.

وی گفت: در شهرستان اردبیل 18 هزار و 500 هکتار گندم به صورت آبی کشت می شود که با اجرای اصلاح الگوی کشت و استفاده از ارقام کم مصرف مانند پیشگام ، میهن و سایسولنز در 70 درصد زمین های زراعی به میزان 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.

زنجانی بیان کرد: دولت برای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی تا 85 درصد کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.

وی توسعه کشت محصولات کم مصرف آب را یاد آور شد و گفت: در اردبیل کشت 10 هزار هکتار جو به سبب کم مصرف بودن آب توسعه داده شده و در کشت محصولات سیب زمینی هم محصول سانتا و سبلان جایگزین رقم اگریا شده است.

وی ادامه داد: برای اصلاح الگوی مصرف ، آبیاری بارانی در سطح 600 هکتار اراضی اردبیل اجرا شده و کار مطالعاتی آبیاری بارانی در 25 هزار هکتار اراضی شروع شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر