کد خبر: 925114
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: بدترین اتفاق دوران زندگی‌ام در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ رقم خورد و بابت اینکه نتوانستیم پرچم ایران را برافراشته کنیم از مردم و جامعه دوچرخه‌سواری عذرخواهی می‌کنم.
جوان آنلاین: خسرو قمری رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری پس از ناکامی این رشته در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با برگزاری نشست خبری پاسخگوی نتایج ضعیف تیم ملی دوچرخه‌سواری شد.

قمری در ابتدای نشست بیان کرد: بدترین دوران زندگی من در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ رقم خورد چون امید داشتیم که نتیجه خوبی بگیریم اما به دلیل حوادث و اتفاقاتی نتوانستیم به اهدافی که طراحی کرده بودیم، برسیم. از این رو از مردم عذرخواهی می‌کنم چرا که آن‌ها انتظار داشتند ما مانند دوره قبل نتیجه بگیریم و همه ما بابت اینکه نتوانستیم مدال بگیریم، ناراحت هستیم.

قمری در مورد عملکرد تیم‌های ملی ایران بیان کرد: ما در جلسه‌ی کمیته فنی عملکرد تیم‌های پیست، جاده و کوهستان را بررسی کردیم و اعضای کمیته فنی از ما و مربیان توضیح خواستند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید بعضی از مشکلات‌مان را مرتفع کنیم. تیم کوهستان نتایج نسبتا خوبی گرفت اما حسین زنجانیان در ماده دانهیل دوچرخه‌اش پنچر شد و فرانک پرتو آذر نیز در ماده کراس کانتری زنجیر دوچرخه‌اش پاره شد و این اتفاقات در حالی رخ داد که ما امید به کسب مدال داشتیم.

او افزود: ما در بخش پیست انتظار مدال داشتیم و انتظارات ما در بخش سرعت، به هیچ  عنوان برآورده نشد و فکر می‌کردیم بتوانیم مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را تکرار کنیم. با این حال اتفاقاتی که افتاد نمی‌تواند برای من توجیه کننده باشد و با توجه به اینکه نتوانستیم پرچم ایران را برافراشته کنیم از مردم و جامعه دوچرخه‌سواری عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم با روحیه بهتر و تلاش بیشتر در آینده بتوانیم برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ تلاش کنیم. البته باید از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم تشکر کنم. ما هرآنچه از دست‌مان برمی‌آمد را مهیا کردیم اما در ورزش برد و باخت وجود دارد و در مواقعی که نمی‌توانیم نتایج قابل قبولی بگیریم، وظیفه داریم که از مردم عذرخواهی کنیم.

قمری در پاسخ به این پرسش که اگر فدراسیون اطلاع داشت امکاناتی که کشورهای دیگر فراهم کرده‌اند، قابل مقایسه با ایران نیست، پس چرا قول ۵ مدال را داد و اینکه چرا فکری نکرد تا پیش از بازی‌های آسیایی دوچرخه‌سواری ایران بتواند فاصله خود را با دیگر رقبا کم کند، تصریح کرد: ما اطلاعات کاملی از دیگر کشورها نداشتیم اما می‌دانستیم که آن‌ها بهترین دوچرخه‌سواران جهان را جمع کرده‌اند و با آن‌ها تمرین می‌کنند. ما بر اساس نتایج قهرمانی آسیا و شرایط موجود قول مدال دادیم و با دلایلی که داشتیم این کار را انجام دادیم اما از قهرمانی آسیا تا بازی‌های آسیایی، کشورهای دیگر با امکانات بسیار خوب توانستند از ما جلو بزنند. برای نمونه محمد گنج‌خانلو با سه مسابقه در ماده اومنیوم چهارم شد در حالی که رکابزنان کشورهای دیگر که مدال بازی‌های آسیایی را در این ماده گرفتند در بیش از ۱۸ کاپ آسیایی و جهانی شرکت کرده بودند. این در حالی است که ما برای اردوی چند روزه خود در اسلوونی دو ماه در حال تلاش بودیم تا بتوانیم شرایط را فراهم کنیم و ویزا بگیریم.

او ادامه داد: ما برای بخش سرعت اردوهای تدارکاتی در اروپا مد نظر داشتیم اما سرمربی گفت در کاپ‌های آسیایی شرکت کنیم بهتر است. در واقع مواردی که کادر فنی می‌خواست را ما فراهم کردیم. اما باید این را هم در نظر بگیریم ما پیست چوبی سرپوشیده و باشگاه فعال نداریم. در گذشته عمده فعالیت برون مرزی ما را باشگاه‌ها انجام می‌دادند اما در این دوره ۵ باشگاه خود را که در اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری ثبت کرده بودیم به دلیل مشکلات ارزی نتوانستند یک مسابقه هم بروند. البته نمی‌خواهم بهانه بیاورم اما اگر سه عنوان چهارمی که در بازی‌های آسیایی به دست آوردیم، تبدیل به مدال می‌شد شاید الان ما هم یک عملکرد قابل قبول ارائه می‌کردیم.

قمری همچنین گفت: کشورهای دیگر بیشتر از ما تمرین نکردند اما چیزی که اختلاف دارد این است که آن‌ها ۸۰ درصد از تمرین‌های خود را در حین مسابقه‌ها و اردوهای برون مرزی ا نجام دادند در حالی که ما ۳۰ درصد این کار را انجام دادیم. باید بگویم کادر فنی، ورزشکاران، فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در حد توان فعالیت کردند اما کشورهای دیگر بیشتر هزینه کردند و در مسابقه حضور داشتند و ورزشکاران ما در کوران رقابت قرار نگرفتند.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به این پرسش که اگر تعداد باشگاه‌ها به مرور زمان در دوچرخه‌سواری کم شده شاید این به ضعف فدراسیون برمی‌گردد که نتوانسته آن‌ها را نگه دارد و یا اسپانسری جذب کند تاکید کرد: اکثر ورزشکاران ما خودشان اسپانسر دارند اما شرکت‌های وارد  کننده دوچرخه به دلیل مسائل اقتصادی ورشکست شدند و یا این علاقه‌مندی را ندارند که برایشان تبلیغ انجام دهیم و  یکی از دلایل افت ما این است که باشگاه‌ها راغب به تیم‌داری نیستند و از کوران رقابت خارج می‌شوند. البته ما باید سازوکاری را برای کسب سهمیه المپیک در کمیته فنی مورد بررسی قرار دهیم و اگر قبلا باشگاه‌ها در بخش جاده امتیاز می‌گرفتند الان باید این کار به صورت انفرادی صورت بگیرد. در واقع اگر باشگاه‌ها کنار ما نباشند، برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ دچار مشکل می‌شویم و از این رو باید سازوکار دیگری را تهیه کنیم و از امتیازهای انفرادی استفاده کنیم. برای مثال فرانک پرتو آذر را به مسابقه‌های قهرمانی جهان اعزام کردیم.

قمری در پاسخ به این پرسش که با استعفای محمد ابوحیدری سرمربی تیم ملی سرعت موافقت شده است یا خیر گفت: من از ابوحیدری گلایه داشتم که در حین مسابقه استعفا داد. من او را با ابلاغ کتبی به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب کردم و انتظار نداشتم که از طریق فضای مجازی به من اطلاع دهد که استعفا داده است. با این حال در جلسه کمیته فنی نقطه نظرات او را شنیدیم و سوالاتی هم کمیته فنی از او پرسید در نهایت هفته‌های آینده در مورد بودن یا نبودنش تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا هزینه اردو زدن در مالزی صرف شرکت در مسابقه‌ها نشد تصریح کرد: ما قرار بود در دو کاپ جهانی چین و ژاپن و یک مسابقه در مالزی شرکت کنیم که دو مسابقه چین و ژاپن را رفتیم. اما زمانی که قرار بود به مالزی برویم این کشور اعلام کرد آمادگی برگزاری مسابقه را ندارد و مسابقه کنسل شده است از این رو در پیست چوبی این کشور تمرین کردیم. اگر رکوردهایی که رکابزنان در حین تمرین ثبت کرده بودند را در بازی‌های آسیایی اجرا می‌کردند امید داشتیم که نتیجه بهتری به دست بیاوریم. ما حتی قرار بود در یک مسابقه کره هم شرکت کنیم اما کادر فنی به این دلیل که ممکن بود دوچرخه‌سواران در این مسابقه دچار مصدومیت شوند، انصراف دادند.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به این پرسش که مشکلات ارزی، نداشتن پیست چوبی در کشور ما ممکن است برای مدت طولانی‌تری پابرجا بماند با این حال فدراسیون چه راهکاری دارد تا بتواند خودش را به کشورهای دیگر برساند و دوباره اتفاقات بازی‌های آسیایی تکرار نشود تاکید کرد: ما باید ورزشکاران را برای کسب سهمیه المپیک به مسابقه‌ها اعزام کنیم و حضور در مسابقه‌های مختلف را داشته باشیم. اگر باشگاه‌ها توانایی این  را داشته باشند که به ما کمک کنند، ورزشکاران را اعزام کنیم که خیلی خوب است. در کنار آن باید توجه ویژه‌ای در بخش بانوان داشته باشیم چرا که آن‌ها در بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا نشان دادند که پیشرفت کردند. من نمی‌خواهم بهانه‌ای بیاورم یا کارمان را توجیه کنم. ما در بازی‌های آسیایی مدال نگرفته‌ایم حالا به دلیل وجود مشکلات یا بدشانسی بود. باید قبول کنیم کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری زیادی کردند و ما هم باید منابع زیادی را تامین کنیم که بتوانیم همپای آن‌ها حرکت کنیم در غیر این صورت قطعا عقب می‌مانیم. سه ماه دیگر قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ را پیش رو داریم و من مطمئنم دوچرخه‌سواری با کسب نتایج خوب می‌تواند اتفاقاتی را که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ رخ داد را جبران کند.

قمری در پاسخ به این پرسش که قرار است فدراسیون ارزی را که به فرانک پرتو آذر داده بود پس بگیرد یا خیر گفت: فرانک پرتو آذر برای خرید دوچرخه‌اش نیاز به ارز دولتی داشت که ما از وزارت ورزش و جوانان خواستیم به ما در این زمینه کمک کند و ما طی مکاتباتی به بانک مرکزی معرفی شدیم تا این ارز را دریافت کنیم. اما از آنجا که تغییراتی در بانک مرکزی رخ داد نتوانستیم این ارز را بگیریم از این رو فدراسیون 1200 یورو به فرانک پرتو آذر قرض داد و اکنون هم زمانی که از مسابقه‌های قهرمانی جهان برگردد، مساله را در هیات رییسه مطرح می‌کنیم تا با مساعدت این مشکل را برطرف کنیم و این مبلغ را به او ببخشیم.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا تمام اتفاقات بد نظیر زنجیر پاره کردن یا پنچر شدن فقط برای ایرانی‌ها اتفاق می‌افتد و آیا این به دلیل کیفیت تجهیزاتی است که رکابزنان ما استفاده می‌کنند گفت: نه واقعا این طور نیست. زمین خوردن جزو جدایی‌ناپذیر دوچرخه‌سواری است. زنجیری که برای دوچرخه پرتوآذر استفاده شد بهترین زنجیر در سطح دنیا بوده است. دوچرخه رکابزنان ما بویژه در بخش کوهستان بدون نقص بوده است و شاید تنه دوچرخه‌های سرعت قدیمی بود اما ابزار جدیدی را برای آن‌ها تهیه کردیم. ما شبانه‌روزی تلاش کردیم تا رکابزنان ما بدون مشکل بتوانند به بازی‌های آسیایی اعزام شوند.

قمری در مورد ادامه همکاری با پیریموش مربی اسلوونیایی کوهستان نیز گفت: اگر در رشته کوهستان یک مدال می‌گرفتیم حقوق ماهیانه مربی کوهستان از 1800 یورو به 2800 یورو افزایش پیدا می‌کرد اما مدال به دست نیامد و او افزایش حقوق نخواهد داشت. ما باید ببینیم در اختیار کادر فنی تیم‌های ملی خود چه چیزی گذاشته‌ایم و چه نتیجه‌ای انتظار داشتیم. ما واقعا انتظار داشتیم که در بخش سرعت حداقل یک مدال بگیریم و در بخش نیمه استقامت و استقامت هم دو تا سه مدال کسب کنیم اما بخشی از آن به حوادث و بدشانسی برمی‌گردد و بخشی دیگر هم کارهایی است که کشورهای دیگر انجام دادند و ما نکردیم.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار