کد خبر: 925101
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
شانزدهمين اجلاس جهاني پيرغلامان حسيني
روز گذشته شانزدهمين اجلاس جهاني پيرغلامان حسيني با حضور پيرغلاماني از داخل و خارج از كشور در استان لرستان شهرستان خرم‌آباد آغاز شد. در اين اجلاس بين‌المللي كه 200 پير‌غلام و خادم‌حسيني از سراسر ايران و چند كشور مسلمان حضور دارند برنامه‌هاي مختلفي برگزار و از اين پير‌غلامان تجليل مي‌شود.
محمدرضا هاديلو

شانزدهمين اجلاس جهاني پيرغلامان حسيني با حضور پير‌غلاماني از داخل و خارج كشور كار خود را در شهرستان خرم‌آباد آغاز كرد. در روز نخست اين اجلاس كه به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت پيرغلامان جهان اسلام با حضور در گلزار شهداي شهر خرم‌آباد به مقام شهدا ادای احترام كردند. ‌در دومين روز از شانزدهمين اجلاس بين‌المللي پير‌غلامان حسيني از آيين سنتي گِل‌مالي استان لرستان رونمايي و اين مراسم ثبت ملي مي‌شود. در همين رابطه دبير شانزدهمين اجلاس بين‌المللي تجليل از پيرغلامان و خادمان حسيني گفت: سبك عزاداري استان‌ها مستند‌سازي مي‌شود تا براي مردم نشان داده و ماندگار شود.
 
دهقان نيري با بيان اينكه سازمان صدا و سيما همه ساله از نواي گرم مداحان در ايام محرم و صفر استفاده مي‌كند، گفت: در سال 81 طرحي در معاونت صدا داده شد مبني بر اينكه از مداحان و پيرغلامان تجليل شود كه از همان سال شش سال تمام در حسينيه جماران از مداحان تهراني تجليل شد و قرار بر اين شد كه اين اجلاس در همه استان‌ها برگزار شود كه اولين دوره آن در شهر زنجان برگزار و اين شهر به عنوان پايتخت شور و شعور حسيني انتخاب شد، شانزدهمين همايش آن در لرستان و سال آينده نيز در استان يزد برگزار مي‌شود. وي با اشاره به آيتم‌هاي انتخاب پيرغلامان افزود: سن، حفظ بيش از 2 هزار بيت شعر، سابقه خدمت در دستگاه امام حسين(ع)، تأليف داشتن و چهره اجتماعي از جمله ملاك‌ها براي انتخاب افراد برتر پيرغلامان در همايش است كه جوانترين پيرغلام در اين همايش 71سال سن دارد.

گل مالي ثبت ملي مي‌شود

همايش پيرغلامان حسيني در شهرهايي برگزار مي‌شود كه سبك خاص عزاداري داشته باشند كه در لرستان آيين گِل‌مالي ثبت ملي و از آن رونمايي خواهد شد، سبك عزاداري استان‌ها مستند‌سازي مي‌شود تا براي مردم نشان داده و ماندگار شود، مراسم گل مالي مردم لرستان در ماه محرم نشانه عشق و علاقه و شور مردم اين ديار به امام حسين(ع) است و قابل وصف نيست. دبير شانزدهمين اجلاس بين‌المللي تجليل از پيرغلامان و خادمان حسيني با بيان اينكه در همايش امسال 200 پيرغلام و خادم حسيني از سراسر ايران و چند كشور مسلمان حضور دارند كه در اولين برنامه با شهداي لرستان تجديد ميثاق كردند، به اهداف برگزاري اين همايش اشاره كرد و گفت: برگزار شدن همايش پيرغلامان حسيني قبل از ماه محرم و صفر سبب رفع نواقص و ايرادات مداحي‌ها شده است.

وي تصريح كرد: دو كارگاه كه يك كارگاه ملي و يك كارگاه ويژه مهمانان خارجي برگزار مي‌شود و همچنين برگزاري نمايشگاه توليدات برتر صدا و سيما با موضوع پيرغلامان، حذف تحريفات از روضه خواني‌ها از ديگر برنامه‌هاي اين همايش است. وي گفت: 5 درصد مهمانان همايش خارجي هستند و از كشورهاي پاكستان، عراق، افغانستان، الجزاير، نيجريه و هندوستان مهمان همايش هستند كه در مراسم افتتاحيه مداحي داشته و در نشست علمي كه پنج‌شنبه برگزار مي‌شود سخنراني خواهند كرد و از هشت نفر از آنها تجليل به عمل خواهد آمد. دبير شانزدهمين اجلاس بين‌المللي تجليل از پيرغلامان و خادمان حسيني خاطرنشان كرد: امسال از 15 نفر از پيرغلامان برتر تجليل خواهد شد كه بين 71 سال تا 90سال سن دارند و پيرغلام پيرغلامان از لرستان انتخاب و معرفي مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار