کد خبر: 924709
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
صادقی سرپرست امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران از تحصیل ۴۲۰ تا ۵۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در کشور خبر داد.
جوان آنلاین:‌ صادقی سرپرست امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران در نشست خبری با فیلیپوگرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از ۳ دهه میزبان برادران و خواهرانی از کشور دوست و همسایه افغانستان بوده است که به دنبال جنگ، فقر و نسل‌کشی از سال ۱۳۵۷ به بعد به صورت مجاز و غیرمجاز وارد کشور ایران شدند.

وی افزود: نسل اول این مهاجران بیشتر افراد بی سواد، کم دانش و جویای کارگری بودند، اما نسل‌های دوم و سوم به دلیل تولد در خاک ایران به نوعی با فرهنگ کشور عجین شده و خود را مستحق برخورداری از حقوق شهروند ایرانی می‌دانند، از همین رو مصلحت جمهوری اسلامی ایران بر این مبنا قرار گرفت که سرانه درآمد به میزان قابل توجهی در بخش‌های خدمات آموزشی و درمانی صرف پناهندگان افغانی شود.

صادقی گفت: بر اساس فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تحصیل رایگان و عمومی کودکان مهاجر افغانستانی، از سال ۲۰۱۵ تاکنون شاهد تحصیل بسیاری از کودکان کم بضاعت هستیم که تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن در آینده در جامعه افغانستان نمایان خواهد شد.

سرپرست امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران ادامه داد: حضور ۴۲۰ تا ۵۰۰ هزار جمعیت دانش‌آموزی پناهنده با تخصیص سرانه حدود ۲ میلیون تومان جهت تعلیم و تحصیل هر دانش‌آموز و بالا رفتن نرخ با سوادی اتباع افغانستان در کشور از ابتدای ورود آنان به ایران مصداق این مطلب است.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات در حوزه سلامت-درمان، بیمه سلامت و واکسیناسیون، تحصیل ۱۳۰۰ نفر در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و وجود ۸۴۰ نفر فارغ‌التحصیل در این رشته‌ها با توجه به محدود بودن ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها به دلیل نگاه بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران از جمله خدماتی است که در امور پناهندگان به مهاجران ارائه می‌شود.

سرپرست امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی به زنان افغانستانی به صورت شرکت در کارگاه‌های اشتغالزایی و کلاس‌های فنی و حرفه‌ای به منظور کسب مالی و ممانعت از آسیب‌پذیری زنان و همچنین رسیدگی و توجه به فعالیت‌های ورزشی جوانان افغانستانی در رشته‌های ورزشی فوتبال، فوتسال و رزمی و حضور اتباع افغانستانی در تیم ملی از جمله خدماتی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

صادقی بیان کرد: برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی با جامعه پزشکان افغانستانی، غربالگری پناهندگان از ابعاد سلامت فردی و ویزیت رایگان بیماران، برگزاری مرکز مشاوره روانشناختی و مشاوره حقوقی از دیگر اقدامات مؤثر در زمینه یاری رساندن به جامعه پناهندگان به لحاظ کسب پیشرفت و موفقیت آنان است.

وی در ادامه افزود: کمیسر عالی سازمان ملل به عنوان شریک اجرایی کشور ما سال‌ها در خدمت رسانی به جامعه پناهنده بوده و هدف مشترک ما توانمندسازی پناهندگان در راستای بازگشت داوطلبانه به کشورشان است.

سرپرست امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به کمیساریای عالی سازمان ملل این است که برای فراهم کردن بستر مناسب زندگی از لحاظ معیشتی و جلوگیری از خروج پناهندگان به کشور‌های اروپایی، سهم بیشتری از مطالبات از سوی کمیساریای عالی سازمان مانند مساعدت‌های مالی در راستای بهبود وضعیت معیشت و درمان به پناهندگان تخصیص داده شود.

وی افزود: در حوزه بهزیستی و اعتیاد استفاده از ظرفیت آن سازمان به منظور گسترش آموزش‌های مبارزه با اعتیاد، راه‌های جلوگیری و آگاه‌سازی خانواده‌ها می‌تواند از ازدیاد تعداد معتادان مهاجر در کشور بکاهد.

صادقی گفت: استفاده از ظرفیت سازمان جهت بهسازی و نوسازی مدارس به خصوص مدارس استثنایی و ارائه خدمات آموزشی گسترده به خانواده دانش آموزان پناهنده در قالب برگزاری کلاس‌های آموزش بهداشت و مهارت‌های زندگی یکی دیگر از پیشنهادات اداره امور اتباع و مهاجران کشور است.

وی ادامه داد: گسترش فعالیت‌های بهداشتی و پزشکی مانند تعمیر و تجهیز بخش‌هایی از بیمارستان‌هایی که اتباع افغان بیشترین مراجعه را به آن دارند به خصوص بخش‌های مربوط به زایمان، دیالیز و بیماری‌های عفونی مانند سل و همچنین گسترش مدارس برای کودکان بازمانده از تحصیل در تمام شهرستان‌های استان تهران به خصوص شهرهایی از جمله رودهن، آبسرد، توابع شهر ری، کهریزک، ورامین، پاکدشت و قرچک که از تراکم بالای جمعیت اتباع افغانستانی برخوردار هستند از جمله خدماتی است که به پناهندگان ارائه می‌شود.

سرپرست امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران گفت: تأسیس کلینیک پزشکی و دندانپزشکی و حمایت از برنامه ویزیت رایگان پزشکان متخصص مانند تهیه وسیله مورد نیاز و تجهیز لوازم دندانسازی مختص اتباع خارجه در مرکز اداری خلیج فارس از جمله اقداماتی است که در راستای حمایت از پناهندگان در کشور انجام می‌شود و همچنین سازمان‌های مردم نهاد داخلی فعال در حوزه پناهندگان در راستای ارائه آموزش‌های بهداشتی، مهارت‌های زندگی، پیشگیری از اعتیاد و فرزند‌پروری با کمیساریای عالی سازمان ملل مشارکت کردند.

صادقی در پایان تصریح کرد: توانمندسازی زنان با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد داخلی و گسترش کارگاه‌های آموزشی مربوطه در تمام شهرستان‌های استان به دلیل در دسترس قرار داشتن امکانات از جمله پیشنهاداتی بود که به کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ارائه شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار