کد خبر: 925091
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
ممنوعیت صادرات و ارز یارانه‌ای برای واردات
با تغییر نرخ ارز میل به افزایش صادرات دو‌چندان شده، اما وزارت صمت برای تنظیم بازار داخل ممنوعیت‌های صادراتی از جمله صادرات شیرخشک را وضع کرده که ظاهراً این سیاست هم اثر‌بخش نبوده و تنها بازار قاچاقچیان را داغ‌تر کرده است. این در حالیست که به گفته تولیدکنندگان این دو نهاده ۷۰ درصد قیمت تمام شده را در محصولات پروتئینی از جمله شیر را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش فارس، از طرف دیگر تا همین دو سال پیش که کارخانجات لبنی شیر‌خام را با هزار منت از دامدار تحویل می‌گرفتند و در نهایت شیر مازاد را تبدیل به شیر‌خشک کرده که در انبار‌ها روی دستشان می‌ماند، حالا به گفته باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی دیگر شیری نیست که بخرند.

از طرف دیگر شریعتمداری به‌عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار ولی در قامت وزیر صنعت به یکباره سعی کرد با ممنوعیت یک شبه صادرات شیرخشک به داد کارخانجات صنایع لبنی برسد تا بتوانند شیر را از دامداران خریداری کنند. سیاست بی‌اثری که نه‌تن‌ها حجتی به‌عنوان متولی تنظیم بازار بخش کشاورزی را برای دخالت در حوزه مسئولیت و تصمیم‌گیری‌هایش دلخور کرد، بلکه راه را برای قاچاقچیان شیرخشک باز کرد که این روز‌ها به دلیل سه برابر شدن نرخ ارز کار و بارشان برای قاچاق کالا از کشور به بیرون سکه شده است.

هم‌اکنون قیمت هر لیتر شیرخام در بازار تا ۲۱۵۰ تومان رسیده است. شیرزاد، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی که بازوی اجرایی وزارت جهاد‌کشاورزی در تنظیم بازار این محصول است این موضوع را تا حدی تأیید کرد و گفت: موضوع تا حدودی صحیح است، اما این افزایش قیمت موقتی است. ضمن اینکه بعد از این فصل مدام با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود و در سال‌های گذشته نیز با این مسئله مواجه بوده‌ایم. شیرزاد درباره ضرورت واردات شیر در این فصل نیز گفت: میزان کمبود به قدری نیست که بخواهیم نیازمان را با واردات تأمین کنیم، ما در زمینه اصلاح نژاد دام و صنایع لبنی پیشرفت کرده‌ایم، ضمن اینکه نژاد‌های دومنظوره نیز وارد بازار شده است. اما رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی سخنان شیرزاد را رد می‌کند. او در توضیح این موضوع خاطرنشان کرد: اکنون شیر ورودی به کارخانه‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دارد و حتی یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات لبنی کشور اکنون ۵۰ درصد کاهش ورودی شیر دارد که از ۲۰۰۰ تن به ۱۲۰۰ تن رسیده و اکثر سالن‌های تولید لبنیات این کارخانه خوابیده است.

وی علت این موضوع را اینگونه عنوان کرد که اگرچه سازمان تعاون روستایی اعلام می‌کند که ۲۰ روزی است که شیرخام را خریداری نمی‌کند، ولی همین الان با حمایت از طریق صندوق‌های حمایتی کشاورزی پول در اختیار دامداران قرار می‌دهد، آن‌ها شیر را تبدیل به شیرخشک کرده و انبار می‌کنند و قیمت شیر همینطور افسارگسیخته بالا می‌رود و معلوم نیست این ارز یارانه‌ای که دولت ادعا می‌کند برای واردات نهاده پرداخت می‌کند چرا اثرش ملموس نیست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار