کد خبر: 925505
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
معرفی هیات‌های دانشجویی در محرم ۹۷
زهرا رمضانی
جوان آنلاین: با آغاز ماه محرم هیات‌های دانشجویی نیز یکی از برپا‌کنندگان مراسم عزاداری هستند؛ مراسمی که با دیگر محیط‌ های عمومی تفاوت دارد و دانشجویان و تحصیلکرده‌ها مخاطب این مراسم به شمار می‌روند. دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، امام صادق (ع)، علم و صنعت و صنعتی شریف از جمله دانشگاه‌هایی هستند که جزء پرمخاطب‌ترین هیات‌های دانشگاهی به حساب می‌آیند.

یکی از هیات‌های معروف دانشگاهی تهران، هیات «میثاق با شهدا» دانشگاه امام صادق (ع) است. این هیات حوالی پل مدیریت با یک گنبد فیروزه‌ای مشهور قرار دارد؛ هیاتی که تا یک دهه پیش هیچ اسم و رسمی از آن نبوده و طی چند سال گذشته به یکی از جریان‌ساز‌ترین هیات‌های مذهبی کشور تبدیل شده است و توانسته مولفه‌ها و سبک جدیدی از هیات‌داری را عرضه کند؛ به‌گونه‌ای که نه‌تن‌ها الگوی بسیاری از هیات‌های دانشجویی، بلکه الگوی بسیاری از هیات‌های محلات و مساجد هم شده است. در سبک جدید هیات‌داری این مجموعه دانشجویی محوریت با سخنرانی، مداحی و بیان لطایف قرآنی؛ متضمن معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و بصیرت‌افزایی نسبت به اتفاقات کشور و جهان اسلام است؛ سبکی که به‌شدت مورد استقبال عزاداران اهل‌بیت و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی است. در واقع هیات میثاق با شهدا نماد یک هیات انقلابی و ولایی است.

مداحی میثم مطیعی در این هیات که خود فارغ‌التحصیل و ساخته و پرداخته‌شده دانشگاه امام صادق (ع) و عضو هیات‌علمی این دانشگاه نیز هست، خود نمونه‌ای از نخبه‌پروری و نخبه‌سازی این هیات محسوب می‌شود. اشعار و سروده‌هایی که مضامین و محتوای آن‌ها بعضا به مبانی انقلاب اسلامی و حوادث و اتفاقات کشور اشاره دارد و چندزبانه بودنش باعث شده جریانی که سیاستگذاری کلان آن در هیات میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق (ع) بنا شده، از حنجره دانشجوی سابق و استاد فعلی این دانشگاه خارج شود و جهان اسلام را تحت‌تاثیر قرار دهد و طرفداران زیادی را در این کشور‌ها به دست آورد. اما این هیات قرار است از دوشنبه ۱۹ شهریور برنامه ویژه محرم خود را شروع کند و تا شام غریبان و شب عاشورا با روایت‌گری حسین یکتا و مداحی میثم مطیعی پایان می‌یابد. سخنران هیات در ۱۰ شب اول محرم علیرضا پناهیان با مداحی مطیعی است. به گفته خادمان این هیات دانشجویی، قرار است در روز تاسوعا و عاشورا دسته‌های عزاداری از در دانشگاه امام صادق (ع) به راه بیفتند و تا در ایران‌زمین دانشگاه به عزاداری و سینه‌زنی بپردازند. همچنین دسته روز عاشورا نیز از در دانشگاه حرکت می‌کند و تا میدان شهید طهرانی‌مقدم به عزاداری می‌پردازد، سپس در میدان شهید طهرانی‌مقدم تجمع ۱۵هزار نفری عزاداران با مداحی میثم مطیعی انجام می‌شود، سپس نماز ظهر آنجا اقامه می‌شود و عزاداران به دانشگاه برمی‌گردند و اطعامی صورت می‌گیرد.

براساس روال سال‌های قبل پیش‌بینی می‌شود بین ۱۷ هزار تا ۲۷ هزار عزادار در این مراسم حاضر شوند. هیات دانشگاه امام صادق (ع) یک هیات دانشجویی است و هیات امنایی متشکل از چند تن از اساتید و دوستان هیاتی دارد. مسئول هیات نیز از بین دانشجویان از سوی هیات امنای هیات انتخاب شده و عضوی از هیات امنا است و تمام بدنه هیات و خدام دانشجویان هستند.
گفته می‌شود در خلال مراسم امسال غرفه‌ای برای کودکان در نظر گرفته شده است تا والدین بتوانند بدون مشکل به عزاداری خود بپردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار