کد خبر: 924837
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
وزنه برداری ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ چهار مدال گرفت اما در مقابل چهار وزنه‌بردار اوتی هم داشت. موضوعی که به نظر می‌رسد نباید در سایه مدال‌ها، نادیده گرفته شود.
 
کیانوش رستمی

جوان آنلاین: رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اتفاقات تلخ و شیرینی را برای ایران به همراه داشت. ایران با تمام ستاره‌های خود راهی جاکارتا شد تا عملکرد نه چندان خوبی که در بازی های آسیایی اینچئون داشت را جبران کند اما در مقابل نتیجه تاریخی را رقم زد. تاریخی نه از این لحاظ که همه وزنه‌برداران روی سکو رفتند، بلکه از این لحاظ که در این تیم ۸ نفره، چهار نفر توانستند مدال بگیرند و چهار نفر هم اوت کردند.

درست است سهراب مرادی توانست رکورد یکضرب جهان را جابجا کند که اتفاقا بازتاب خوبی در جهان داشت و یا طلا و نقره فوق سنگین به ایران رسید اما نباید چهار وزنه بردار اوتی را فراموش کنیم. همچنین نباید وزنه‌های زیادی که از دستان نمایندگان ایران به زمین افتاد، نادیده گرفته شود.

یکی از نکات مهم در نتایج تیم ملی این است که دو وزنه بردار که سرمربی تیم ملی موافق حضورشان در ترکیب تیم نبود، در بازی‌ها اوت شدند و این مسئله بازهم به این ختم می‌شود که سرمربی تیم ملی اختیار تام در انتخاب تمام نفرات نداشت و رییس فدراسیون هم نظرات خود را به نوعی تحمیل می‌کند.

اکنون هم به نظر می رسد سرمربی تیم ملی می‌خواهد برای مسابقات جهانی خط قرمزی دور چهار وزنه بردار اوتی بکشد و حالا باید دید این اختیار تام به او داده می‌شود یا اینکه به اجبار دوباره ورزشکاری به او تحمیل خواهد شد.

وعده سه طلا محقق نشد

وزیر ورزش و جوانان در بازدید از اردوی تیم ملی اعلام کرد، علی مرادی قول سه مدال طلا را در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ داده است اما وزنه برداری هم مانند برخی فدراسیون‌های دیگر نتوانست به وعده‌اش عمل کند و ۲ مدال طلا گرفت. درست است وزنه برداری بهتر از اینچئون نتیجه گرفت اما داشتن چهار اوتی در یک مسابقه هم مسئله کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت. در واقع از تیم پرستاره‌ای که وزنه برداران آن باتجربه هم بودند انتظار بیشتری وجود داشت. از این رو بهتر است علی مرادی در کنار تعریف و تمجید از نفراتی که صاحب مدال شدند نسبت به اوت شدن چهار وزنه بردار هم پاسخ گو باشد.

شروع بد با اوت عسگری و مکوندی  

ایران شروع رقابت‌ها را با اوت شدن مجید عسگری آغاز کرد، حضور عسگری در بازی های آسیایی با حرف و حدیث های زیادی همراه بود، ابتدا که در لیست نفرات اعزامی قرار نگرفت انتقادهای شدید نسبت به انتخاب نشدنش داشت و زمانی هم که فدراسیون اعلام کرد می‌تواند به بازی های آسیایی برود، تصمیم به انصراف گرفت. در فاصله زمانی کوتاهی که تا آغاز بازی‌ها باقی مانده بود دوباره تغیر عقیده داد و تصمیم گرفت در بازی‌ها شرکت کند اما از انجا که خبرهای خوبی از وضعیت رکوردی‌اش به گوش نمی رسید، مشخص بود نمی‌تواند مدال بگیرد و حتی برخواه هم قبل از بازی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد با توجه به وضعیت رکوردهایش چندان موافق اعزام او نیست. در نهایت هم اولین نماینده ایران بدون ثبت رکورد با بازی ها وداع کرد.

بعد از عسگری، همه نگاه ها به علی مکوندی بود تا بتواند رکورد خوبی را به ثبت برساند و اولین مدال را برای ایران دشت کند اما مکوندی هم دقیقا راه عسگری پیش گرفت در کمال ناباوری در همان یک ضرب اوت کرد تا تعداد اوتی اهای ایران به عدد ۲ برسد.

شاهکار سهراب در روز اوت کیانوش

کیانوش رستمی شروع خوبی در وزن جدید خود نداشت و با اوت شدن، بازی ها را ترک کرد. همین موضوع باعث شد تمام انتقادات به سمت علی مرادی روانه شود که به این وزنه بردار اجازه داده بود همچنان راه تنها تمرین کردن را در پیش بگیرد و حتی با وجود اوت شدنش در رکوردگیری بازهم او را در ترکیب تیم ملی قرار داده بود.

در شرایطی که رستمی روز خوبی را در بازی های آسیایی پشت سر نگذاشت، سهراب مرادی توانست هم قهرمان شود و هم رکورد ۱۹ ساله یک ضرب جهان را بشکند و در اوج موفقیت از دسته ۹۴ به ۹۶ کیلوگرم کوچ کند. هر چند که در دوضرب هم شاید انتظار بود سهراب کار خارق العاده ای انجام دهد که نشد.

رویای برباد رفته براری و قناعت قهرمان جهان

پیش از آغاز بازی های آسیایی، محمدرضا براری بسیار به عملکرد خودش و علی هاشمی در دسته ۱۰۵ کیلوگرم امیدوار بود و عنوان کرد مدال طلا و نقره بین خودش و هاشمی تقسیم می شود اما برخلاف انتظارات تنها یک برنز حاصل حضور دو نماینده ایران در دسته ۱۰۵ کیلوگرم بود.

براری در همان یک ضرب اوت کرد تا رویای مدالش خیلی زود به ویران شود. روسلان نورالدینوف قهرمان المپیک ۲۰۱۶ در همان ابتدا نشان داد باید مدال طلا را باید برایش کنار گذاشت و علی هاشمی باید برای نقره بجنگد اما او هم در رقابت با وزنه بردار عراق برای کسب مدال نقره نتوانست خوب عمل کند و دوبار وزنه ۲۲۴ را انداخت تا در مقابل چشمانش وزنه بردار عراق همان وزنه ۲۲۴ کیلوگرم را بالای سر ببرد و مدال نقره را هم برگردن بیاویزد.

پایان خوش با طلا و نقره

اگر اولین روز رقابت وزنه برداران ایران تلخ بود اما پایانی خوبی داشت. بهداد سلیمی سومین طلای بازی های آسیایی خود را گرفت و سعید علی حسینی هم دومین مدال رده بزرگسالان خود را دریافت کرد. بهداد سلیمی هم خداحافظی کرد تا پرونده قهرمانی یکی دیگر چهره‌های ورزشی ایران بسته شود.

وزنه برداری اگرچه ۲طلا، یک نقره  و یک برنز گرفت اما بازهم عملکرد تیم باید بررسی شود چراکه رویداد مهمی چون مسابقات جهانی را پیش رو داریم. این مسابقات قطعا با سال گذشته از زمین تا آسمان تفاوت سطح دارد و تمام حریفان با آمادگی کامل می آیند تا غیبت یک‌ساله خود را بهترین شکل جبران کنند. در مسابقات جهانی امسال بهترین وزنه برداران جهان حضور خواهند داشت بنابراین هیچ جایی برای اشتباه نباید باشد و ممکن است هر حرکتی که از دست می‌دهیم ما را از مدال دور کند.

این انتظار است در کنار خوشحالی کردن بابت مدال هایی که گرفته شد، ضعف‌های کار هم بررسی شود تا کمتر شاهد اتفاق تلخی چون اوت شدن وزنه بردارهای‌مان باشیم. در واقع ضعف‌های کار پشت این چهار مدال پنهان نشود تا تیمی قوی را راهی قهرمانی جهان ۲۰۱۸ کنیم.

 

جدول عملکرد وزنه برداران ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸

(اعداد قرمز وزنه‌های انداخته شده است)

مدال

مجموع

دوضرب

یک ضرب

وزنه بردار

اوت شد

-

-

-

-

۱۳۵

۱۳۵

۱۳۳

مجید عسگری

اوت شد

-

-

-

-

۱۵۳

۱۵۳

۱۵۳

علی مکوندی

طلا

۴۱۰

۲۳۴

۲۳۴

۲۲۱

۱۸۹

۱۸۹

۱۸۲

سهراب مرادی

اوت شد

-

۲۲۰

۲۲۰

۲۱۸

۱۸۵

۱۷۵

۱۷۵

کیانوش رستمی

برنز

۴۰۳

۲۲۴

۲۲۴

۲۱۹

۱۸۴

۱۸۱

۱۷۷

علی هاشمی

اوت شد

-

-

-

-

۱۷۶

۱۷۶

۱۷۶

محمدرضا براری

طلا

۴۶۱

۲۵۳

۲۴۶

۲۳۷

۲۰۸

۲۰۶

۲۰۰

بهداد سلیمی

نقره

۴۵۶

۲۵۴

۲۴۸

۲۴۰

۲۰۸

۲۰۱

۲۰۱

سعید علی حسینی

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار