کد خبر: 924892
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی از نهایی شدن طرح تفصیلی جدید بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) خبر داد و گفت: در این طرح جدید، بسیاری از ساخت و ساز‌ها و تجمیع‌سازی گسترده و کاربری‌ها ممنوع می‌شود.
جوان آنلاین: بهاره الله‌دادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا در خصوص تجدیدنظر در طرح بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) گفت: از سال ۹۳ شورای‌عالی شهرسازی در رویه تهیه طرح جامع مشهد مقدس وارد بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) شد و به دلیل اهمیت فوق‌العاده ملی و فراملی این بافت، طرح تفصیلی پیرامون حرم مطهر را مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار داد.

وی رویکرد شورای‌عالی شهرسازی در این طرح را رعایت شأن حرم مطهر امام رضا (ع) در سیمای شهری محدوده و توجه به فرهنگ سکونت و مجاورت در اطراف حرم مطهر رضوی، حفاظت از بافت تاریخی پیرامون حرم و تجدیدنظر در بحث تراز صفر (خودگردانی طرح از لحاظ هزینه‌ای) عنوان کرد و افزود: تجدیدنظر بنیادی در طرح جامع مشهد مقدس و کاهش بارگزاری کاربری و مالی آن از اهداف شورای‌عالی شهرسازی بود که بر همین اساس با انتخاب مشاور، تدوین برنامه راهبردی، بهسازی و هدایت موزون توسعه در بافت پیرامون حرم مطهر انجام شد.

مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی تصویب طرح جدید بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) در سال ۹۶ در شورای‌عالی و ابلاغ آن به استانداری خراسان رضوی در ماه گذشته را از اقدامات صورت‌گرفته در خصوص بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) ذکر کرد و گفت: این طرح در مقیاس راهبردی است و مقرر شد یک شورای راهبردی برای طرح تفصیلی آن تشکیل شود.

الله‌دادی با بیان اینکه در صورت تأیید وزیر، طرح تفصیلی جدید بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) اجرا می‌شود، در خصوص جزئیات این طرح اظهار کرد: کاهش تعداد طبقات جدیدالاحداث در اطراف حرم، کاهش تجمیع‌سازی ریزدانه‌ها و عدم اجازه بلندمرتبه‌سازی تا شعاع مشخص یکی از جزئیات این طرح است.

وی با اشاره به همکاری شهرداری مشهد، استانداری خراسان رضوی، آستان قدس و سازمان میراث فرهنگی در تهیه این طرح، محدوده اجرای این طرح را ۱۶۰ هکتار پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) ذکر کرد و ادامه داد: در گذشته و با ساخت‌وساز‌های بسیار، نقطه دید گنبد حرم مطهر امام رضا (ع) کور شد که در طرح جدید دیگر اجازه بلندمرتبه‌سازی و تجمیع بیشتر بافت‌ها داده نمی‌شود تا به حریم آستان قدس تجاوزی صورت نگیرد.

مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی در خصوص ترمیم و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم گفت: به دلیل اینکه بیشتر بافت اطراف حرم شکل تاریخی دارد تا بافت فرسوده، با همکاری سازمان میراث فرهنگی وظیفه داریم از آن حفاظت کنیم.
الله‌دادی اظهار کرد: بنابراین علاوه بر عدم مجوز بلندمرتبه‌سازی و تجمیع ریزدانه‌ها به شکل گسترده، دیگر اجازه بازگشایی خیابان جدید در اطراف حرم رضوی را نخواهیم داد.
 
منبع: آنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار