کد خبر: 925233
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
عضو هیئت علمی سازمان زمین‌شناسی کشور:
قلمقاش با اظهار تأسف از اظهار نظر‌های غیر مستند مبنی بر فعال شدن آتشفشان دماوند، از آخرین وضعیت عروس خفته ایران خبر داد.

جوان آنلاین: جلیل قلمقاش عضو هیئت علمی سازمان زمین شناسی و دانشیار پژوهشکده علوم زمین در ارتباط با حواشی اخیر ایجاد شده مبنی بر بیدار شدن عروس خفته ایران (آتشفشان دماوند) بیان کرد: نمی توان بر اساس حدس و گمان ادعای فعال شدن دماوند را داشت و جای تأسف دارد که برخی از محققان خوب ما، مردم را با بیان چنین حدس و گمان هایی نگران می کنند بدون اینکه داده ها و مستندات قابل قبولی در این زمینه ارائه دهند.

وی با اشاره به استقرار تیم تحقیقاتی در دامنه دماوند و اعزام به قله به منظور بررسی های بیشتر، ادامه داد: طبق مستنداتی که از سازمان هواشناسی به دستمان رسیده آب شدن یخچال های بالای قله مربوط به گرم شدن آتشفشان دماوند نمی شود، در سال جاری یخچال های دنا و توچال نیز چنین وضعیتی را داشته اند و این به علت افزایش کلی دمای هوا است.

قلمقاش همچنین در خصوص اطلاعات هواشناسی قله دماوند گفت: این گزارش نشان می دهد که در سه ماه گذشته دماوند حدود پنجاه روز دمای بالاتر از میانگین سال های گذشته را داشته است. یکی از همکاران کوه نوردی دماوند اعلام نمود که امسال دما در قله به مثبت ۷ درجه سانتیگراد رسید که بی سابقه بوده است.

زلزله‌های تهران ارتباطی با دماوند ندارد

وی با تأکید بر اینکه زلزله های تهران و گسل اشتهارد هیچ ارتباطی با آتشفشان دماوند ندارد، افزود: هم اکنون در کل رشته کوه های البرز فقط دهانه آتشفشانی دماوند به عنوان آتشفشان قرار دارد که گاز از آن همچنان بیرون می آید که این گاز خطر چندانی ندارد و سالیان سال است که اینچنین است، گازی با ترکیبات گوگرد و بخار آب و از سوی دیگر اگر مخزن ماگمای درون دماوند بخواهد فوران کند خروج تدریجی آن گاز تأثیر چندانی در کاهش دمای درون ماگما نداردوعلاوه برآن گسل اشتهارد نیز در فاصله 200 الی 250 کیلومتری دامنه کوه است و وابستگی به این قله نداد.

زلزله‌های تهران ارتباطی با دماوند ندارد

عضو هیئت علمی سازمان زمین شناسی یادآوری کرد: آب شدن یخچال های اطراف دماوند ارتباط مستقیمی با فعال شدن آن ندارد، اما در سه ماه گذشته میزان دمای قله بیش از میانگین سال های گذشته بوده، این شرایط مدرک مستندی برای فعال شدن آتشفشان دماوند نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار