کد خبر: 924757
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
اهداف وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پس از پایان بازی‌های آسیایی
مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اعمال نفوذ میزبان و ناداوری‌ها را در سقوط ایران در رده‌بندی و کاهش تعداد مدال‌های ورزشکاران کشورمان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ مؤثر می‌دانند. کاروان اعزامی ایران به جاکارتا با ۲۰ مدال طلا، ۲۰ نقره، ۲۲ برنز و ایستادن در رده ششم قاره کهن به کار خود پایان داد. اگرچه تعداد مدال‌هایمان در این دوره افزایش داشته، اما سقوط یک پله‌ای و کاهش تعداد طلاهایمان نسبت به بازی‌های ۲۰۱۴ بررسی دقیق مسئولان را می‌طلبد.
مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اعمال نفوذ میزبان و ناداوری‌ها را در سقوط ایران در رده‌بندی و کاهش تعداد مدال‌های ورزشکاران کشورمان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ مؤثر می‌دانند. کاروان اعزامی ایران به جاکارتا با ۲۰ مدال طلا، ۲۰ نقره، ۲۲ برنز و ایستادن در رده ششم قاره کهن به کار خود پایان داد. اگرچه تعداد مدال‌هایمان در این دوره افزایش داشته، اما سقوط یک پله‌ای و کاهش تعداد طلاهایمان نسبت به بازی‌های ۲۰۱۴ بررسی دقیق مسئولان را می‌طلبد.
با اینکه مقامات ارشد ورزش کشور از نتایج به دست آمده اعلام رضایت می‌کنند، اما ناکامی محض در برخی رشته‌های مدال‌آور نگران‌کننده است. بوکس، تیراندازی، جودو، تیراندازی با کمان و قایقرانی از جمله رشته‌هایی هستند که انتظارات را برآورده نکردند و در دو رشته پرمدال شنا و ژیمناستیک نیز همانند گذشته حرفی برای گفتن نداشتیم.
 
انتقاد از اندونزی
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در نخستین اظهاراتش در خصوص عملکرد کاروان ایران در جاکارتا به نقش میزبان در کاهش مدال‌هایمان اشاره کرد. محمدرضا داورزنی کسب ۶۲ مدال را رکوردشکنی خواند و آن را به مردم تبریک گفت: «به‌رغم اینکه میزبان تمام تمهیدات لازم را اندیشیده بود که جایگاه خودش را ارتقا دهد و از هر شیوه‌ای نیز استفاده کرد تا تعداد مدال‌ها را با کاهش اوزان و اضافه کردن رشته‌ای به نام پنجاک سیلات که از ۱۶ طلا، ۱۴ مدال طلا نصیب‌شان شد، افزایش دهد، اما رشته‌های المپیکی ما بسیار خوب کار کردند. در این دوره از بازی‌ها، ورزشکارانمان در ۲۱ رشته ورزشی برای ایران مدال‌آور شدند که به لحاظ تنوع و پراکندگی شرایط بسیار خوبی را برای کاروان به ارمغان آورد.»
 
امیدوار به آینده
داورزنی با تأکید بر حمایت‌های صورت گرفته از کاروان اعزامی، موفقیت‌های چند رشته المپیکی را عامل امیدواری ورزش ایران دانست: «پیام‌های امیدبخش مقام معظم رهبری هم برای جامعه ورزش بسیار ارزشمند و گران‌سنگ بود که هم ایجاد انگیزه کرد و هم باعث روحیه به ورزشکاران و دست‌اندرکاران شد. رشته‌هایی همچون کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، بسکتبال و واترپلو ما را به آینده بسیار امیدوار کردند. کبدی نیز برای اولین بار به دو دهه اقتدار هندوستان در این رشته پایان بخشید. همچنین در دوی ۳ هزار متر با مانع مدال ارزشمند طلا کسب شد. در صخره‌نوردی هم ورزشکار ما بسیار عالی کار کرد و در کاراته و ووشو نیز بسیار خوب و موفق ظاهر شدیم.» معاون وزارت ورزش با اشاره به ناکامی ورزش ایران در برخی رشته‌های مدال‌آور اظهار داشت: «در دوچرخه‌سواری، تیراندازی و برخی رشته‌های دیگر می‌توانستیم بهتر ظاهر شویم. این مهم هم در دست بررسی است که برای رویداد‌های آینده از جمله بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ بتوانیم نقاط ضعف‌مان را برطرف کنیم.» وی در پایان صحبت‌هایش از تشکیل ستاد بازی‌های آسیایی خبر داد و به بررسی نتایج به دست آمده، تأکید کرد: «با تشکیل این ستاد، مجموعه عملکرد کاروان ورزشی ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقاط ضعفی را که وجود داشت، برطرف خواهیم کرد.»
 
بررسی کلان
دبیرکل کمیته ملی المپیک جمع‌بندی در ستاد بازی‌ها را ملاک ارزیابی‌اش از نتیجه کاروان عنوان کرد. شاهرخ شهنازی در گفت‌وگو با تسنیم از همه خواست تا اعلام جمع‌بندی نهایی صبر کنند: «ارزیابی عملکرد دو وجه دارد؛ یکی بحث کلان است و دیگری بحث خرد ماجرا. من معتقدم همه زحمت کشیدند، هم آن‌هایی که مدال آوردند و هم کسانی که به دلایل مختلف به اهدافی که خودشان نیز اعلام کرده بودند، نرسیدند. ترجیح می‌دهم جمع‌بندی در ستاد بازی‌ها انجام شود، نه به صورت انفرادی. جدا از اینکه چه تعداد مدال آوردیم، باید بابت کوشش بچه‌ها تقدیر کرد، چراکه خیلی از این ورزشکاران از جان مایه گذاشتند، اما موانع مختلفی بر سر راه آن‌ها وجود داشت. این موانع می‌تواند شامل شرایط مسابقات، ناداوری‌ها، شرایط ورزشکار و حتی شرایط رقبا باشد. باید همه این موارد رشته به رشته و به صورت مجزا بررسی شود.»
 
در بحث فنی ورود نمی‌کنیم
شهنازی همچنین فدراسیون‌ها را مرجع بیان دلایل فنی نتایج کاروان خواند: «بار‌ها گفته‌ایم وظیفه کمیته ملی المپیک تأمین منابع مالی، زمینه‌سازی اعزام و تأمین شرایط اعزام و تسهیلات است، اما در بحث فنی ورود نمی‌کنیم. فدراسیون‌ها به عنوان مراجع فنی باید دلایل را بیان کنند. بخش عمده عملکرد تیم‌ها و ورزشکاران فنی است و باید اجازه دهیم همه اعضای اصلی و مؤثر کاروان در ستاد جمع و فدراسیون‌ها دعوت شوند تا کارشناسان عملکرد آن‌ها را آنالیز کنند.»
 
به دنبال مچ‌گیری نیستیم
دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به برخی اتفاقات، سهل‌انگاری‌ها و ناداوری‌ها عنوان کرد: «مدال طلایی داشتیم که تبدیل به نقره شد. همچنین مدال نقره‌ای داشتیم که برنز شد یا مدال برنزی داشتیم که از دست رفت و به هیچ تبدیل شد، این‌ها با هم فرق می‌کند. در مورد برخورد باید بگویم که واژه برخورد تعریف دارد. ممکن است تشخیص داده شود که یک مجموعه باید پاسخگو باشد و شاید در جای دیگر یک شخص باید پاسخ بدهد. ما تمام این موارد را در ستاد بررسی می‌کنیم. کمیته ملی المپیک به دنبال برخورد و مچ‌گیری به معنایی که در ذهن‌هاست نیست، اما در عین حال باید پاسخی برای موفقیت یا عدم موفقیت داده شود. همه برای این نتایج زحمت کشیده‌اند و نمی‌توان تلاش‌های بچه‌ها را در کنار برخی اتفاقات کوچک نادیده گرفت و شادی مردم را از بین برد. ما در مجموع برای مردم ایجاد شادی کردیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار