کد خبر: 925180
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه مراسم عزداری باید مسجدمحور شود، گفت: برخی‌ مخالف این موضوع هستند و می‌گویند چنین چیزی امکان ندارد ولی چرا نباید امکان داشته باشد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم  در همایش بزرگ تشکل‌های دینی با موضوع مسجد، محرم، بایسته‌های تبلیغ و عزاداری در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به آیه شریفه‌ای مبنی بر اینکه اگر به خدا کمک کنید، خدا نیز به شما کمک می‌کند، اظهار کرد: شاید سوال پیش آید که آیا خدا به کمک ما نیاز دارد ولی در حقیقت منظور از کمک به خداوند همان کمک به دین خداوند است.

وی با بیان اینکه انسان از را‌ه‌های مختلف می‌تواند به دین خدا کمک کند، افزود: یکی از راه‌های کمک به دین خدا از طریق زبان یا همان امر به معروف و نهی از منکر است، به طوریکه خداوند فرموده است باید در بین شما و قوم شما افراد دعوت‌کننده‌ای به راه راست باشند و شما را از راه‌های باطل دور سازد. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید به نظم قرآن و دقت آن در ابعاد مختلف، گفت: خداوند در آیات خود فرموده است که از بین اقوام مختلف افرادی هستند که مردم را از گمراهی دور می‌سازند و همه را خطاب قرار نداده است، زیرا فردی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، خود باید ابتدا ناهی و معروف را بشناسد. 

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه برخی‌ امر به معروف و نهی از منکر را تذکر به بدحجابان در جامعه می‌دانند، گفت: امر به معروف نهی از منکر فراتر از این‌هاست به طوریکه حمایت از دین و انقلاب و تبری جستن از هر آسیب خود یک امر به معروف است. 

وی ابراز کرد: اگر نهضت امام حسین(ع) هر سال نسبت به سال‌های قبل پررونق برگزار می‌شود به واسطه همین تبلیغ، سخنرانی‌ها، تذکر، هیات‌ها و دسته‌های عزاداری است. 

آل‌هاشم ادامه داد: گاها برخی‌ می‌گویند که این همه دسته‌های عزاداری به چه دردی می‌خورد، در حالیکه نهضت امام حسین(ع) را همین‌ها زنده نگه داشته است.

وی با تاکید به اینکه این ماه فرصت مناسبی برای همه است تا آموزه‌های متعالی اسلام را نشر دهند، افزود: بیایید دست در دست هم دهیم و امسال امتحان کنیم و عزاداری‌ها را از مسجد شروع کنیم و یا ختم عزاداری را در مساجد انجام دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه مراسمی عزاداری باید مسجدمحور شود، تصریح کرد: برخی‌ مخالف این موضوع هستند و می‌گویند چنین چیزی امکان ندارد ولی چرا نباید امکان داشته باشد؟

وی متذکر شد: بنده با حسینیه‌ها مخالف نیستم ولی از هیات امنای مساجد هم گلایه دارم که به عزاداری و هیات‌ها فرصت و امکان نمی‌دهند تا مراسم خود را در مساجد برگزار کنند که به تبع آن، این همه حسینیه ساخته می‌شود. 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مسجد برای عزاداری و دستجات است، تصریح کرد: مگر مساجد ارث پدری شماست که اجازه نمی‌دهید مراسم عزاداری امام حسین(ع) یا سایر مناسبت‌ها برگزار شود، کودکان را به خاطر شلوغی اجازه نمی‌دهید به مسجد بیایند در حالیکه بچه‌ها باید به مسجد آمده و شلوغی کنند تا بلکه با مساجد اُنس گیرند. 

وی ادامه داد: هیات امنا با برگزاری برنامه‌های عقیدتی در برنامه عزاداری مخالفت می‌کنند و یا طلب پول برای برگزاری مراسم دارند و چنان رفتار کرده‌اند که انگار مساجد محل داد و ستد است

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: ‌در حال حاضر اکثر هیات‌ها مشکل جا دارند و به بنده مراجعه می‌کنند که مساجد برای برگزاری مراسم پول زیادی می‌خواهند. 

آل‌هاشم در ادامه اذعان داشت: شاید اگر هر هیات یک مسجد با عظمتی داشت، این همه حسینیه در شهر ساخته نمی‌شد. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه فرصت‌های تبلیغی زیادی در کشور وجود دارد و باید از آنها بیشترین استفاده جهت تبلیغ دین کرد، گفت: این فرصت‌ها را باید از نظر کمی و کیفی و اثرگذاری در نظر گرفته و مورد بهره‌مندی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ماه محرم از نطر کیفیت بسیار مهم است، توضیح داد: چراکه این ایام فضای معنوی خاص بر جغرافیای شیعه حاکم می کند که باید بیشترین استفاده را کرد، محتوای مطالبی که در این ایام می‌توان بازخوانی کرد، باید بسیار غنی و تاثیرگذار باشد تا مردم با یاد مصائب برای درک مبانی معرفتی فرصت پیدا کنند. 

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: چرا باید در شهر تبریز و در ماه محرم منبرها دایر نباشد و حتی اصلا مساجد دایر نباشد، چرا باید صرفا برای برپایی نماز مساجد را باز کنند؟ چه اشکالی دارد در این ایام دستجات عزاداری را از مساجد شروع کند.

وی، خطاب به روحانیون و مداحان جهت مصون نگهداشتن محتوای مطالب اعم از متن سخنرانی و اشعار همچنین جلوگیری از غلو، تحریف و مطالب خلاف واقع بیان کرد: بدون تردید مراسم عزاداری باید عاری از هرگونه دروغ ،اغراق و انحراف باشد چراکه در این صورت عزداری‌ها اثرگذار خواهد بود.

وی بار دیگر خطاب به روحانیون و هیات‌ها در راستای اهمیت برگزاری برنامه‌های قرآنی در مساجد گفت: مراسم هیات‌ها را با قرآن شروع کنید نه اینکه قرآن را برای جمع شدن مردم استفاده کنید چراکه باید قرآن را زمانی تلاوت کنید که بیشترین جمعیت حاضر است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی،استفاده از مفاهیم قرآنی و تبلیغ و تشویق در فهم و تدبیر در قرآن را وظیفه روحانیون دانست و گفت: بیان احکام شرعی در منبرها کم است در حالیکه در گذشته روحانیون ابتدای سخنرانی را با مسئاله شروع می‌کردند ولی الان خبری از این موضوع نیست.

وی ادامه داد: باید جلسات، سخنرانی‌ها و عزاداری خودمانی‌تر باشد چراکه یک سخنران و مداح باید رابطه خوب با مستمع برقرار کند و صرف سخنرانی محض نکند.

امام جمعه تبریز گفت: سخنرانی موفق است که بتواند با مستمع رابطه صمیمی برقرار کند و مداحی موفق است که بتواند دل‌ها را به دست بیاورد، موثرترین و محبوترین گوینده‌ها افرادی هستند که خودمانی با مردم حرف بزنند. 

 آل‌هاشم، خطاب به هیات‌های عزاداری در استان آذربایجان‌شرقی گفت: در مراسم عزاداری نسبت به جمع کردن حرف و عمل خرافاتی دقت کنید با اینکه تعداد این کارها کم است ولی آن تعداد کم نیز باید جمع شود و اجازه برگزاری ندهید. 

وی ادامه داد: کدام عاقلی حکم داده که افراد به قدری به خود آسیب و صدمه بزنند؟ صدمه زدن در اسلام نفی شده است، چرا باید برخی‌ دست به قمه زدن بزند؟ 

آل‌هاشم با بیان اینکه عزاداری به سبک سنتی جزو تاکیدات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب است، گفت: در سال‌های پیشین رهبر انقلاب با تماشای عزاداری در تلویزیون، سینه‌زنان شهر یزد را پسندیده‌ بودند و البته عزاداری تبریز نیز بسیار پسندیده است ولی متاسفانه افراد زیادی در این شهر هستند که آشنایی با این دسته‌جات بازار تبریز ندارند در حالی که عزاداری بازار تبریز در هیچ جای ایران وجود ندارد.

امام جمعه تبریز بیان کرد: نباید در مراسم عزاداری امام حسین(ع) مسائل جناحی را مطرح کرد، نباید در تشکیلات اباعبدالله اختلاف ایجاد کنید چراکه ما یک خط ولایت داریم و همان را دنبال می‌کنیم و چپ و راست و دامن زدن به این موضوعات جایز نیست. 

وی ادامه داد: اختلاف بین خودی مناسب نیست و خدا را شاکریم همه علاقه‌مند به ایران، رهبری، ایران اسلامی و آرمان‌های والای نظام هستیم‌. 

نماینده ولی‌فقیه در استان خطاب به حضار گفت: شما را قسم به دینتان با یکدیگر اختلاف نداشته باشید بلکه کاری کنید تا نوجوانان و جوانان را جذب مساجد کنید و ریش سفیدان باید در این امر به ما کمک کنند. 

وی متذکر شد: در مصلا وقتی نوجوانی را می‌بینم که به نماز می‌آیند به وجد می‌آ‌یم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر