کد خبر: 925157
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
وزیر اطلاعات و حمل ونقل صهیونیستی پیشنهاد کرد
امریکایی‌ها و اسرائیل با چراغ سبز اروپایی خود را آماده می‌کنند تا از ظرفیت‌شان در شورای امنیت علیه ایران بهره بگیرند. قرار است این بار خود دونالد ترامپ در این میان به عنوان رئیس جلسه کار را به عهده بگیرد
امریکایی‌ها و اسرائیل با چراغ سبز اروپایی خود را آماده می‌کنند تا از ظرفیت‌شان در شورای امنیت علیه ایران بهره بگیرند. قرار است این بار خود دونالد ترامپ در این میان به عنوان رئیس جلسه کار را به عهده بگیرد. به نظر می‌رسد این یکی از گام‌های سناریوی تجمیع قوا علیه ایران باشد. هدف اولویت‌دار این سناریو حذف نقش منطقه‌ای ایران از طریق فشار اقتصادی منتهی به شورش عمومی در داخل است. اما در میان همفکران ایران تحرکات و اظهارات معناداری شنیده و دیده می‌شود. یک دیپلمات بلندپایه روسیه در سازمان ملل تأکید کرد که این خروج امریکا از توافق هسته‌ای با ایران است که باید در نشست شورای امنیت در بالا‌ترین سطح بررسی شود و مسکو چنین نشستی را علیه خود واشنگتن پیش خواهد برد.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص مدعی شد که بنا به مدارک به دست آمده، دست یافتن به توافق هسته‌ای اصلاح شده با ایران در دستور کار وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۹ قرار دارد. وزارت امور خارجه این رژیم به دنبال خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، قصد دارد سیستمی برای تحت فشار گذاشتن ایران ارتقا دهد تا به توافق اصلاح شده‌ای دست یابد؛ توافقی که نواقص توافق قبلی خوانده شده را دربرنداشته باشد. همزمان وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در سخنانی با تأکید بر لزوم مقابله با نفوذ ایران در منطقه، خواستار ایجاد محور اقتصادی مشترک تل‌آویو با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به عنوان راهکار این مسئله شد. «ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات و حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی در همایش مبارزه با تروریسم در اندیشکده هرتزلیا، ضمن تکرار ادعا‌های قبلی علیه جمهوری اسلامی، گفت: «نبرد با تروریسم، نیازمند مقابله با کشور‌هایی است که از تروریسم حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی می‌کنند. رژیم ایران در صدر حامیان دولتی تروریسم است.» به نوشته وبگاه «عروتص شوع» کاتص در ادامه طرح پیشنهادی خود برای برقراری روابط اقتصادی تل‌آویو با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، توضیح داد: «متصل کردن منطقه به یک شبکه اقتصادی-ترابری می‌تواند وزنه تعادلی مناسبی در برابر محور شیعی باشد که از ایران رهبری می‌شود. روز بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، روزی خواهد بود که ایران به بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه تبدیل می‌شود.» کاتص ضمن ادعای اینکه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در گذشته و حال، مؤثر بوده، گفت که امروز فاکتور‌های متعددی فرصت مقابله جدی با ایران را فراهم کرده است. وی در تشریح این ادعا گفت: «سیاست امریکا درقبال ایران در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و تیم او، همچنین دیدگاه مشترک دولت امریکا و اسرائیل درخصوص تهدید ایران، جدیّت اسرائیل در اعمال خطوط قرمز برای ایران در سوریه، نظر متحدان ایران درباره خطری که تثبیت حضور نظامی آن در سوریه دارد، بحران اقتصادی و اعتراضات عمومی، فرصتی را برای متوقف کردن ایران و نواب آن در منطقه ایجاد کرده است.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مدتی است بعد از تصمیم دولت امریکا برای خروج از برجام و بیانیه کشور‌های اروپایی مبنی بر پایبند بودن به مفاد توافق هسته‌ای و تلاش برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، مقامات مختلف رژیم صهیونیستی شدیداً تلاش می‌کنند اروپایی‌ها را به همراهی با امریکا و اعمال فشار بر تهران ترغیب کنند. «هلن لو گال» سفیر فرانسه در فلسطین اشغالی روز دو شنبه (۱۲ شهریور) با اعلام هم‌نظری پاریس با واشنگتن و تل‌آویو درخصوص برنامه موشکی ایران، مدعی شده بود تهران دروغ می‌گوید: «ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، نه الان، نه پنج سال بعد و نه هیچ وقت دیگر.»
ترامپیزاسیون شورای امنیت و آمادگی روسیه
نماینده امریکا در سازمان ملل متحد بامداد چهار شنبه مدعی شد نشست شورای امنیت که قرار است اواخر ماه جاری میلادی به ریاست ترامپ برگزار شود ارتباطی با تلاش برای براندازی نظام حاکم ایران ندارد. هیلی پیش از این در بیانیه‌ای خبر داده بود ترامپ در نشستی که اواخر ماه سپتامبر در شورای امنیت برگزار خواهد شد ریاست جلسه‌ای درباره ایران را بر عهده خواهد گرفت. نیکی هیلی گفت: «رئیس‌جمهور قصد دارد ریاست جلسه‌ای در شورای امنیت با موضوع ایران را به عهده بگیرد. او این جلسه را برگزار می‌کند تا نقض قوانین بین المللی توسط ایران و بی‌ثباتی‌هایی را که این کشور در سراسر منطقه ایجاد می‌کند مورد بررسی قرار دهد.» هیلی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره همین موضوع که آیا روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت سخنرانی کند، گفت: «درباره موضوع ایران، طبق قواعد، این کشور می‌تواند هنگامی که جلسه‌ای در شورای امنیت برگزار می‌شود، صحبت کند. بنابراین، فکر می‌کنم این بستگی به ایشان (روحانی) دارد که بخواهد صحبت کند یا خیر؛ من، این مسئله را به قواعد موجود واگذار می‌کنم و ایشان این حق را [برای سخنرانی]خواهد داشت.»‌انتظار می‌رود «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران روز ۲۵ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. هیلی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره اینکه آیا جلسه شورای امنیت به بحث درباره برجام اختصاص خواهد داشت، گفت: «فکر می‌کنم نگرانی‌های روزافزونی درباره ایران وجود دارد. برخی از آن‌ها جدید و برخی قدیمی هستند. اما اگر نگاهی به اقداماتی داشته باشید که ایران در زمینه توسعه حمایت از تروریسم، آزمایش‌های موشک بالستیک و فروش تسلیحات- مانند فروش سلاح به حوثی‌های یمن- انجام می‌دهد، همه آن‌ها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت به شمار می‌روند. همه این‌ها تهدید و مسائلی هستند که لازم است جامعه بین‌المللی درباره آن‌ها صحبت کند.» نماینده امریکا در سازمان ملل گفت: ترامپ «بسیار مصر است» که ایران، همسو با قوانین بین‌المللی رفتار کند. از سوی دیگر دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در نشستی که روز سه شنبه برای بحث درباره دستور کار شورای امنیت در دوران ریاست دوره‌ای امریکا برگزار شد گفت که جلسه شورای امنیت درباره ایران بایستی به مسئله برجام و خروج امریکا از آن بپردازد. دیپلمات روس گفت: «ما بسیار امیدواریم که دیدگاه‌ها در خصوص خروج امریکا از توافق هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار بگیرند.» مقامات دیپلماتیک روس در سازمان ملل در واکنش به سخنان هیلی گفته‌اند که مسکو خود را برای چنین نشستی به ریاست رئیس‌جمهور امریکا چنان آماده می‌کند که این نشست اصلاً مورد رضایت دونالد ترامپ تمام نشود. آن‌ها تأکید کردند: «نمایندگی روسیه در سازمان ملل آماده بررسی مسائل مربوط به ایران در سطح شورای امنیت است و از سخنرانی رئیس‌جمهوری امریکا در چنین نشستی هیچ واهمه‌ای ندارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار