کد خبر: 924813
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
نيره ساری
ابر بدهکار بانکی نامی است که این روز‌ها همزمان با برگزاری علنی جلسات دادگاه حمید باقری درمنی مطرح می‌شود. اما اینکه چرا نام ابر بدهکار بانکی برای وی به کار می‌رود، در هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات وی مشخص شد؛ جلسه‌ای که طبق گفته وکیل و نماینده حقوقی بانک ملی کاشف به عمل آمد که حمید باقری درمنی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بانک ملی بدهکار است. این در حالی است که متهم در دفاعیات خود می‌گوید جز محبت به بانک ملی در این پرونده کار دیگری انجام نداده است! باقری درمنی در جلسه دیروز ادعا داشت بدهی مالیاتی ندارد و از سال ۷۸ ممنوع المعامله بوده، اما قاضی دادگاه طبق گزارش کتبی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد باقری درمنی ۷۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد. یکی از نکات جالب دادگاه روز گذشته به نامه‌نگاری‌های متهم مربوط می‌شد. نامه‌ای که طبق اظهارات نماینده دادستان، متهم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از اموال منقول و غیر منقول خود را به نام ۱۱ نفر کرده است، اما رفتار متهم اینگونه بود که گویا حتی از این اسامی مطلع نیست. افرادی که دیگر حاضر نشدند اموال را برگردانند. متهم حتی از برادرش هم مطلع نبود و ادعا می‌کرد در این چهار سال خبری از وی ندارد و از او دلخور است.

روز گذشته هفتمین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد باقری درمنی به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد. دقایق ابتدایی دادگاه به اظهارات نماینده دادستان اختصاص پیدا کرد که در رد دفاعیات متهم ادله متقنی را در دادگاه ارائه داد.
نیاز آبادی ۹ مورد حقوقی در دادگاه قرائت کرد تا به متهم مفسد‌فی‌الارض بودن وی را اثبات کند. هرچند که در بخشی دیگر از دادگاه یکی از وکلای متهم در این‌باره دفاعیاتی داشت، اما در نهایت قاضی صلواتی با رد ایراد وکیل متهم بیان داشت: تشخیص صلاحیت با دادگاه است، افساد فی الارض در صلاحیت دادگاه انقلاب بوده، ایراد دیگری ارائه کنید!

نماینده دادستان همچنین با اشاره به مواردی، چون ادعای جعلی نبودن ضمانت نامه‌ها و قراردادها، عدم ارتباط وی با «نصیری» و نیز فعالیت پالایشگاه بوشهر از متهم خواست تا به جای حاشیه‌سازی، اصل دفاعیات مستند خود را ارائه کند. مواردی، چون وثایق جعلی، علت صدور سه فقره چک از حساب مسدودی، صدور ضمانت‌نامه‌های جعلی و رهن پالایشگاه فاقد خوراک و مدیریت کامل متهم بر جعل اسناد و معاملات قیر از جمله موضوعاتی بود که نماینده دادستان از متهم خواست دفاعیات خود درباره آن را ارائه دهد.

متهم: اگر قرار به فرار بود خودم می‌رفتم

باقری درمنی ضمن دفاعیات خود در مورد ضمانتنامه‌های بانکی خدا را شاهد گرفت که تأکید داشته اگر تخلفی در بانک صورت گیرد همه گرفتار خواهند شد. متهم همچنین در بخش دیگری از دفاعیات خود در مورد موارد اتهامی بانک ملی و دستور وی مبنی بر عدم بازگشت فردی به نام «شیری» از ترکیه گفت: من از ابتدا مخالف فرار از مجموعه بودم و اگر قرار بر فرار بود، خودم فرار می‌کردم. نمی‌دانم بدهی میلیاردی که صدا و سیما از آن می‌گوید چیست، فقط می‌دانم اشتباه بزرگی کرده‌ام و چوب آن را هم خورده‌ام.

دریافت‌های ارزی و شکایت‌های ریالی

یکی از موارد مهم هفتمین دادگاه رسیدگی به اتهامات باقری درمنی مربوط به کالبدشکافی در راستای ابربدهکار بودن وی بود. طبق گفته نماینده بانک ملی جمع دریافتی‌های باقری درمنی از بانک ملی بیش از هزار میلیارد تومان می‌شود. نماینده حقوقی بانک ملی همچنین با اشاره به یک اشتباه گفت: با وجود اینکه دریافتی‌های باقری از بانک به صورت ارزی بوده، اما متأسفانه شکایت ما از او ریالی طرح شده است و دادگاه هم بر همین مبنا حکم ریالی داده است. مشکل دیگر ما مربوط به شگرد آقای باقری در معاملات می‌شود که از دیگران استفاده می‌کند. در پرونده بانک ملی «مرتضی مرتضی قلی» محکوم شده است که اصلاً معلوم نیست کجاست.

اما پاسخ درمنی به نمایندگان حقوقی بانک ملی جالب بود که می‌گفت: من جز محبت به بانک ملی در این پرونده کار دیگری انجام ندادم، حالا این هم از جای دستت درد نکنه است.
موضوع دیگر دادگاه روز گذشته مربوط می‌شد به نامه‌ای که باقری درمنی از زندان می‌نویسد و یک سری از اموال خود را به نام ۱۱ نفر می‌کند، اما نکته جالب اینجاست که متهم به گونه‌ای رفتار کرد که گویا این اسامی را نمی‌داند و در نهایت نماینده دادستان اسامی را قرائت کرد.

درمنی: کارکردم، زحمت کشیدم

در ادامه یکی دیگر از نمایندگان دادستان هم روز گذشته سؤال جالبی از درمنی پرسید. وی خطاب به متهم گفت: در شرایطی که سهم هر ایرانی از یارانه نقدی ماهانه ۴۵ هزار تومان است، مبنای درآمد‌های میلیاردی شما چه بوده است؟ شما چه تخصصی برای کسب این درآمد داشتید در حالی‌که حتی پزشکان این مملکت هم چنین درآمدی ندارند؟
درمنی در دفاع از خود گفت: خانم دادستان، این طور که شما می‌گویید نیست، ۹ ماه است به خاطر ۴۰ میلیارد تومان اینجا هستم، مگر می‌شود ابر بدهکار به خاطر ۴۰ میلیارد زندان بماند؟ ۶۷ مغازه داشتم، چندین واحد تولیدی داشتم، کار کردم، زحمت کشیدم، ۲۰ ساعت روزانه تلاش می‌کردم. ولی الان آنقدر ضعیفم که حتی ۴۰ میلیارد تومان نمی‌توانم وثیقه بگذارم و آزاد شوم!

گفتنی است، رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی همچنان ادامه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار