کد خبر: 925003
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
وخامت آل‌سعود
سایت اطلاعاتی «تاکتیکال ریپورت» نوشت که شاه سعودی به توصیه پزشکان خود، فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده و چندین نشست خود را لغو کرده است.
جوان آنلاین: سایت اطلاعاتی «تاکتیکال ریپورت» نوشت که شاه سعودی به توصیه پزشکان خود، فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده و چندین نشست خود را لغو کرده است.

رسانه‌ای غربی اعلام کرد که «سلمان‌بن عبدالعزیز»‌ 
شاه سعودی به‌دلیل وضعیت بد سلامتی فعالیت‌های خود را به تعلیق درآورده است. وب‌سایت اطلاعاتی «تاکتیکال ریپورت» که متخصص در زمینه ارائه اطلاعاتی در حوزه انرژی و دفاع در غرب آسیا است، روز سه‌شنبه به‌نقل از منابعی نوشت که شاه سعودی قبل از دو ماه پیش در قصر خود واقع در شهر جده تحت معاینه پزشکی سریع قرار گرفته است.
بر اساس گزارش این سایت، این معاینه ۲۹‌ماه آگوست انجام شده و نتیجه معاینه نشان می‌دهد که شاه سعودی از تنگی نفس و خستگی رنج می‌برد. منابع تاکتیکال ریپورت گفته‌اند که «سلمان‌بن عبدالعزیز» به توصیه‌های پزشکان حداقل دو هفته استراحت کرده و و آن‌ها را جدی گرفته است. او حتی چندین نشست خود با افراد خانواده را لغو کرده و نتوانسته است برای گذراندن تعطیلات تابستانی به خارج از کشور برود.
این خبر در حالی است که پیش از این، منابع نزدیک به حکومت عربستان به غرب اطلاع داده بودند که ملک سلمان دچار چندین نوع بیماری است که بیماری آلزایمر یا یکی از انواع اختلالات فراموشی را هم شامل می‌شود،
 بر اساس گزارش المنار که در هشتم خردادماه منتشر شده بود همه کارها برای اعلان پادشاهی بن‌سلمان انجام شده است.
در همان زمان بود که المنار در بخش دیگری از این مطلب فاش کرد که کادر پزشکی از اسرائیل برای نظارت بر مداوای محمد بن سلمان به ریاض سفر کرده بود.

سناریوهای غیبت بن‌سلمان
این خبر دقیقاً بعد از غیبت 50‌روزه بن‌سلمان منتشر شده بود، محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان بیش از یک ماه در انظار عمومی ظاهر نشد و همین مساله به شایعات زیادی دامن زد. آخرین خبر منتشر شده از محمد مربوط به چهارم اردیبهشت بود که ظاهراً او را در یک جلسه اقتصادی دولت نشان می‌داد. البته خبرگزاری دولتی عربستان برای این خبر از تصویر آرشیوی استفاده کرد. در سفر «مایک پمپئو»‌ وزیر خارجه آمریکا به ریاض که نخستین سفر او به منطقه پس از انتصابش محسوب می‌شد، هیچ‌یک از رسانه‌ها تصویری از ملاقات او با محمدبن‌سلمان منتشر نکردند. حتی اقدام رییس دفتر ویژه بن‌سلمان در انتشار تصویری از محمد در کنار ولیعهد ابوظبی، پادشاه بحرین و رییس‌جمهوری مصر نیز نتوانست به شایعات پایان دهد؛ چراکه فعالان عربستانی در فضای مجازی اعلام کردند که این عکس می‌تواند به هر زمانی مربوط باشد. به‌همین دلیل سه سناریو درباره وضعیت بن‌سلمان مطرح شد: برخی از زخمی شدن محمد در اثر حمله ۲۱ آوریل در منطقه «الخزامی» سخن گفتند، پایگاه اینترنتی «The News» پاکستان همین نظر را تأیید کرد. با این حال این پایگاه به نقل از «برخی منابع نزدیک به گروه‌های اپوزیسیون سعودی» فرضیه دیگری را هم عنوان کردند که تیراندازی ماه آوریل باعث ترسیدن و مخفی شدن بن‌سلمان شده است و سناریوی سوم و البته بدبینانه‌تر، مرگ بن‌سلمان بود.

پارانویا بیماری ولیعهد عربستان
حال اما همزمانی غیبت‌ بن‌سلمان و سفر کادر پزشکی اسرائیل به عربستان سناریو چهارمی را بیان می‌کند و آن بیماری بن‌سلمان است، موضوعی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده است. «مضاوی الرشید» فعال و معارض سرشناس عربستانی و نوه آخرین حاکم از خاندان«الرشید»_ رقیب آل سعود- می‌گوید، موج بازداشت‌های سه‌گانه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان بیانگر آن است که وی از «پارانویا» رنج می‌برد. به‌نظر می‌رسد که وی نمی‌تواند بین دوست و دشمن تشخیص دهد و وی با وجود اینکه به آستانه موافقت برای رسیدن به سلطنت نزدیک شده است اما با اعتماد‌به‌نفس عمل نمی‌کند.
پارانویا، یا روان‌گسیختگی پارانوئید، حالتی است که فرد در آن با اهمیت فوق‌العاده و خارج از‌ اندازه‌ای که به سلامت جانی و مالی خود می‌دهد، خود را شکنجه می‌دهد. این‌گونه از افراد مدام در این فکر هستند که عواملی انسانی، طبیعی یا ماورا طبیعی، دارایی و افراد خانواده‌شان را تهدید می‌کنند و همه، در فکر توطئه‌چینی بر ضد آن‌ها هستند.
وی طی یادداشتی در «میدل ایست آی» نوشت: موج‌های بازداشت سه‌گانه صورت گرفته در عربستان بیانگر آن است که بن‌سلمان احساس امنیت نمی‌کند و این اقدام او تاکتیکی برای سرکوب است یا یک استراتژی برای بسیج مردمی و تضمین موافقت آن‌ها با سیاست‌ها و شیوه رهبری‌اش بدون اشاره به مشروعیت یا حقانیتش در سلطنت به‌شمار می‌رود. هر دستگیری و بازداشتی در عربستان بیانگر تداوم بازی تاج و تخت سعودی و ضعف «م‌.ب‌.س» (محمد‌بن سلمان) در متمرکز شدن بر توسعه دیدگاه و چشم‌اندازی اقتصادی وعده داده شده‌اش است و هر بازداشتی بیانگر تمایلش به تثبیت قدرتش با توسل 
به زور و سرکوب به جای اجماع است.

موج خشونت‌ها و بازداشتی‌ها در عربستان 
موج نخست بازداشت‌ها از سپتامبر‌2017 آغاز شد و مسلمانان دارای گرایش‌های مختلف هدف قرار گرفتند و شامل مبلغانی چون «سلمان العوده» و «عوض القرنی» و برخی شخصیت‌های فرهنگی، اقتصادی و حتی بازرگانان می‌شد. اما این زندانیان، زندانیان عقیده هستند و 
بر خلاف آنچه که رژیم پس از دستگیری‌شان می‌گوید، خائن نیستند. اتهام اصلی اغلب این افراد بازداشت شده، گرایش به جماعت ممنوعه اخوان المسلمین است.
به گزارش فارس، موج دوم بازداشتی‌ها در نوامبر‌2017 روی داد و به نام مبارزه با فساد، بر روی آن بسیار جولان داده شد و شاهزاده‌های معروفی از عموزاده‌های محمد‌بن سلمان قربانی آن شدند که متعب‌بن‌عبدالله، رییس گارد ملی، «ولید‌بن‌طلال» تاجر سرشناس عربستان و شمار دیگری از تاجران و وزرای سعودی در هتل «ریتز کارلتون» ریاض بازداشت شدند.
هدف از این اقدام، دور کردن عموزاده‌های رقیب بن سلمان از قدرت و مجازات ثروتمندان همسو با آن‌ها و چپاول بخش زیادی از سرمایه‌های آن‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی ولی‌عهد بود. اما به‌هر‌حال بن‌سلمان توانست به توده مردم این چنین القاء کند که این اقدام علیه فساد بوده است. در‌حالی‌که سعودی‌ها آماده تصدیق این روایت بودند بن‌سلمان در مبارزه با فساد حتی نزدیکانش را نیز هدف قرار داده است، در 12‌می جاری، خبری غیرمنتظره منتشر شد و آن بازداشت و تسلیم «نایف الرشید» از سوی کویت به عربستان بود. وی از خاندان الرشید است که زمانی در شمال عربستان حکومت می‌کردند تا اینکه در سال‌1921 از آل‌سعود شکست خوردند.
مضاوی الرشید با اشاره به بازداشت نایف الرشید با انتقاد از اقدام کویت در تحویل نایف الرشید به عربستان با وجود اینکه وی، دارای تابعیت قطر است، نوشت: پیش از این نیز عربستان تلاش کرده بود که وی را دستگیر کند. وی تاکید کرد که پسرعمویش یک جوان بی‌ارتباط با سیاست است اما ولی‌عهد عربستان می‌ترسد که قطر بتواند یک رهبری جدید را در عربستان علم کند! موج سوم بازداشت‌های بن‌سلمان نیز به همین چند روز پیش باز می‌گردد که طی آن، چندین فعال حقوق زنان در عربستان دستگیر شدند. 

بیعت مردم عربستان با احمد‌بن‌عبدالعزیز
عملکرد بن‌سلمان که نشانه‌هایی از مشکلات روانی است، سبب شده تا برخی کاربران سعودی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ (#نبایعأحمدبن‌عبدالعزیزملکاً‌) اعلام کرده‌اند که حاضرند با احمد‌بن‌عبدالعزیز به‌عنوان پادشاه عربستان بیعت کنند، مخصوصاً در شرایطی که عبدالعزیز اعلام کرده که مسوولیت جنگ یمن به گردن برادرش ملک سلمان و ولی‌عهد عربستان است و خانواده آل‌سعود دخالتی در این قضایا ندارند. او همچنین گفته که آرزو دارد جنگ یمن همین امروز پایان یافته و به فردا نکشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
0
من که پاتو کفش همه کردم یک پا هم تو کفش محمد بن سلمان کنم نه بابا پارانوئیا نداره من روانشناس بالینی هستم ارشد دارم دکترم بودم ارشد حقوق و جامعه شناسی و دندانپزشکی هم خوندم ۴۵ سالمه ۲۲ سال دانشجو بودم ایشان را از بچگی هی چیزخور کردند باید آب از ساختمانی که هست نخوره و آجیل خام و مقداری نمک و میوه قائم کنه و مخفی بخوره بچه ها و عروس شاه انگلیس هم اینجور بوده کل شاهان کشورهای مختلف بیماری روانی دارند چون همه را چیزخور می کنند چرا رضا شاه رفت خارج و اومد کشف حجاب کرد چون روانگردان به خوردش داده بودند
رضوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
0
خوب معلوم اولا چیزخورش می کنند دوما همه عرب ها باهاش مخالفند بایدم بدبین بشه بدبینی که وجود خارجی داره و منبع اون واقعی هست بدبینی نیست زمانی بدبینی پارانوئید داری که کلی دوست و آشنای وفادار و صدیق داشته باشی هنوز بدبین باشی وقتی هیچ کس بهش محل نمی گذاره و دوست دارند عموش شاه بشه این بدبینی نیست اگرم باشه نوروتیک یعنی بدبینی بیمارگونه و مرضی نیست چه مسخره هم لباس می پوشه اگه من بودم سنت شکنی می کردم به خودم می رسیدم اسپرت لباس می پوشیدم مثل پنگوئن البته من خانم هستم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار