کد خبر: 924805
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
متحدان دمشق اعاده حاکمیت مرکزی در ادلب را حق مسلم و قانونی دولت سوریه دانسته و ترکیه نیز با قرار دادن «تحریرالشام» در لیست سازمان‌های تروریستی همراهی خود را با محور تهران و مسکو نشان داده است.
متحدان دمشق اعاده حاکمیت مرکزی در ادلب را حق مسلم و قانونی دولت سوریه دانسته و ترکیه نیز با قرار دادن «تحریرالشام» در لیست سازمان‌های تروریستی همراهی خود را با محور تهران و مسکو نشان داده است.
به گزارش «جوان»، محمدجواد ظریف ظهر روز گذشته وارد دمشق شد و با مقامات ارشد سوریه دیدار کرد. سفر غیرمنتظره ظریف به دمشق در آستانه عملیات آزادسازی استان ادلب به مهم‌ترین بحث جنگ سوریه تبدیل شده است. ظریف در بدو ورود در فرودگاه به خبرنگاران گفت: «سوریه در حال پاکسازی کامل تروریسم در این کشور است و باقی تروریست‌ها از جمله تحریرالشام باید از ادلب خارج شوند.»‌تحریرالشام در واقع همان جبهه النصره سابق است که شاخه سوریه القاعده محسوب می‌شود. استان ادلب در شمال غربی سوریه واقع است که در حدود سه سال قبل به کنترل گروه‌های مسلح درآمد. در آن زمان ترکیه، قطر و عربستان با ترکیب و ادغام جبهه النصره با سایر گروه‌های سلفی از جمله احرارالشام تحت عنوان «جیش الفتح» ادلب را از کنترل دولت مرکزی خارج کردند. هرچند ابومحمد جولانی، رهبر جبهه النصره با تغییر نام گروه خود مدعی شده ارتباط سازمانی با القاعده ندارد، اما ناظران ادعای او را با تردید نگاه کرده و معتقدند این اقدام با هدف دور زدن لیست سازمان تروریستی سازمان ملل صورت گرفته است. در طول سه سال گذشته تحولات مهمی رخ داده و دولت مرکزی با حمایت متحدان خود موفق شده مناطق زیادی را تحت کنترل خود قرار دهد و حالا آزادسازی ادلب به عنوان یکی از آخرین پایگاه‌های گروه‌های تروریستی در دستور کار دمشق و متحدانش قرار گرفته است. دخالت غرب به بهانه شیمیایی به یک الگوی مشخص در جنگ سوریه تبدیل شده است. هر زمانی که نیرو‌های دولتی در آستانه یک عملیات و یا دستاورد مهم بوده‌اند دولت‌های غربی با بهانه قرار دادن استفاده از سلاح شیمیایی اقدام به دخالت نظامی کرده‌اند. همزمان با جدی شدن عملیات آزادسازی ادلب، مقامات غربی به رهبری امریکا از احتمال استفاده دولت سوریه از گاز شیمیایی و حق امریکا برای واکنش حرف زده‌اند. در مقابل، روسیه نسبت به جعل یک حمله شیمیایی در ادلب از سوی سازمان‌های جاسوسی غربی هشدار داده است.
لاوروف: وضع کنونی قابل تحمل نیست
ساعاتی قبل از اظهارات محمدجواد ظریف، همتای روسی وی نیز بر حق مسلم دولت سوریه برای اعاده حاکمیت خود بر ادلب تأکید کرده بود. سرگئی لاوروف بامداد روز دو شنبه با اشاره به اینکه «تحمل وضعیت کنونی در ادلب تا ابد غیرممکن است» گفت: «دولت سوریه حق نابودی تروریست‌ها در ادلب را دارد.» قرار است این نشست روز جمعه (۱۶ شهریور) در تهران برگزار شود که مهم‌ترین موضوع آن پرونده ادلب است. ظریف در دمشق درباره دستور کار نشست روز جمعه در تهران گفت: «چگونگی برخورد با گروه افراطی و تروریستی از جمله تحریرالشام بررسی می‌شود.» نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب نشست آستانه برگزار می‌شود که پس از آزادسازی حلب و با چرخش قابل توجه آنکارا در پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد. مکانیزم سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه موفقیت‌های قابل توجهی در حل گره‌های جنگ سوریه و کاهش تلفات انسانی داشته است و توانسته به نوعی فرآیند ژنو را که مطلوب امریکا است به حاشیه براند. ترکیه ادلب را منطقه نفوذ خود می‌داند و تلاش زیادی به کار گرفت تا جبهه النصره یا تحریرالشام را با ادغام در یک گروه جدید تحت فرمان کامل خود در آورد که با موفقیت همراه نبود و در نتیجه نام این گروه را در لیست سازمان‌های تررویستی خود قرار داد؛ اقدامی که از سوی ناظران چراغ سبز به متحدان دمشق در ادلب تفسیر شد. روزنامه الحیات به نقل از یکی از فرماندهان شورشیان تحت حمایت ترکیه نوشت: «جدا شدن برخی گروه‌ها از هیئت تحریرالشام (النصره) اولین نتیجه راه‌حل پیچیده ترکیه پس از اعلام تروریستی آن است و در این راه‌حل گزینه‌های سیاسی و نظامی مختلف کنار هم جمع می‌شوند.»
پاریس: اسد جنگ را برده است
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با رادیوی این کشور گفت، باید اعتراف کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در جنگ پیروز شده، اما هنوز در برقراری صلح پیروزی به دست نیاورده است. به گزارش اسپوتنیک، وی اوضاع ادلب را ناراحت‌کننده خواند و نسبت به ادعای مطرح شده درباره استفاده احتمالی ارتش سوریه از سلاح شیمیایی برای نابودی تروریست‌های موجود در این استان ابراز نگرانی کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه اظهار داشت: حتی اگر نیرو‌های بشار اسد ادلب را پس بگیرند، مشکلات ناشی از جنگ رخ داده در این کشور حل نخواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار