کد خبر: 924696
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
دکتر صدری: بانک مرکزی بازیچه دولت است و عدم استقلال آن اقتصاد را دچار بحران کرده است
اسدالله خسروی
جوان آنلاین: عبدالناصر همتی روز شنبه تاکید کرد جلوی مدیریت اشتباه بانکی که منجر به افزایش نقدینگی می‌شود را خواهد گرفت و اولویت اول بانک مرکزی مهار نقدینگی و کنترل بازار ارز است، اما کارشناسان اعتقاد دارند بانک مرکزی کار سختی برای اجرای این اولویت‌ها دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، سیل نقدینگی جرقه ایجاد یک تورم بزرگ را زده و شواهد نشان می‌دهد بانک مرکزی چالشی بزرگ‌تر از حد تصور دولت برای مهار نقدینگی دارد. دکتر محمدباقر صدری، اقتصاددان درباره سیل نقدینگی و نقش دولت در ایجاد آن به «وطن امروز» گفت: هر کشوری دارای ظرفیت خاص اقتصادی است و میزان نقدینگی باید با میزان ظرفیت و اقتصاد کشور تطابق داشته باشد، در غیر این صورت فوران نقدینگی اقتصاد را نابود می‌کند. وی افزود: رشد نقدینگی در دولت روحانی شتابان بوده است بویژه در چند ماه ابتدایی امسال شاهد سرعت گرفتن آن هم بودیم. به علت بی‌تدبیری، دولت مجبور شد ۲۰ هزار میلیارد تومان را به سپرده‌گذاران پرداخت کند و برای این کار از خزانه استقراض شد. علاوه بر این سیاست‌های دولت، پول سیل‌آسا به اقتصاد کشور تزریق کرده و مشکلات زیادی را به وجود آورده است. صدری با اشاره به مدیریت ضعیف دولت گفت: نقدینگی موجود در کشور خیلی فراتر از اقتصاد ملی است و هیچ مدیریتی در این زمینه انجام نمی‌شود. بانک مرکزی موظف است نقدینگی را مهار و کنترل کند و توجهی به این موضوع نداشته و ندارد، چرا که بانک مرکزی بازیچه دست رئیس‌جمهور و وزارت اقتصاد است و مستقل نیست. وی افزود: خطای دولت روحانی در مهار نقدینگی موجب شده تورم واقعی اکنون ۴۰ درصد و تورم برخی کالا‌ها بیش از ۱۰۰ درصد است. دولت خیلی دیر جنبیده است. صدری درباره تبعات این نقدینگی گفت: نقدینگی افسارگسیخته و بی‌تدبیری دولت در ساماندهی اقتصاد موجب شده اکثر افراد جامعه در خطر فقر نسبی قرار گیرند. دولت برای نابسامانی اقتصادی که به وجود آورده دیگر چاره‌ای ندارد جز اینکه اقتصاد کوپنی را احیا کند، چرا که اکنون وضعیت اقتصاد خانوار وخیم است. فشار‌ها و تنگنا‌های اقتصادی موجب شده قشر کم‌درآمد در تامین مایحتاج خود دچار مشکل شوند. وی در پایان گفت: نه فقط بانک مرکزی بلکه شورای پول و اعتبار نیز از ساختار منسجمی برای ساماندهی اقتصاد برخوردار نیست و خروجی خاصی که به نفع اقتصاد کشور و خانوار‌ها باشد ندارد. در تمام دنیا ۷ تا ۹ نفر این شورا هستند، اما در ایران ۲۱ نفر عضو دارد که آن‌ها فقط منافع نهاد‌ها را به منافع اقتصاد کشور ترجیح می‌دهند.

همتی: رفتار خلاف بانک‎ها درباره نقدینگی را تحمل نخواهم کرد
رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی تاکید کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و سیاست دولت، در کنترل و هدایت نقدینگی به طور جدی و قاطع اقدام خواهیم کرد. به گزارش تسنیم، بعد از بازتاب سخنان مهم ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی در بازار ارز و البته سیگنال این بخش از سخنانش که اراده‌ای برای کنترل نقدینگی وجود ندارد، جهت رشد قیمتی در طلا و ارز بار دیگر صعودی شد. عبدالناصر همتی نوسانات ارزی را اگرچه محصول رشد نقدینگی و اصرار بر افزایش نقدینگی دانست، اما با بیان این جمله که «من حرکتی در جهت کاهش نقدینگی نمی‌بینم و تا زمانی که این روال ادامه داشته باشد بازار ارز به همین صورت خواهد بود» این‌طور در جامعه برداشت شد که اراده‌ای برای کنترل نقدینگی و حل مساله ارزی در کشور وجود ندارد. فعالان بازار معتقدند صحبت‌های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی، سیگنالی مبنی بر احتمال بالقوه افزایش قیمت دلار از دیدگاه بازار داشت تا مخاطب هوشمند بازاری، آن را سریعا به این برداشت برساند که قیمت دلار از دید بانک مرکزی باز هم افزایش می‌یابد. همین نقطه‌نظرات و سیگنال‌های منفی از سخنان ارزی همتی موجب شد وی در یادداشتی اینستاگرامی به ارائه توضیحاتی درباره تقطیع و خلاصه پخش شدن این قسمت از سخنرانی اش در رسانه‌ها بپردازد. همتی در اینستاگرام نوشت: امروز در همایش بانکداری اسلامی بحث مفصلی درباره دلایل رشد نقدینگی داشتم و اینکه عمده عامل رشد نقدینگی را رفتار بانک‌های مشکل‌دار در ارائه سود‌های بالا برخلاف سیاست اعلام‌شده و تحمیل بی‌کفایتی مدیریت‌شان از طریق اضافه‌برداشت از بانک مرکزی دانستم و تاکید کردم اراده‌ای برای کنترل نقدینگی وجود ندارد که در واقع به تداوم رفتار بانک‌ها اشاره داشتم و تاکید کردم این روند را تحمل نخواهم کرد. متاسفانه به علت پخش تقطیع و خلاصه شده اظهارات من، این برداشت اشتباه از صحبت‌های من شده است که گویا دولت یا بانک مرکزی این اراده را ندارد. همانطور که در همایش تاکید کردم باید مجددا تاکید کنم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و سیاست دولت، در کنترل و هدایت نقدینگی به‌طور جدی و قاطع اقدام خواهیم کرد.

۷۴ درصد سپرده‎های بانک‎ها در دست یک درصد سپرده‎گذاران
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یک درصد سپرده‌گذاران بزرگ بانک‌ها کسانی هستند که ۷۴ درصد سپرده‌ها را در اختیار دارند که این شکاف فقر و غنا را نشان می‌دهد که حاصل سیستم بانکداری ما است. غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: منافعی که بانک‌ها به‌دست می‌آورند در قالب ۲ نوع سپرده انجام می‌شود که سپرده گذاری برای سرمایه گذاری و پس‌انداز برای حساب جاری است و اینکه مردم به بانک، قرض‌الحسنه بدهند معنی ندارد. این اقتصاددان گفت: حدود ۶۰ درصد نقدینگی کشور به سمت فعالیت‌های نامولد رفته و فقط ۴۰ درصد نقدینگی در بخش مولد اقتصادی به‌کار گرفته شده است. مصباحی‌مقدم افزود: رقابت در افزایش نرخ سود بانکی در اقتصاد کشور مخرب است و اقتصاد را به ورشکستگی سوق می‌دهد و بنگاه‌های تولیدی را تعطیل می‌کند. یک درصد سپرده‌گذاران بزرگ بانک‌ها کسانی هستند که ۷۴ درصد سپرده‌ها را در اختیار دارند که این شکاف فقر و غنا را نشان می‌دهد که حاصل سیستم بانکداری ما است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار