کد خبر: 925005
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
موافقت نامه همکاری بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی باعنوان "طرح ملی اعتلای بسیج همگام با کشاورز" امضا شد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از خبرگزاری بسیج، موافقت نامه همکاری "طرح ملی اعتلای بسیج همگام با کشاورز" با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و دکتر محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران این دوسازمان سه شنبه 13 شهریور سال جاری در سالن اندیشه به امضا رسید.
دکتر محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را خانه علم کشاورزی نام برد و بیان داشت: سازمان تات در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی جایگاه خاصی در بخش کشاورزی دارد که قطعا می توان با به کارگیری نتایج تلاش های محققان در عرصه تولید ،شاهد افزایش عملکرد در بسیاری از محصولات کشاورزی بود به گونه ای که هیچ کمبودی در این زمینه احساس نشود. 
وی با اشاره به وظیفه سازمان تات در شناسایی و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی در جشنواره های سالانه وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: واقعیت این است که میزان عملکرد تولیدات کشاورزی در مزارع و باغ های کشاورزان نمونه ، فاصله معنی داری با متوسط میزان عملکرد محصولات مشابه در سطح کشور دارد که این اختلاف بیانگر آن است که این افراد که پرچمداران بخش کشاورزی هستند در حقیقت توانسته اند تعریفی جدید از پتانسیل تولید ارائه دهند.

دکتر جهانسوز با تاکید بر ضرورت کاهش فاصله عملکردی بین کشاورز نمونه و کشاورزان عادی یادآور شد: فاصله عملکردی در یک نگاه ساده شاید به منزله تهدید برداشت شود ولی در نگاه علمی این یک فرصت تلقی می شود که ضرورت دارد برای آن برنامه ریزی شود . وی همکاری بین بسیج و سازمان تات را برای اعتلای کشاورزی کشور یک فرصت ویژه توصیف کرد و عنوان داشت : طرح بسیج همگام با کشاورز که تفاهم نامه اولیه آن در سال 92 به عنوان یک طرح مشترک بین سازمان تات و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی بسته شد، اکنون پس از گذشت حدود 4 سال در 12000 نقطه در سطح کشور افزایش عملکرد در محصولات استراتژیک کشاورزی را به دنبال داشته است. 
دکتر جهانسوز اجرای برنامه های آموزشی - ترویجی را پایه اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز دانست و بیان داشت: با همکاری مطلوب سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز و موفقیت در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی به میزان 10 درصد از سویی و اهمیت توجه به امنیت غذایی در ذیل موضوع امنیت ملی از سوی دیگر، سبب شده است، این طرح از سوی فرمانده کل سپاه پاسداران به عنوان یکی از 8 طرح ویژه و با عنوان طرح اعتلای بسیج همگام با کشاورز برای اجرا به کلیه فرماندهان سپاه های استانی ابلاغ شود. 
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با اشاره به همکاری تنگاتنگ سازمان تات در اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز به عنوان یک طرح ملی و شاخص در سطح کشور بیان داشت: طرح بسیج همگام با کشاورز که پیش از این با کمک محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در 8 هزار روستا به اجرا در آمده است اکنون برای اجرای "طرح ملی اعتلای بسیج همگام با کشاورز" در 40 هزار روستا در سطح کشور هدف گذاری شده است و همکاری مطلوب محققان این سازمان در این زمینه سبب شده است امروز شاهد افزایش سطح همکاری از تفاهم نامه به امضای موافقت نامه باشیم.
وی همکاری محققان موسسه تحقیقات برنج کشور را در دستیابی به موفقیت دراجرای طرح بسیج همگام با کشاورز را شایسته تقدیر دانست و بیان داشت: در سال جاری با اجرای دقیق برنامه های ترویجی و آموزشی در کنار راهنمایی های محققان موسسه تحقیقات برنج کشور ، اجرای این طرح در استان گیلان با تائید سازمان جهادکشاورزی استان در 6000 نقطه افزایش عملکرد داشته است که ثبت این رکورد از سوی فرمانده کل سپاه پاسداران و استاندار گیلان مورد تقدیر قرار گرفت.
دکتر جهانسوز اجرای این طرح را به لحاظ غنای علمی و نقش آفرینی بخش خصوصی و نهادهای علمی بی نظیرتوصیف کرد و افزود: در نظر داریم با هماهنگی های صورت گرفته بین سازمان بسیج و ریاست جمهوری، طرح اعتلای بسیج همگام با کشاورز را در این برهه زمانی حساس در پاسداشت موفقیت های بخش کشاورزی، به عنوان نمونه ای از همکاری موفق بین بسیج و دولت به اجرا دربیاوریم.
وی با ابراز امیدواری از استمرار همکاری دوسازمان در توسعه و ترویج دانش در مزرعه بیان داشت: انسجام و هدایت محققان و دانشمندان بخش کشاورزی در کنار حضور بسیجی و مجاهدانه کشاورزان در عرصه تولید نویدبخش دستیابی به خودکفایی کامل در محصولات راهبردی از جمله برنج در آینده نزدیک خواهد بود. 
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان با ابراز خرسندی از انعقاد موافقت نامه همکاری بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان بسیج "به کارگیری تمامی ظرفیت ها را در خدمت ترویج کشاورزی" ، را از اهداف سازمان تات برشمرد و بیان داشت: افزایش دانش در هکتار در کنار افزایش سرمایه گذاری از مهم ترین موضوعاتی است که می تواند فاصله عملکردی بین کشاورزان پیشرو و سایر کشاورزان را پر کند و راه اندازی شبکه مدیریت دانش در بخش کشاورزی طبق ماده 22 قانون بهره وری در بخش کشاورزی بر عهده سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است. 
وی با اشاره به نقش مروجان در تغییر رفتار حرفه ای و سطح دانش کشاورزان ، بسیج را دارای ظرفیت بسیار عظیمی برای تحقق این هدف برشمرد و بیان داشت: پیوند بین شبکه عظیم کارشناسان طرح بسیج همگام با کشاورز و شبکه نظام نوین ترویج با دارابودن 1000 محقق معین، 100 پژوهشگر مروج ارشد و 10 هزار مروج کشاورزی، زمینه ساز تحول بزرگی در بخش کشاورزی خواهد بود. 
رئیس سازمان با اشاره به عزم راسخ این سازمان در اجرای تعهدات ذکر شده در موافقت نامه "طرح ملی اعتلای بسیج همگام با کشاورز" ابراز امیدواری کرد همکاری سازمان تات در اجرای این موافقت نامه گامی در جهت مشارکت در نیل به استقلال و خوداتکایی کشور باشد. 
لازم به ذکر است موافقت نامه "طرح ملی اعتلای بسیج همگام با کشاورز " با هدف گسترش ، توسعه و انتقال یافته ها و فناوری در بخش های مختلف کشاورزی و تحقق اهداف اقنصاد مقاومتی و افزایش سطح پوشش فعالیت های ترویجی و ضریب نفوذ یافته های تحقیقاتی فی مابین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور در5 ماده و چهاربرگ به امضا رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار