کد خبر: 924942
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
وزیر راه و شهرسازی گفت: بار ۶ کشتی از ۷ کشتی اقیانوس‌پیما که در زمان جنگ در خور موسی غرق شده، تخلیه و این آبراهه آماده پاکسازی شده است.
جوان آنلاین: عباس آخوندی در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی بندر امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران گفت: امروز در این بندر ۲۸۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح کردیم و آغاز ۱۰۷ میلیارد تومان پروژه جدید نیز کلنگ‌زنی شد. همچنین تفاهمنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان را امضا کردیم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از این پروژه‌ها با هدف تجهیز کامل بندر امام خمینی (ره) به ریل است، افزود: یکی دیگر از پروژه‌های این بندر، احداث سیلوی ۵۰ هزار تُنی است که با سرعت خوبی احداث این پروژه در حال انجام است؛ این سیلو در صورت تکمیل، مستقیماً امکان بارگیری مستقیم از کشتی به سیلو و از سیلو به ریل را دارد. سرمایه‌گذار برای این پروژه ۱۰۰ واگن باری را که به صورت صد درصد تولید داخل است، وارد سیستم کرده و سفارش تولید ۲۰۰ واگن دیگر را داده که به زودی ۳۰ واگن آن وارد این سیستم می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به پروژه احداث سیلوی بتنی ۱۵۰ هزار تنی در بندر امام خمینی (ره) اشاره و تصریح کرد: این پروژه با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است که به طور مکانیزه غلات را از کشتی به سیلو و از سیلو به قطار بارگیری می‌کند.

وی به پروژه‌های اسکله تخلیه و بارگیری مواد نفتی در بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: اخیراً در بندر امام (ره) لایروبی انجام شده و امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۴۵ هزار تنی فراهم شده است؛ با این لایروبی عمق آبخور پای اسکله از ۱۰ به ۱۲ متر افزایش یافته است ضمن اینکه همزمان دو کشتی می‌توانند در آن بارگیری کنند.

آخوندی همچنین به پروژه بازسازی خطوط ریلی داخل بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: در فضای داخلی بندر، ۱۶۰ کیلومتر ریل‌گذاری داریم که این اتفاق به افزایش سهم ریل از حمل بار کمک می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار است در فضای پشت اسکله‌ها، کارخانه‌های تولیدی احداث شود، تصریح کرد: در این کارخانه‌ها مواد اولیه وارد شده و پس از فرآوری و تولید مواد محصول جدید، بخشی از محصولات تولیدی آن به مصرف داخلی و بخشی نیز صادر می‌شود. به طور مثال از کارخانه تولید روغن، از دانه‌های روغنی بازدید کردیم که در این کارخانه دانه‌های روغنی از برزیل وارد شده و روغن تولیدی هم در داخل مصرف شده و هم صادر می‌شود. قرار است ۱۱ هزار پس‌کرانه بندر امام (ره) را به شرکت‌های تولیدی اختصاص دهیم.

وی درباره شناورسازی مغروقه‌های آبراهه خور موسی اشاره و اظهار کرد: در زمان جنگ ۷ فروند کشتی اقیانوس‌پیما در آبراهه خور موسی غرق شده‌اند که شناورسازی آن‌ها یک اقدام بسیار بزرگ است چرا که هر کشتی همراه با بار خود غرق شده و وزن آن به چند هزار تن می‌رسد.

آخوندی ادامه داد: تاکنون بار ۶ کشتی اقیانوس‌پیما تخلیه شده و بار کشتی هفتم نیز تا دو ماه آینده تخلیه خواهد شد تا پس از آن بتوانیم آبراهه خور موسی را بعد از ۳۰ سال پاکسازی کنیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، پس از پاکسازی آبراهه، لایروبی خور آغاز خواهد شد و پس از آن ظرفیت آبراهه خور موسی برای کشتی‌های اقیانوس‌پیما ایمن می‌شود؛ تمام این کار‌ها توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار