کد خبر: 925382
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
همزمان با نشست سه‌جانبه تهران انجام شد
همزمان با سومین نشست سه‌جانبه سوریه میان رهبران ایران، ترکیه و روسیه، کشور‌های غربی دوباره با ادعای دروغ احتمال استفاده سلاح شیمیایی علیه تروریست‌ها زبان به تهدید دولت سوریه گشودند تا درماندگی خود را ناشی از حذف عملی از معادلات سوریه نشان داده باشند.
همزمان با سومین نشست سه‌جانبه سوریه میان رهبران ایران، ترکیه و روسیه، کشور‌های غربی دوباره با ادعای دروغ احتمال استفاده سلاح شیمیایی علیه تروریست‌ها زبان به تهدید دولت سوریه گشودند تا درماندگی خود را ناشی از حذف عملی از معادلات سوریه نشان داده باشند. امریکا در همین زمینه در چرخشی معنادار اعلام کرد که برای مدتی نامحدود به حضور خود در سوریه ادامه خواهد داد تا هم با حضور داعش و هم با حضور ایران در این کشور مقابله کند. این در حالی است که با شکست داعش عملاً هیچ بهانه‌ای برای امریکا با ادامه اشغال سوریه باقی نمانده است.
نماینده دائم امریکا در سازمان ملل مجدداً تهدید کرد که در صورت استفاده دمشق از سلاح شیمیایی در ادلب، واشنگتن پاسخ خواهد داد.
نیکی هیلی، در نشست شورای امنیت درباره سوریه گفت: پیامی برای نظام بشار اسد و تمامی کسانی که می‌خواهند از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده کنند، داریم.
هیلی ادامه داد: طی ۱۸ ماه گذشته دو بار متعهد شدیم که در صورت استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه امریکا پاسخ خواهد داشت و این دو بار به وعده خود عمل کردیم. من از فرصت استفاده می‌کنم تا به نظام سوریه و شرکای روسی و ایرانی‌اش بگویم که بهتر است این بار بر کوتاهی امریکا درباره پاسخ به حمله حساب باز نکنند.
وی تأکید کرد: ما هیچ شکی نداریم که حمله نیرو‌های دولتی سوریه به ادلب حتی اگر بدون استفاده از سلاح شیمیایی باشد، موجب نابسامان‌تر شدن اوضاع خواهد شد. روسیه مسئول ممانعت از تشدید اوضاع است.
همچنین نماینده جدید امریکا در سوریه مدعی شد کشورش «اسناد و مدارک موثقی» دارد که نشان می‌دهد نیرو‌های دولت سوریه آماده استفاده از سلاح شیمیایی در استان ادلب سوریه هستند.
جیمز جفری، نماینده جدید امریکا در امور سوریه با طرح این ادعا نسبت به هرگونه حمله در منطقه ادلب هشدار داد.
جفری که ۱۷ اوت به عنوان مشاور ویژه مایک پمپئو، وزیر خارجه به عنوان نماینده امریکا در امور سوریه تعیین شده، گفت: من مطمئنم دلایل بسیار جدی برای چنین هشدار‌هایی داریم.
وی در جمع خبرنگاران گفت: هرگونه حمله‌ای مردود است و ما دلایل و اسناد زیادی داریم که نشان می‌دهد تسلیحات شیمیایی برای حمله آماده می‌شود. جفری عنوان داشت: به عقیده من آخرین فصل از قصه ادلب هنوز نوشته نشده است و ترک‌ها برای یافتن راهی برای خروج تلاش می‌کنند و در برابر حملات مقاومت زیادی از خود نشان دادند.
روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که افراد مسلح تصمیم دارند با متهم کردن نظام سوریه به حمله شیمیایی در ادلب بهانه لازم را برای امریکا و هم‌پیمانانش جهت حمله جدید به سوریه فراهم کنند.
ماندن به صورت نامحدود
در حالی که حدود پنج ماه قبل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا گفته بود نظامیان این کشور باید هرچه سریع‌تر از سوریه خارج شوند، اما اکنون گفته می‌شود وی خواستار باقی‌ماندن در این کشور بدون محدودیت زمانی شده است. «جیمز جفری» نماینده وزارت خارجه امریکا در امور سوریه، به واشنگتن پست گفت: «سیاست جدید بدین شکل است که ما بعد از پایان جنگ سوریه هم از این کشور خارج نخواهیم شد. نیرو‌های امریکایی برای اطمینان حاصل کردن از خروج ایران و شکست پایدار داعش در سوریه باقی خواهند ماند.»
وی با امتناع از ارائه توضیحات درباره مأموریت‌های نظامی جدیدی که به نیرو‌های امریکایی در سوریه داده شده، توضیح داد: «این یعنی که ما عجله‌ای برای خروج نداریم. مطمئنم که رئیس‌جمهور به فکر راهکار فعال‌تر در سوریه است.»
هشدار ۸ کشور اروپایی
در آستانه نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران درباره سوریه، هشت کشور اروپایی در بیانیه‌ای هشدار دادند هرگونه عملیات نظامی در منطقه ادلب «پیامد‌های بالقوه فاجعه آمیز انسانی» در پی خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، انگلیس، فرانسه، بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان و سوئد ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت ۳ میلیون غیرنظامی در منطقه ادلب خواستار حفظ آتش‌بس در این منطقه شدند.
این کشور‌ها همچنین از حکومت سوریه خواسته‌اند از دست زدن به هرگونه عملیات نظامی در ادلب خودداری کند.
هشت کشور اروپایی در بیانیه خود تصریح کرده‌اند، تنها راه‌حل جنگ در سوریه فرآیند سیاسی انتقال قدرت زیر نظر سازمان ملل است که آزادی و شأن مردم سوریه را حفظ خواهد کرد.
از سوی دیگر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در سفر کاری‌اش به یونان گفت: مشخص است دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه می‌خواهد سلطه نظامی بر ادلب یابد و ما به همه طرف‌های دارای نفوذ نسبت به تشدید اوضاع انسانی ناشی از این اقدام نظامی هشدار می‌دهیم.
لودریان در پاسخ به سؤالی درباره ادعای «احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب توسط نظام سوریه» تأکید کرد: فرانسه به هیچ وجه موافق نقض معاهده منع تسلیحات شیمیایی نیست.
وی هشدار داد: ما «خطوط قرمزی» در سوریه داریم که یک بار از آن تجاوز شده است و پاسخ فرانسه کاملاً روشن است و اگر یک بار دیگر از این خطوط تجاوز شود، پاسخ مناسبی خواهیم داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار