کد خبر: 925419
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
جنجال بر سر مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز در انتقاد از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا چاپ شد، به‌گونه‌ای بالا گرفت که برخی آن را شروع جنگ براندازی ترامپ عنوان کردند.

جوان آنلاین: جنجال بر سر مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز در انتقاد از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا چاپ شد، به‌گونه‌ای بالا گرفت که برخی آن را شروع جنگ براندازی ترامپ عنوان کردند.

حالا با گذشت دو سال از ریاست‌جمهوری ترامپ، این هفته خبر‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد آن پیش‌بینی‌ها دستکم تا حدی رنگ واقعیت به خود گرفته و شورشی ضدترامپ در درون کاخ سفید در جریان است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در مقاله‌ای که چهارشنبه ۱۴شهریورماه در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا چاپ شد، ضمن انتقاد شدید از ترامپ او را فردی «فاقد اصول اخلاقی» و «دمدمی‌مزاج» خواند. این مقام رسمی آمریکا که نام او فاش نشده و مقاله او نیز بدون امضا منتشر شده، خود را بخشی از یک گروه در درون دولت ترامپ معرفی کرده که سعی دارند در برابر «بدترین تمایلات» رییس‌جمهوری از کشور خود محافظت کنند.

مقام رسمی گمنام ضمن یادآوری این که عامل دست لیبرال‌ها نیست و با بسیاری از تصمیم‌های دولت هم‌داستان است، تأکید می‌کند که این تصمیم‌های مثبت نیز بر خلاف نظر ترامپ گرفته می‌شود.

او می‌نویسد: «ما اعتقاد داریم که نخستین وظیفه ما خدمت به این کشور است، اما رییس جمهوری به رفتار زیانبار برای سلامت جمهوری ما ادامه می‌دهد»

آن گونه که این مقام ارشد بعدتر در واکنش به واکنش ترامپ اعلام کرده، منظور او از «ما» همان «نیروی مقاومتی» است که در درون کاخ سفید علیه دونالد ترامپ شکل گرفته است.

نویسنده مقاله ضمن انتقاد از عدم دلبستگی رییس جمهوری آمریکا به آرمان‌های دیرینه حزب جمهوری‌خواه مثل «آزادی اندیشه، بازار آزاد و آزادی اجتماعی» و در عین حال با یادآوری دلبستگی او به «دیکتاتورها» می‌نویسد: «سیاست خارجی را در نظر بگیرید؛ رییس‌جمهوری ترامپ چه در انظار عمومی و چه به‌طور خصوصی به مستبدان و دیکتاتور‌ها تمایل نشان می‌دهد.»

وی همچنین گفته است: «نگرانی بزرگ‌ترین کاری نیست که آقای ترامپ با مقام ریاست جمهوری کرده، بلکه کاری است که ما به‌عنوان یک ملت اجازه داده‌ایم او با ما بکند. ما هم با او سقوط کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم گفت و گوی ما از ادب و نزاکت خارج شود.»

ترامپ: رسانه‌های منتقد تعطیل خواهند شد

از سویی دیگر، دونالد ترامپ در واکنشی صریح به این اظهارات، نویسنده را فردی «بی‌جربزه» و مقاله نیویورک‌تایمز را «بی‌مایه» خوانده است. وی همچنین ضمن تأکید کنایی بر «بی‌نام» بودن نویسنده این مقاله را «مایه ننگ» نامید.

رییس جمهوری آمریکا ضمن حمله به رسانه‌های منتقد گفت که «همه این رسانه‌های ساختگی» بعد از پایان کار او در مقام ریاست جمهوری «تعطیل» خواهند شد «چون دیگر چیزی برای نوشتن ندارند».

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «خیانت!». این پست یک کلمه‌ای در واقع واکنش تندی به اظهارات انتقادی منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز علیه اوست. دونالد ترامپ در آخرین پست واکنشی خود در توئیتر خطاب به مسوولان روزنامه نیویورک‌تایمز از آن‌ها خواست تا نویسنده مقاله را به دست کاخ سفید بدهند.

البته واژه‌های، «احمق»، «نامتعادل»، «بچه دبستانی» و «دروغگوی لعنتی» تنها بخشی از توصیفاتی هستند که به گفته وودوارد متیس، «جان کلی» رییس دفتر رییس‌جمهوری، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق و شمار دیگری از مقام‌های کاخ سفید درباره ترامپ به کار برده‌اند.

عطوان: نبرد براندازی ترامپ در آمریکا شعله‌ور شد

از دیگر سو؛ «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه اینترنتی رأی‌الیوم هم مقاله نیویورک تایمز را مقدمه‌ای بر براندازی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا توصیف کرد و نوشت: با انتشار یادداشتی از یک فرد ناشناس در روزنامه «نیویورک تایمز» و بخش‌هایی از جدیدترین کتاب مؤلف رسوایی «واتر گیت» جرقه نبرد عزل ترامپ زده شد.

وی افزود: هر کس بخش‌هایی از کتاب «باب وودوارد» روزنامه‌نگار آمریکایی و مقاله‌ای را که روز گذشته در «نیویورک تایمز» منتشر شد و گفته شده نویسنده آن یک مقام بلندپایه دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری است، مطالعه کند به این باور می‌رسد که بحران شدید و ویران‌کننده‌ای در این دولت وجود دارد و عمر دولت ترامپ محدود شده است.

عطوان تأکید کرد؛ هر کس روزنامه «نیویورک تایمز» و روزنامه‌های مشابه آن در آمریکا و بیشتر روزنامه‌های جدی اروپا را بشناسد به خوبی درک می‌کند سردبیر «نیویورک تایمز» نویسنده «بی‌نام و نشان» مقاله را به خوبی می‌شناسد و امکان نداشت که این مقاله را منتشر و در عین حال هویت نویسنده‌اش را مخفی کند مگر اینکه به این نتیجه رسیده که انتشار این مقاله به مصلحت آمریکاست و از خطرات این رییس جمهور خواهد کاست.

سردبیر رأی الیوم یادآور شد؛ ترامپ واقعاً رییس جمهوری احمق و بی‌پرواست. چگونگی ائتلاف‌ها، جنگ‌های اقتصادی و مطالب تحریک‌آمیزی که در فضای مجازی می‌نویسد (توئیت‌ها) خود مؤید این مسأله است و شاید هدیه‌ای از سوی خدای قادر متعال باشد برای اینکه چهره وحشی آمریکا را آشکار سازد و تیر خلاص را به پیکره گردنگشی و قلدری آمریکا شلیک کند.

گفته می‌شود، روزنامه «نیویورک تایمز» جزء دویست نهاد بزرگ رسانه‌ای است که علیه ترامپ به تشکیل ائتلاف اقدام کرده است و متعهد شده است تا خطرات دولت ترامپ علیه نهاد دولت و منافع ملت آمریکا را فاش سازد و برای براندازی وی در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش کند تا از آسیب‌ها بکاهد.

احتمال برکناری وزیر دفاع آمریکا

چاپ مقاله جنجال‌برانگیز نیویورک تایمز و واکنش‌های رسمی دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ به آن درست یک روز پس از آن روی داد که روزنامه واشنگتن‌پست بخش‌هایی از یک کتاب انتقادی علیه دونالد ترامپ را منتشر کرده بود.
در این کتاب به قلم «باب وودوارد» از زبان برخی نزدیکان دونالد ترامپ، شخصیت او به عنوان فردی «عصبی»، «دمدمی مزاج» و «ابله» تصویر شده است. باب وودوارد یکی از رسواکنندگان ماجرای واترگیت است که به استعفای نیکسون، رییس‌جمهوری وقت آمریکا در سال۱۹۷۴ انجامید. بیشترین حملات و انتقادات تازه از دونالد ترامپ، رفتار‌ها و تصمیم‌های او در زمینه سیاست خارجی و امنیت را هدف قرار داده است.

این یادداشت آن‌قدر برای کاخ سفید سنگین تمام شده که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند اطرافیان ترامپ به تکاپو افتاده‌اند تا نویسنده این یادداشت و اعضای این گروه متمرد را شناسایی کنند. ترامپ هم شخصاً از نیویورک تایمز خواسته هویت نویسنده این یادداشت را افشا کند.

پیش از این تصور می‌شد مهم‌ترین خطر برای دولت ترامپ روند تحقیقات بازرس «رابرت مولر» باشد، اما حالا به نظر می‌رسد دولت او از داخل هم با بحران جدی روبه‌رو شده است و باید در آینده شاهد تغییرات گسترده در کاخ سفید بود. آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند روند تسویه حساب درون دولت ترامپ اکنون آغاز شده و احتمال دارد نخستین قربانی این روند «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا باشد.

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار