کد خبر: 925356
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
ایام به کام پاول دورف مدیر پیام‌رسان تلگرام است؛ چراکه بی‌آنکه هیچ مذاکره‌ای کند یا قولی بدهد به سادگی با سیاست‌های یک‌بام و دوهوای مسئولان فضای مجازی کشورمان کارش پیش می‌رود و پیام‌رسانش به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد.
زهرا چيذري
ایام به کام پاول دورف مدیر پیام‌رسان تلگرام است؛ چراکه بی‌آنکه هیچ مذاکره‌ای کند یا قولی بدهد به سادگی با سیاست‌های یک‌بام و دوهوای مسئولان فضای مجازی کشورمان کارش پیش می‌رود و پیام‌رسانش به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد. ضرب‌الاجل ۱۵ شهریورماه برای پایان فیلترشکن‌های ایرانی تلگرام هم مطابق پیش‌بینی‌ها به «شاید وقتی دیگر» پیوست. گویا تعیین تکلیف این ماجرا به پایان آذرماه افتاده و صد البته این تاریخ هم قابلیت تمدید دارد. درست مثل چندسال گذشته که همه قول‌و‌قرار‌ها با تلگرام و حالا همزاد‌های ایرانی‌اش یعنی طلاگرام و هاتگرام مشمول مرور زمان شده و ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده از سوی مسئولان فضای مجازی کشور، یکی پس از دیگری زیر پا گذاشته شده است. اما سیاست‌های یک بام و دو هوایی و رفتار‌های مذبذبانه مسئولان موجب شده تا برخلاف ادعای تلاش برای انحصارشکنی پیام‌رسان‌ها در کشور و همچنین حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مسیر برای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیرایرانی بیش از پیش هموار شود تا بدانجا که حالا بعد از تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و وایبر حالا یوتیوب هم برای فعال‌ترشدن در میان کاربران ایرانی پیش‌قدم شده و پیشنهاد داده سرورهایش را به تهران بیاورد.
نیمه شهریور پایان آخرین ضرب‌الاجل به طلاگرام و هاتگرام برای خداحافظی از تلگرام بود، اما در کمال تعجب هیچ اتفاقی برای این دو فیلترشکن تلگرام نیفتاد و همچنان با ورود به این همزاد‌های تلگرام می‌شد به محتوای تلگرام دست یافت. انگار نه انگار بنا بود، این دو فیلترشکن مستقل شوند و از تلگرام طلاق بگیرند! اما حالا خبر‌های تازه‌ای در راه است، خبر‌هایی که از تمدید مهلت این دو فیلترشکن ایرانی تلگرام حکایت دارد.
پس از اعلام ارائه مهلت دوباره به این نسخه‌های فارسی تلگرام، محمدرسول کاظمی مدیر پیام‌رسان بومی آی گپ در توئیتی از اعطای مجوز ورود ۲هزار سرور با ارز دولتی برای این دو پیام‌رسان خبر داده است.
ضرب‌الاجلی که باز هم منقضی شد
اوایل مردادماه ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، در مورد فعالیت بدون فیلتر نسخه‌های فارسی تلگرام گفته بود: «در حقیقت ما از ابتدا در سیاست‌های خروج از انحصار تلگرام، دوران‌گذاری را برای فعالیت نسخه‌های فارسی این شبکه در کشور قائل شدیم و پذیرفتیم که شبکه‌های هاتگرام و طلاگرام بدون فیلتر چندماهی در کشور فعال باشند، اما آخرین مهلتی که به این‌ها داده‌ایم، ۱۵ شهریورماه است و این شبکه‌ها باید تا این تاریخ به پیام‌رسان صددرصد بومی تبدیل شوند.»
۱۵ شهریور هم گذشت، اما خبری از استقلال هاتگرام و طلاگرام نشد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که مهلت جدید طلاگرام و هاتگرام تا پایان آذرماه تمدید شده است. بهانه این تمدید مهلت هم آن است که مدیران تلگرام طلایی و هاتگرام می‌گویند، در حال مستقل شدن از تلگرام و تبدیل‌شدن به پیام‌رسان کاملاً بومی هستند و از این رو در جلسه‌ای با رئیس قوه‌قضائیه مقرر شد، فرصت دوباره‌ای برای اتمام اقدامات فنی به این دو نسخه فارسی تلگرام داده شود. اما اظهارات مدیر پیام‌رسان بومی آی گپ درباره اعطای مجوز ورود ۲هزار سرور با ارز دولتی برای این دو پیام‌رسان ابعاد تازه‌تری از این ماجرا را روشن کرد و یک‌جور‌هایی نشان می‌دهد پایان آذرماه هم قرار نیست، هیچ اتفاقی بیفتد؛ و حالا یوتیوب.
اما جذابیت فضای رسانه‌ای غیررسمی ایران در شبکه‌های اجتماعی و قابلیت مهندسی فکری مردم در چنین فضایی در کنار رفتار مسئولان حوزه ارتباطات و فضای مجازی رقبای دیگر را هم وارد میدان کرده است و در حالی که حلقه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران روز‌به‌روز تنگ‌تر می‌شود، اما حالا شبکه اجتماعی یوتیوب هم جدی‌تر از گذشته در تلاش است تا بتواند بدون فیلترشکن در دسترس کاربران ایرانی قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار