کد خبر: 924727
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیارد تومانی پارک‌های فناوری به منظور ترویج اختراعات
پارک علم و فناوری، سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود. هدف اصلی‌اش هم افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌های حاضر در پارک و مؤسسه‌های متکی بر علم و دانش است.
علیرضا سزاوار
پارک علم و فناوری، سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود. هدف اصلی‌اش هم افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌های حاضر در پارک و مؤسسه‌های متکی بر علم و دانش است. اجلاس سالانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس هرساله با هدف ارائه گزارش یکساله عملکرد پارک، آگاهی از آخرین اقدامات و دستاورد‌های شرکت‌های عضو، رونمایی از دستاورد‌های برجسته فناورانه و انتخاب برترین شرکت‌های عضو پارک برگزار می‌شود. رونمایی از آخرین دستاورد‌های فناورانه شرکت‌های عضو نیز یکی از برنامه‌های اصلی این رویداد است.

در شانزدهمین اجلاس سالانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس که به تازگی برگزار شد؛ سه دستاورد برتر فناورانه شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی معرفی شد.
در این آیین از سه دستاورد برتر شامل محصول پرینتر سه بعدی با نام تجاری تیوان R۲۳۰ از شرکت دانش بنیان آسال لیزر ساخت، محصول تخلیه اتوماتیک آب مخازن نفتی و همچنین محلول ضدعفونی و پاکسازی کانال ریشه دندان از شرکت بازرگانی تولیدی مروابن رونمایی شد.

دریافت بیش از ۲۷۰ نشان و گواهینامه
انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی (IASP)، شبکه‌ای جهانی برای پارک‌های علم و فناوری محسوب می‌شود و با توجه به گستردگی مناطق جغرافیایی اعضا، شش منطقه آفریقا، اروپا، شمال امریکا، امریکای لاتین، اقیانوسیه و غرب آسیا در این انجمن تعریف شده است.
این انجمن بین‌المللی اکنون بیش از ۲۷۰ عضو قطعی از ۷۳ کشور دارد و ۲۱ پارک علم و فناوری ایران نیز عضو این انجمن هستند.

رئیس پارک علم و فناوری پردیس با اشاره به اینکه به ۲۹ شتاب دهنده در سطح کشور نیز مجوز اعطا شده است، گفت: ۱۹۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری روی اختراعات انجام شده است.
مهدی غفاری‌نیا افزود: تحقق بحث هزار هکتاری پارک و تثبیت مالکیت آن و افزایش شرکت‌های مستقر به ۱۱ هزار شرکت و فعالیت ۵۰ هزار نفر در این ناحیه از اولویت‌های ماست. مجموعه خانواده پارک فناوری پردیس به ۲۵۸ عضو رسیده است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ عنوان همکاری با دانشگاه‌ها نیز انجام شده که این نشان می‌دهد شرکت‌های مستقر در این پارک دانشی هستند، افزود:
سه و نیم میلیون دلار قرارداد‌های تحقیقاتی در قالب ۱۷ قرارداد خارجی نیز داشته‌ایم. بیش از ۲۷۰ عنوان نشان و گواهینامه جدید نیز توسط شرکت‌های پارک پردیس اخذ شده است.

صدرنشینی تهران و اصفهان
در حال حاضر ۳۹ پارک علم و فناوری در کشور مشغول فعالیت هستند که براساس وابستگی سازمانی، به چهار بخش وزارتی، دانشگاهی، جهاد دانشگاهی و نهاد ریاست‌جمهوری تقسیم شده‌اند.
مطابق این تقسیم‌بندی، تنها پارک علم و فناوری متعلق به نهاد ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس است، پارک علم و فناوری کرمانشاه و البرز وابسته به جهاد دانشگاهی بوده و بقیه پارک‌ها وابسته به دانشگاه یا وزارتخانه‌های مختلف هستند. اکنون استان تهران با دارا بودن هفت پارک، در رتبه اول قرار دارد و پس از آن استان‌های اصفهان، سمنان و هرمزگان هر یک با دو پارک در جایگاه دوم قرار دارند. استان تهران با ۴۲۷ و استان اصفهان با ۳۴۳ شرکت مستقر در پارک‌های علم و فناوری خود، بیشترین تعداد شرکت‌های فناور را به خود اختصاص داده‌اند.
از نظر اعتبارات مصوب نیز پارک فناوری پردیس با ۱۴۳/ ۲۷۷ میلیون ریال اعتبارات هزینه‌ای
۵۴/۲۱۶ میلیون ریال اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و در مجموع ۳۰۲/ ۴۹۳ میلیون ریال، بیشترین اعتبارات مصوب را به خود اختصاص داده است. همچنین بررسی اعتبارات پارک‌های علم و فناوری کشور نشان می‌دهد حدود ۶۸ درصد به اعتبارات هزینه‌ای و ۳۲ درصد به اعتبارات دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص دارد.

اولویت با ظرفیت‌های بومی
به نظر می‌رسد تمرکز و توجه این سیاست‌ها و قوانین بیشتر روی توسعه کمّی پارک‌های علم و فناوری است. همچنین وضعیت پراکندگی و استقرار پارک‌های علم و فناوری نشان می‌دهد سیاست‌های توسعه پارک‌ها در این جهت بوده که هر استانی حداقل دارای یک پارک علم و فناوری باشد و ظرفیت‌های موجود و توانمندی‌های علمی مناطق مختلف کشور مورد توجه قرار نگرفته است. از طرف دیگر، هنوز ورود بخش خصوصی به تحقیقات و پژوهش کشور به طور جدی اجرایی نشده است. اکثر پارک‌های علم و فناوری هم با مشکل بودجه به خصوص بودجه عمرانی مواجه هستند و این در حالی‌است که بودجه‌های عمرانی برای توسعه زیرساخت‌های پارک‌ها ضروری است و چنانچه زیرساخت‌های پارک‌ها ضعیف باشد، نمی‌توان انتظار بازدهی مطلوب از پارک‌ها داشت.
پارک‌های علم و فناوری را می‌توان به عنوان یکی از ابزار‌های مهم برای تسهیل شکل‌گیری و رشد شرکت‌های دانش بنیان دانست و بهتر است پارک‌های علم و فناوری با توجه به اولویت‌های آمایشی و ظرفیت بومی توسعه پیدا کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر