کد خبر: 925156
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
در نامه سرگشاده به جریان‌های سیاسی انجام شد
با ادامه بن‌بست تعیین نخست‌وزیر در عراق و احاله اختلافات طرفین به دادگاه، بسیج مردمی (حشدالشعبی) در نامه‌ای سرگشاده درباره توطئه عربستان- امریکا برای تشکیل حکومتی ضعیف در عراق هشدار داده و اعلام کرده که چنین حکومتی دوام نخواهد آورد.
با ادامه بن‌بست تعیین نخست‌وزیر در عراق و احاله اختلافات طرفین به دادگاه، بسیج مردمی (حشدالشعبی) در نامه‌ای سرگشاده درباره توطئه عربستان- امریکا برای تشکیل حکومتی ضعیف در عراق هشدار داده و اعلام کرده که چنین حکومتی دوام نخواهد آورد.
به گزارش «جوان» به نقل از السومریه‌نیوز، سازمان حشدالشعبی متشکل از ۱۱ گروه از جمله سازمان بدر، گردان‌های حزب‌الله، گردان‌های سیدالشهدا، عصائب اهل الحق و چند گروه دیگر، در این نامه که در کشاکش بن‌بست تعیین نخست‌وزیر عراق نوشته شده، درباره شکل‌گیری یک دولت ضعیف که تحت نفوذ برت مک گورک (نماینده امریکا) و ثامر السهبان (نماینده عربستان) باشد، هشدار داد. بسیج مردمی عراق حکومتی را که در چنین چارچوبی تشکیل شود «منحرف» خوانده و گفته که چنین حکومتی هرگز تداوم نخواهد داشت و وظیفه مردم عراق است که آگاه باشند که آینده خطیری در پیش دارند که اگر مانع آن نشوند، در آینده فرصتی برای گزیدن انگشت ندامت نخواهند داشت. حشدالشعبی هشدار داده که با همه نیرو‌های خارجی در عراق، مانند اشغالگران برخورد خواهد کرد و حق خود را برای اخراج آن‌ها محفوظ می‌داند. در نامه حشدالشعبی بدون اشاره به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، درباره همکاری برخی سیاستمداران عراقی با بیگانگان هشدار داده شده و از «حزب‌الدعوه» خواسته شده که درخصوص برخی سیاستمداران خود بازنگری کنند. حشدالشعبی همچنین جریان صدر را هم به موضع‌گیری مناسب در برابر این جریانات دعوت کرده است. اختلافات بین حیدر العبادی، نخست‌وزیر و حشدالشعبی بعد از برکناری فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی تشدید شده است. حیدر العبادی بعد از برکناری الفیاض، خود رأساً ریاست حشدالشعبی را برعهده گرفته، ولی برخی منابع عراقی دیروز به الحیات گفته‌اند که حشدالشعبی از دستورات العبادی تبعیت نمی‌کند. منابع عراقی گفته‌اند که عبادی تغییراتی اداری در قوای نظامی عراق با هدف کنترل حشدالشعبی به وجود آورده است، ولی منابع عراقی هشدار می‌دهند که این اقدامات نخست‌وزیر عراق ممکن است باعث شکاف میان نیرو‌های مسلح شود. این در حالی است که نخست‌وزیر عراق این بیانیه را تهدید به سرنگونی خود تعبیر کرده و مدعی شده که این تهدید‌ها فقط به تروریست‌ها سود می‌رساند. اختلافات در عراق بعد از آن تشدید شده که قرار بود دو شنبه (۱۲ شهریور) نخستین نشست مجلس عراق تشکیل شود و در آن ضمن انتخاب رئیس، فرآیند تشکیل دولت آینده این کشور آغاز شود. اما شمار نمایندگان حاضر به حد نصاب نرسید و جلسه تا ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) به تعویق افتاد. نمایندگان دو جریان رقیب مدعی ایجاد ائتلاف بزرگ با جریان‌های همسو با خود هستند. جریان مقتدی صدرـ حیدر العبادی می‌گوید توانسته ائتلافی ۱۸۷ نفره را تشکیل دهد؛ بنابراین باید نخست‌وزیر آینده را از آن خود کند. ولی جریان هادی‌العامری و نوری‌المالکی (نخست‌وزیر سابق) ضمن ایجاد تردید در شمار ائتلافیون رقیب، می‌گوید توانسته است با ائتلافی ۱۵۸ نفره، اکثریت پارلمان را کسب کند. ائتلاف الفتح عراق از زیرمجموعه‌های فراکسیون «البناء» تصریح کرد که امضای ۱۵۳ نماینده را دارد که ۲۱ امضا مربوط به نمایندگان جداشده از ائتلاف النصر است.
اعتراضات در بصره
بن‌بست سیاسی در عراق با تشدید ناآرامی‌ها در بصره همزمان شده است. به گزارش ایسنا، صد‌ها معترض با نیرو‌های امنیتی در بصره برای دومین روز پیاپی از اعتراضات درگیر شدند. معترضان با انداختن کوکتل مولوتف ساختمان استانداری بصره را به آتش کشیدند. آن‌ها همچنین تلاش کردند مسیر‌های منتهی به این ساختمان را ببندند. تعداد کشته‌های درگیری‌ها میان تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی در بصره به شش تن افزایش یافته و تعداد افراد زخمی نیز به بیش از ۶۷ تن رسیده است. تشدید درگیری‌ها باعث شده است مسئولان این استان مقررات منع آمد و شد را در بصره اعمال کنند. منابع محلی گفتند که نیرو‌های امنیتی برای متفرق کردن معترضان گلوله هوایی شلیک کرده و همچنین از گاز اشک‌آور استفاده کردند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دستور بررسی اتفاقات رخ داده در بصره را داده است. نخست‌وزیر عراق سه شنبه بر عزم کابینه برای حل مشکل آب شرب در استان بصره تأکید کرد. او در نشست فوق‌العاده‌ای با تعدادی از اعضای نمایندگان استان بصره با حضور اسعد العیدانی، استاندار بصره به بررسی بصره و وضعیت خدمات رسانی و تحولات اخیر این استان پرداخت. العبادی افزود: کابینه مصوبه‌های صادر شده از نشست‌ها و دیدار‌های برگزار شده در استان بصره، بغداد یا دیگر استان‌هایی را که روز پنج شنبه انجام گرفتند، اجرا خواهد کرد. مصوبه‌ها و تصمیمات جلسه امروز نیز طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده اجرا می‌شوند. نخست‌وزیر عراق نسبت به کشته شدن جوانی در استان بصره در جریان تظاهرات ابراز تأسف کرد و به منظور ممانعت از هرگونه تلاش برخی برای ایجاد برخورد بین نیرو‌های امنیتی و تظاهرکنندگان دستور تحقیقات داد. العبادی افزود: ما دستور صریحی درباره عدم استفاده از گلوله واقعی در جریان تظاهرات‌ها داده‌ایم و متأسفیم برای فرد کشته شده، اما مشکل آب بصره به شوری شط العرب مربوط است و این پدیده به دهه ۸۰ قرن گذشته بازمی‌گردد و به طور آزمایشی طی ماه آینده تصفیه‌خانه آب الهارثه در بصره راه‌اندازی خواهد شد. مقتدی صدر نیز در واکنش گفته است: شاهد مصیبت مردم در بصره هستیم. چیزی که مرا خشمگین کرده است، حمله ناحق برخی از نفوذکنندگان در نیرو‌های امنیتی به تظاهرکنندگان بی‌دفاع است؛ کسانی که تنها دنبال یک لقمه نان حلال هستند. همه باید تلاش کنند تا بصره را از چنگ فساد و قوم‌گرایی نجات دهند. بصره عزت و افتخار ماست. این شهر قلب تپنده عراق است. حمله به بصره را پایان دهید و صبر ما را آزمایش نکنید. ائتلاف البناء وابسته به نوری مالکی- هادی العامری نیز در بیانیه‌ای از دولت مرکزی خواست وزیران مربوط را به بصره بفرستد تا در جریان اوضاع قرار بگیرند. این ائتلاف خواستار خویشتنداری نیرو‌های امنیتی استان بصره در برخورد با معترضان شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار