کد خبر: 925408
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
یافته‌های یک تحقیق جدید در اندیشکده نیوآمریکن نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مقامات آمریکا مبنی بر وجود روابط نزدیک میان ایران و القاعده، هیچگونه مدرکی دال بر این همکاری ادعایی وجود ندارد.

جوان‌ آنلاین: به نقل از رویترز، یافته‌های یک تحقیق جدید در اندیشکده «نیو آمریکن» ادعای دولت آمریکا مبنی بر وجود روابط نزدیک میان ایران و گروه تروریستی القاعده را به چالش می‌کشد.

در واقع، یافته‌های این تحقیق با ادعا‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور مبنی بر همدستی ایران با القاعده برای اجرای حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا در تناقض قرار می‌گیرد.

«نلی لاهود» نویسنده این تحقیق و کارشناس مسائل القاعده می‌گوید که اسناد مربوط به پرونده بن لادن از جمله یک سند ۱۹ صفحه ای- که تا اواخر ماه نوامبر منتشر نشده بود- نشان می‌دهد که با توجه به فرار برخی از عناصر القاعده به ایران پس از سرنگونی حکومت طالبان در افغانستان توسط آمریکا، تهران از حضور ادعایی این عناصر تروریستی در خاک خود ناراضی بوده است.

لاهود در ادامه می‌نویسد که در ابتدا، ایران تلاش داشت تا جایی که می‌تواند این عناصر تروریستی را به یک کشور ثالث انتقال دهد و پس از آن، ایران اعضای القاعده از جمله اعصای خانواده بن لادن را دستگیر کرد.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که اعضای این گروه تروریستی به تهران با نگاهی حاکی از بی اعتمادی عمیق می‌نگرند و اینکه پس از تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، سیاست‌های ایران سختگیرانه‌تر شد و به اعضای بازداشت شده القاعده اجازه خروج از کشور را نداد.

لاهود که از زمان انتشار نخستین مجموعه از اسناد مربوط به پرونده بن لادن در سال ۲۰۱۲ تحقیقات خود را آغاز کرده است، همواره درصدد یافتن شواهد و مدارکی بود که نشان دهد القاعده و ایران در طرح ریزی حملات تروریستی با یکدیگر همکاری عملیاتی داشته اند. حال وی در پاسخ به این پرسش بزرگ می‌نویسد: «من مدرکی که نشاندهنده این ارتباط باشد، نیافتم».

این در حالی است که هم ترامپ و هم پمپئو مدعی وجود رابطه میان ایران و القاعده هستند؛ به طوری که ترامپ در ماه مه ضمن اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد که تهران از «نائبان و شبه نظامیان تروریستی همچون القاعده» حمایت می‌کند!

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار