کد خبر: 924729
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
هم اکنون ۹۰ درصد این واحد‌های دانشگاهی ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی تعطیل شدند و برخی مجموعه‌های باقیمانده نیز باید به تعطیلی واحد دانشگاهی خود پس از تعیین تکلیف نیرو‌های انسانی اقدام کنند.
یاسر جعفری
دستگاه‌های مختلف دولتی در سال‌های اخیر دانشگاه‌های علمی-کاربردی ایجاد کرده بودند که با گذشت زمان از اهداف خود همچون ارتقای مهارت افراد شاغل در دستگاه و ماهر کردن افراد در زمینه شغلی فعلی خود خارج شد و اکنون این واحد‌ها در شرف تعطیلی هستند.

هم اکنون ۹۰ درصد این واحد‌های دانشگاهی ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی تعطیل شدند و برخی مجموعه‌های باقیمانده نیز باید به تعطیلی واحد دانشگاهی خود پس از تعیین تکلیف نیرو‌های انسانی اقدام کنند.
وزیر علوم با بیان اینکه دستور تمرکز مراکز بر مقطع کاردانی صادر شده است، خاطرنشان کرد: آموزشکده‌های علمی-کاربردی تنها می‌توانند ۳۰ درصد رشته‌های خود را به مقطع کارشناسی اختصاص دهند.
به گفته وزیر علوم ضرورت دارد افراد شاغل در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند، چراکه صرفاً تربیت دانشجو و صدور مدرک سبب ایجاد مشکل می‌شود.»

وی از وجود ۵۰۰ واحد پیام نور در سراسر کشور با این ویژگی خبر داد و افزود: کاهش تعداد دانشجو، عدم ضرورت در ادامه برنامه‌های کنونی، خارج شدن از اهداف اولیه و برنامه تعریف‌شده، منطقه جغرافیایی و مقطع تحصیلی از عمده مسائل این مراکز است که مقدمه جمع‌آوری و اجرای کاهش این واحد‌ها در حال اجراست.

ساماندهی در بلاتکلیفی
غلامی همچنین وزارت صنعت، کشاورزی و نفت را از مجموعه‌های دیگر در حال عقد قرارداد با دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: چند دانشگاه کشور در خصوص افزایش بازده استخراج نفت اقداماتی انجام داده‌اند که با موفقیت انجام شد و سفارش‌های بعدی از وزارت نفت را دریافت کرده‌اند.
این در حالی است که ساماندهی آموزش عالی در برنامه ششم آمده و از سال۱۳۹۵ آغاز شده است که باید در خصوص ادامه کار واحد‌هایی که تعداد کمی اعضای هیئت علمی و دانشجو دارند و کاهش میزان متقاضیان ورود به آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

یکی از مشکلات کنونی، وابستگی دانشگاه‌ها به منابع دولتی است. مراکز دولتی در سال‌های گذشته برای کسب درآمد‌های اختصاصی غیر از حوزه‌های آموزشی منابع جدید دیگری را ایجاد نکردند. اگر این روند ادامه‌دار باشد در سال‌های آینده برای این مراکز تبعات زیانباری دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر