کد خبر: 925177
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
بازدید بیش از ۸ میلیون نفر از سایت سایپا و شناسایی بیش از یک میلیون نفر متقاضی در این شرکت خودرو‌سازی تا ساعت ۱۵ دیروز نتیجه سیاست‌های عطش‌سازی در فضای موجود اقتصاد کشور است که نشان می‌دهد مردم درتلاشند به هر طریقی دارایی‌های خود را با خرید کالا‌هایی مانند خودرو حفظ کنند.
بهناز قاسمی
بازدید بیش از ۸ میلیون نفر از سایت سایپا و شناسایی بیش از یک میلیون نفر متقاضی در این شرکت خودرو‌سازی تا ساعت ۱۵ دیروز نتیجه سیاست‌های عطش‌سازی در فضای موجود اقتصاد کشور است که نشان می‌دهد مردم درتلاشند به هر طریقی دارایی‌های خود را با خرید کالا‌هایی مانند خودرو حفظ کنند.

ثبت‌نام پراید همچنان ادامه دارد و تا ساعت ۱۷ دیروز ۱۵ هزار نفر موفق به ثبت‌نام شده‌اند. باید امیدوار بود که این پیش فروش از سوی خودرو‌سازان و غائله افزایش قیمت پراید تا بالای ۴۳ میلیون تومان با هم پیوند نداشته باشد زیرا ایجاد تبعیض همراه با ایجاد عطش خرید در چنین فضای اقتصادی‌ای نه تنها عین بی‌انصافی برای مردم است بلکه خاموش کردن آتش با بنزین و دامن زدن به تورم انتظاری است. با جریانی که طی روز‌های گذشته رخ داده، عملاً خودرو‌های داخلی مانند دهه ۶۰ به کالایی سرمایه‌ای بدل شده و عمده پیش خریداران آن را کسانی تشکیل می‌دهند که به‌دنبال حفظ دارایی خود یا کسب سود از آن هستند و به قصد فروش، خودرو پیش خرید می‌کنند.

در این میان متقاضیان واقعی خودرو تنها با حسرت جملاتی مشابه این را می‌گویند: «وا پرایدا!»

بنا به ادعای شرکت سایپا از ساعت ۱۰ تا ۱۷ دیروز بیش از ۸ میلیون مشاهده در سایت فروش به ثبت رسیده است و میانگین در لحظات بازگشایی سایت حدود یک میلیون نفر به طور همزمان متقاضی ورود به سایت و انجام ثبت‌نام بودند.
تعداد زیادی از کاربران از جمله مخاطبان روزنامه در تماس تلفنی اعلام کرده‌اند در هر مرحله از ثبت‌نام پیغام برای مرحله بعدی ثبت‌نام را دریافت کرده‌اند و به‌رغم پر شدن مراحل نتوانسته‌اند درخواست خود را به ثبت برسانند.
داستان همیشگی در پیش‌فروش‌های خودرو باز هم تکرار شده و بسیاری از متقاضیان و مراجعان به سایت این خودروساز، نتوانستند درخواست خود را ثبت کنند؛ این درحالی است که این خودروساز تعداد محدود ۵۰ هزار دستگاه و تنها مدل‌های محدودی از تولیدات خود را عرضه کرد که البته در سبد مصرفی مردم هم اثرگذار است و هیچ خریداری تا یک‌سال حق فروش آن را ندارد.

سال پیش برخی از این خودرو‌ها حتی به شکل اقساط ارائه می‌شد و خودروسازان هم بدشان نمی‌آید که از چنین وضعیتی سود ببرند.
گویا هر روز بازار ایران در هر رشته‌ای از کالا‌ها باید دچار چنین تلاطماتی باشد و دستگاه سیاستگذار، تنها در نقش مخالف این جریانات از نباید‌ها سخن بگوید!

خودروسازان ۹۰ هزار خودرو می‌فروشند
البته در میان ناکامی‌های صد‌ها هزار متقاضی یک خبر خوش نیز در روز گذشته مخابره شد و ایرنا نوشت: مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا از فروش ۹۰ هزار خودرو در روز‌های آینده خبر دادند.
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به برنامه این شرکت برای فروش ۴۰ هزار دستگاه خودرو گفت: از هفته آینده کار فروش ۴۰ هزار خودرو در ایران‌خودرو آغاز می‌شود.
اکنون این سؤال مطرح است که آیا هجوم ناگزیر مردم به پراید در خودرو‌های ایران‌خودرو نیز صورت خواهد گرفت؟

نام‌نویسی حدود ۹۰۰۰ متقاضی تا ساعت ۱۵
در پی پیش‌فروش ۵۰ هزار خودرو از سوی گروه خودروسازی سایپا در روز گذشته، از دقایق آغازین پیش‌فروش (ساعت ۱۰ صبح) سقف فروش مرحله‌ای بخشی از محصولات سایپا به اتمام رسید و تلاش اکثر قریب به اتفاق خریداران برای ثبت‌نام بی‌نتیجه ماند. به طوری که تا ساعت ۱۷ بعد‌از‌ظهر، پرداخت بانکی حدود ۹۱۵ نفر از متقاضیان خودرو موفقیت‌آمیز بود. این درحالی است که اخبار رسیده از بازار حاکی از آن است که نه‌تن‌ها قیمت محصولات سایپا کاهش نیافت، بلکه حدود یک میلیون تومان نیز گران‌تر شد.

چند سال پیش، کمپینی با نام «خودروی صفر نخرید» به راه افتاد که شاید برای اولین و آخرین بار مردم در یک مسئله اقتصادی و به منظور جلوگیری از اجحاف خودروسازان در حق مصرف‌کننده، نمایشی بزرگ از همدلی و وحدت را اجرا کردند و کار را به جایی رساندند که خودروسازان (ایران‌خودرو و سایپا) به دلیل عدم استقبال مردمی از تولیدات‌شان به ورطه ورشکستگی افتادند.
کمپین نخریدن خودرو به اندازه‌ای جدی دنبال شد که مردم سایر خودرو‌ها حتی خودرو‌های وارداتی چینی، ژاپنی، کره‌ای و اروپایی را هم مورد توجه قرار نمی‌دادند و همین عدم استقبال مردم از خرید و کسادی بازار خرید و فروش باعث شده بود که قیمت‌ها اولاً مشابه امروز از کارخانه تا بازار اختلاف‌های آنچنانی را نه‌تن‌ها شاهد نباشد، بلکه در بسیاری از موارد قیمت بازار پایین‌تر از کارخانه هم بود. در آن زمان اگر وام عجیب و غریب دولت و وزارت صنعت وقت به خودروسازان نبود، امروز شاهد ورشکستگی کامل و تبدیل این دو خودروساز به بخش خصوصی واقعی بودیم، اما یک ترفند دولتی برای اعطای وام به منظور توانمندسازی این دو خودروساز و همچنین تسهیل شرایط به گونه‌ای که خریداران با کمترین بضاعت هم بتوانند خودرو‌های بدون مشتری این دو خودروساز را خریداری کنند، جلوی این اتفاق را گرفت.

کم‌کم تلاش جدی برای دو نرخی کردن قیمت خودرو و تفاوت قیمت از کارخانه تا بازار صورت گرفت تا همین خودرو‌هایی که سر نخواستنش دعوا بود و مردم هزار و یک ایراد به آن می‌گرفتند هم حکم کیمیا را پیدا کند و این سختی رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی باعث شود خودرو‌هایی که دیگر در هیچ کجای دنیا تولید و عرضه نمی‌شود، برای ماه‌ها و سال‌های آتی از سوی ایران خودرو و سایپا به فروش برسد.
اکنون خودروسازان از افزایش قیمت دلار و افزایش تقاضا سود می‌برند و خودروهایشان را به چند برابر قیمت خودرو‌های خارجی در ماه‌های گذشته به فروش می‌رسانند به طوری در یک هفته اخیر قیمت خودروی پراید به ۴۰ میلیون تومان نزدیک شد و احتمالاً با حذف شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو، این تفاوت قیمت حاشیه بازار و کارخانه افزایش یافته، قیمت‌ها گران‌تر شود.

شیوه جدید پیش‌فروش سایپا هم جواب نداد
روز گذشته پس از چند روز وعده و وعید، پیش‌فروش خودرو‌های پراید ۱۳۱، پراید ۱۳۲، پراید وانت (سایپا ۱۵۱)، تیبا بنزینی، تیبا ۲ هاچ‌بک، ساینا، وانت نیسان تک سوز و وانت نیسان دوگانه سوز از ۱۰ صبح آغاز شد. این‌بار سایپا تلاش کرد تا با اجرای طرحی جدید خودرو‌های خود را به مردم بفروشد.
طرح اینطور اجرا شد که خریداران خودرو باید ساعت خود را با ساعت رسمی ارائه شده توسط سایت TIME. IR تنظیم می‌کردند و بنا به اعلامیه منتشر شده توسط سایپا هر ۱۵ دقیقه یکبار سایت برای مدت زمان ۵ تا ۲۰ ثانیه باز می‌شد. نخست آنکه در ساعت ۹:۵۵ در سایت فروش اینترنتی سایپا اعلام شده بود که ثبت‌نام در ساعت ۱۰:۰۰ انجام خواهد شد، اما در ساعت ۹:۵۸ به یکباره عبارت مرحله بعدی ثبت‌نام در ساعت ۱۰:۱۵ انجام خواهد شد، در سایت قرار گرفت. تلاش متقاضیان تا حدود ساعت ۱۵ ادامه داشت و هر بار به نحوی دسترسی به سیستم ثبت‌نام میسر نشد.

چنانکه یا خود سایت پیش‌فروش از دسترس خارج می‌شد یا سایت تایم به دلیل هجوم خریداران از دسترس خارج می‌شد. بعضی مخاطبان هم اعلام کردند که موفق شده‌اند وارد شوند، اما درگاه بانکی مورد نظر کار نمی‌کرده است و نتوانسته‌اند ثبت‌نام انجام دهند.

یک میلیون نفر متقاضی شناسایی شدند
همچنین رئیس مرکز مطالعات استراتژیک برنامه‌ریزی و فناوری شرکت سایپا در گفت و گو با واحد مرکزی خبر در این خصوص گفت: ثبت‌نام تا فروش ۵۰ هزارخودرو ادامه خواهد داشت؛ ازساعت ۱۰ صبح، پذیرش افراد به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شد و سایت سایپا هر یک ربع برای ثبت‌نام باز می‌شد و تا ساعت ۱۵: ۱۵ یک میلیون نفر متقاضی پیش خرید خودرو روی سایت گروه خودرو‌سازی شرکت سایپا شناسایی شده‌است.

رضا قره‌ای با اشاره به اینکه تاکنون ۹ هزار نفر خودروی مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند، ادامه داد: این افراد هم اکنون در صف پرداخت بانکی هستند که پنج بانک در حال دریافت اطلاعات مشتریان هستند. همچنین یک میلیون نفر متقاضی پیش خرید خودرو روی سایت گروه خودرو‌سازی شرکت سایپا شناسایی شده‌است.
قره‌ای با بیان اینکه از هر ۲۰ نفر یک نفر موفق به خرید می‌شوند، گفت: مشتریان هر دو ثانیه تا یک دقیقه زمان ورود دارند در ادامه متقاضیان به‌صورت نامحدود زمان برای ثبت اطلاعات دارند، و ۱۰ دقیقه برای انتخاب خودرو و ۱۰ دقیقه برای پرداخت بانکی وقت خواهند داشت.

وی با اشاره به ورود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در هر ثانیه پس از گشایش سایت افزود: برای هر متقاضی فرصت تنها یک ثبت‌نام وجود دارد و اگر به هردلیل فردی بیش از یک ثبت‌نام انجام دهد با توجه به کنترل کد ملی انتخاب‌های بعدی باطل خواهد شد. رئیس مرکز مطالعات استراتژیک برنامه‌ریزی و فناوری شرکت سایپا با بیان اینکه اطلاعات همه ثبت‌نام‌کنندگان در اختیار مراکز نظارتی قرار خواهد گرفت، گفت: به همین دلیل تمام اطلاعات ثبت‌شده موجود خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
خیلی هم جای تعجب نیست . بدیهی است که اکثریت جامعه جیبها و دستهایشان خالی است . با این جیبها و دستهای خالی قطعا ناگزیر و ناچار به سمت ارزانترین خودرو میروند !
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
سلام. ..برادران.....خدا پدر.. پراید...را بیامرزد. ..اگر قیمت ارزان به ملت. .داده شود...بخدا. .بسیاری از هزینه ها. .کشور صرفه جویی میشود. .،،،جلوی ،.موتورسیکلت..باید گرفته شود...که بیشتر از. ..جنگ...تلفات و خسارات. .وارد کرده...و میکند.....وای ..موتور ...!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار