کد خبر: 925290
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
وزارت بازرگانی چین هشدار داد اگر امریکا هرگونه تعرفه جدیدی روی واردات کالا‌های چینی اعمال کند، پکن ناچار به تلافی خواهد بود.
به گزارش رویترز، تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای وضع تعرفه جدید روی واردات کالا‌های چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار، بازار‌های جهانی را در اضطراب فرو برده است.
گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اگر امریکا تدابیر تعرفه‌ای جدیدی را به کار گیرد، چین ناچار خواهد شد اقدامات تلافی‌جویانه ضروری را در پیش بگیرد. وی در ادامه افزود: چین به دقت تأثیر هرگونه تعرفه جدید امریکا را زیر نظر دارد و اقدامات قاطعانه‌ای برای کمک به شرکت‌های چینی یا خارجی فعال در چین به منظور غلبه بر مشکلات صورت خواهد داد.
منابع آگاه از برنامه‌های دولت ترامپ به رویترز اظهار کردند: دولت ترامپ آماده است تا دور جدید تعرفه‌ها را پس از پایان مهلت اظهارنظر عمومی در نیمه شب پنج‌شنبه به وقت واشنگتن اجرا کند، اما زمان اجرای آن نامعلوم است.
تعرفه‌های جدید مستقیماٌ به مصرف‌کنندگان محصولاتی از جمله مبلمان، لاستیک، دوچرخه و صندلی کودک برای خودرو آسیب خواهد زد. چین و امریکا تاکنون در اقدامات تلافی‌جویانه روی واردات کالا‌های یکدیگر به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تعرفه سنگین وضع کرده‌اند. اقدامات مذکور بازار‌های مالی را در ماه‌های اخیر به وحشت انداخته است، زیرا سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران نگران تأثیر منفی جنگ تجاری روی رشد اقتصاد جهانی هستند.
واشنگتن از پکن خواسته است دسترسی به بازار خود و حمایت از مالکیت معنوی برای شرکت‌های امریکایی را بهبود دهد، یارانه‌های صنعتی را کاهش داده و کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری با امریکا را کم کند.
بازار‌ها از این واهمه دارند که هرگونه تعرفه جدید امریکا روی واردات کالا‌های چینی، جنگ تجاری میان دو غول اقتصادی جهان را تشدید کند و به سرمایه‌گذاری تجاری، تجارت و رشد اقتصادی لطمه بزند.
چین در آگوست فهرستی از کالا‌های امریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار که مشمول تعرفه تلافی‌جویانه می‌شوند را رونمایی کرد که شامل گاز طبیعی مایع و انواعی از هواپیما‌ها بود.
ترامپ چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد هنوز آماده توافق با چین درخصوص اختلاف تجاری نیست، اما مذاکرات میان دو کشور ادامه خواهد یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار