کد خبر: 925118
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
جوان آنلاین: با اینکه هر کیلو مرغ ۸۱۷۵ تومان نرخ مصوب دارد، قیمت‌های بازار بیش از این است؛ هرچند که اندکی کاهشی شده که مدیرعامل اتحادیه مرغداران دلیل اصلی آن را عرضه مرغ‌های درجه سه توسط دلالان اعلام کرده و می‌گوید این مرغ‌های آبکی، به ظاهر ارزان هستند در صورتیکه ایرانی‌ها سالی ۳۰۰۰ میلیارد تومان مرغ‌های درشت و درجه سه می‌خرند.

با ادامه روند صعودی قیمت مرغ در ماه‌های اخیر، در نهایت ستاد تنظیم بازار از تاریخ ۱۰ مرداد، قیمت هر کیلوگرم مرغ با ۹ درصد افزایش، حداکثر ۸۱۷۵ تومان تعیین کرد، اما در روز‌های اول در بازار مصرف بیش از کیلویی ۳۰۰۰ تومان گران‌تر از این قیمت یعنی کیلویی ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان و در روز‌های اخیر هم بیش از ۱۰ هزار تومان فروخته شد که ۲۵۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب است.

هرچند در شرایط فعلی مقداری قیمت مرغ کاهش یافته، اما هنوز هم با نرخ مصوب فاصله چشمگیری دارد و از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی می‌گوید این کاهش قیمت ناشی از عرضه مرغ درجه سه توسط دلالان است؛ وگرنه قیمت واقعی مرغ همان ۱۱ هزار تومان است، چراکه بازار خوراک مرغ توسط دلالان اداره می‌شود که با قیمت‌های متغییر و افزایشی برای مرغداران تامین می‌شود.

این در حالی است که رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان می‌گوید نهاده‌های تولید در ماه گذشته نهایتا پنج درصد افزایش قیمت داشته و افزایش ۲۳ درصدی قیمت گوشت مرغ که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است را توجیه نمی‌کند.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به دوم شهریور قیمت گوشت مرغ نسبت به هفته قبلش ۵.۶ درصد و نسبت به ماه گذشته ۲۳.۲ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین این ماده پروتئینی نسبت به سال گذشته ۳۲.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

در این باره برومند چهارآیین - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی - در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه قیمت روز‌های اخیر گوشت مرغ منطقی و واقعی نیست، گفت: قیمت مرغ در چند روز اخیر به دلیل اخلال دلالان کاهش یافته و تولیدکنندگان را وارد حاشیه ضرر کرده است.

چهارآیین با بیان اینکه قیمت ۱۱ هزار تومانی گوشت مرغ با توجه به قیمت واقعی مرغ زنده که۷۵۰۰ تومان است و با ۱۰ درصد سود متعارف، به دست مصرف کننده می‌رسد، معقول و منطقی است، اظهار کرد: مرغ زنده در حال حاضر به طور متوسط در سطح کشور کیلویی ۶۵۰۰ تومان در مرغداری فروخته می‌شود که با قیمت متوسط ۱۰ هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد لذا با این قیمت تولیدکننده ۱۰۰۰ تومان ضرر می‌کند.

مرغ‌های آبکی و به ظاهر ارزان!

وی درباره حضور دلالان در بازار گفت: دلالان در بعضی کشتارگاه‌ها سرعت کشتار مرغ را بالا می‌برند؛ در نتیجه مانند شیری که در آن آب ریخته می‌شود، میزان خون‌آبه در این مرغ از حد طبیعی بالاتر می‌رود؛ به طوریکه خون‌آبه دریک مرغ بسته بندی شده آماده مصرف به بیش از ۱۰۰ گرم افزایش می‌یابد، اندرونه نیز خوب تخلیه نمی‌شود؛ بنابراین بخشی از مرغ فروخته شده به مردم شامل ضایعات و آب است و در نتیجه مرغ درجه سه گرچه به ظاهر ارزان‌تر است، اما در حقیقت در مقایسه با مرغ درجه یک، هزینه بیشتری را به مصرف‌کننده نهایی تحمیل می‌کند.

چهارآیین با بیان اینکه این پدیده بار‌ها در بخش توزیع عمده در صنعت مرغ گوشتی وجود داشته است، افزود: دلالان مرغ را از مرغدار خریده و با کیفیت نازل بسته‌بندی می‌کنند و به ظاهر آن را ارزان می‌فروشند در حالیکه در هر کیلوگرم از آن بیش از ۷۰۰ تومان سود می‌برند.

مرغ‌های زیر ۱۸۰۰ گرم بخرید

وی در ادامه گفت: گاهی شیادان از این فرصت استفاده می‌کنند و مرغ زنده را به صورت مدت دار و به قول معروف، عرفی از تولیدکنندگان خریداری و با قیمت بسیار ارزان‌تر حتی گاهی کمتر از قیمت تمام شده مرغ زنده در میادین عمده فروشی عرضه می‌کنند و به صورت نقدی می‌فروشند و پس از مدتی هم ناپدید می‌شوند؛ به طوریکه در فرصت محدودی میلیارد‌ها تومان از اموال تولیدکنندگان را چپاول می‌کنند.

چهارآیین با تاکید بر مضر بودن مرغ درجه سه و همچنین درشت برای سلامتی گفت: مردم باید مرغ‌های کمتر از یک کیلو و ۸۰۰ گرم مصرف کنند، چراکه مرغ مطلوب برای مصرف ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم است، چون قابلیت هضم و جذب این مرغ بالاست و دور ریز کمتری نیز دارد.

ایرانی‌ها سالی ۳۰۰۰ میلیارد تومان مرغ‌های درشت و درجه ۳ می‌خرند

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی، مردم ایران در سال ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید مرغ‌های غیراستاندارد، یعنی درجه سه و مرغ‌های درشت پول‌هایشان را دور می‌ریزند.

وی علت افزایش هفتگی قیمت گوشت مرغ را افزایش قیمت نهاده‌های تولید و خوراک مرغ در کنار تاثیر روانی شرایط اقتصادی و قیمت ارز دانست و تصریح کرد: با وجود اینکه به نهاده‌های تولید ارز دولتی اختصاص می‌یابد، بعد از ترخیص از گمرک به دلیل تسلط شبکه دلالان در توزیع، انحرافاتی در پخش مویرگی این محصول ایجاد می‌شود که باعث زیان‌دیدگی تولیدکنندگان می‌شود.

چهارآیین افزود: توزیع نهاده‌ها حتما باید توسط تشکل‌های مرتبط انجام شود تا بدون واسطه‌گری و تحمیل قیمت اضافی دست تولیدکننده نهایی برسد.

مرغ ۴۰ درصد گران شده است

به گفته او، قیمت هر کیلوگرم سویا در مقایسه با سال گذشته ۷۱ درصد و ذرت ۴۰ درصد افزایش داشته است. همچنین مواد دارویی و آنتی بیوتیک‌ها ۸۱ درصد و حمل و نقل و هزینه‌های کارگری حدود ۲۰ درصد افزایش یافته که مجموعا باعث افزایش ۴۰ درصدی قیمت مرغ نسبت به سال گذشته شده است.

وی افزود: قیمت سویا و ذرت در سال گذشته به ترتیب ۱۴۸۰ و ۸۳۰ تومان بوده، اما در حال حاضر به قیمت ۲۶۰۰ تومان و ۱۳۲۰ تومان به دست تولیدکننده می‌رسد.

همچنین چهارآیین با تاکید براینکه استفاده از ریزمغزی‌ها در تولید مرغ ضروری است، اظهار کرد: برای مثال ویتامین آ. که یک ریز مغذی است سه ماه قبل ۳۰۰ هزار تومان بوده، ولی در حال حاضر سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه قیمت معقول مرغ زنده ۷۵۰۰ تومان با سود متعارف ۱۰ درصدی است و باید ۱۱ هزارتومان دست مصرف‌کننده برسد، گفت: اگر گوشت مرغ پایین‌تر از این قیمت به فروش برسد، یک الی دو ماه بعد آسیب خودش را نشان می‌دهد؛ یعنی وقتی که تولیدکننده به علت کاهش سود رغبت به تولید نداشته باشد و در نتیجه کاهش تولید و عرضه، در ما‌های آینده سبب ایجاد قیمت انفجاری در بازار خواهدشد.

قیمت‌های دستوری، افزایش قیمت را به دنبال دارد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه هدف و نیت ستاد تنظیم بازار حتما خیر است و می‌خواهد به اقشار آسیب‌پذیر کمک کند، اما با این کار به اقتصاد کشور خدمت نمی‌کند، گفت: ۲۰۰ سال سابقه بررسی‌های آکادمیک نشان می‌دهد قیمت‌های دستوری هیچ وقت به نفع اقشار آسیب‌پذیر عمل نکرده است بلکه در دوره‌های مختلف دو یا سه ماهه افزایش قیمت را به دنبال دارند.

وی افزود: سرکوب قیمت‌ها همواره در کشور تاثیر برعکس داشته است و نتوانسته به بخش‌های آسیب پذیر کشور به صورت مستمر کمک کند.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار