کد خبر: 924666
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
رئیس اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران درباره چگونگی ارائه فهرست معاملات فصلی و معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان توضیحات مفصلی داد.
جوان آنلاین: محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران توضیحاتی درباره قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این باره، اظهار داشت: قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ توسط مجلس شاهد تغییراتی بود. از جمله مواردی که در این قانون تغییر یافت، حذف ماده ۹۵ و اصلاح ماده ۹۶ وافزودن تبصره یک ماده ۱۴۶ مکرر در این قانون است.

وی افزود: تا قبل از اصلاح این قانون مواد ۹۵ و۹۶ مشاغل را به سه دسته تقسیم می‌کرد. در ماده ۹۵ مشاغل به سه دسته «بند الف» - «بند ب» و «بند ج» تقسیم می‌شدند؛ «بند الف» در واقع مؤدیانی بودند که مکلف بودند علاوه بر تقدیم اظهارنامه مالیاتی باید اسناد مالی داشته و دفاترکل و روزنامه ارائه دهند. در بند «ب» مؤدیان باید علاوه بر اظهارنامه دفاتر درآمدو هزینه مطابق نمونه سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دادند، اما مودیان مشمول بند «ج» علاوه بر اظهارنامه فقط باید اسناد و مدارک ارائه می‌دادند و نیازی به تنظیم دفتر نبود. تقدیم اظهارنامه توسط کلیه شهروندان از سال ۹۲ در برنامه پنج ساله پنجم الزامی شد.

رئیس اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران در ادامه گفت: در قانون قبل اینطوربود که، سازمان امور مالیاتی رأسا می‌توانست شغلی را از یک گروه به گروه بالاتر انتقال دهد. در سال ۱۳۸۸ سازمان امور مالیاتی با استفاده از اختیار ناشی از تبصره ماده۹۵یکسری از مشاغل را از بند «ج» به بند «ب» منتقل کرد از جمله «ناشران».

به گفته وی، رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی معمولا با تاخیر یک تا دو سال انجام می‌شود؛ در ۱۳۸۸ تغییرات اعمال شد و آثار تغییرات در سال ۹۰ در حین رسیدگی نمایان شد، ناشران را به بهانه اینکه مطابق بند ب. ماده ۹۵ دفاتر درآمد و هزینه ندارند محروم از معافیت دانسته و شروع به اخذ مالیات کردند. دو سه سالی این روند ادامه یافت. حوزه‌های مالیاتی به استناد آئین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ حکم به محرومیت از معافیت می‌دادند. آئین‌نامه مقرراتی وضع کرده بود که فراتر از قانون بود و به نظر ما خلاف موازین حقوقی بود چرا که قانون بالاتر از آئین نامه است.

آموزگار گفت: بر اساس درخواست ما؛ آئین‌نامه اجرایی به ویژه مواد ۱۵ و ۱۶ دو بار در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد و بار سوم در دولت آقای روحانی اصلاح شد و به همان ترتیبی که درخواست شده بود محرومیت از معافیت حذف شد. مشاغل بر اساس نوع شغل به سه گروه الف، ب. وج تقسیم می‌شدند که تکالیف متفاوتی داشتند. در اصلاحیه سال ۹۴ تقسیم‌بندی گذشته منتفی شد و تقسیم‌بندی جدیدی را بر اساس درآمد و صرفنظر از نوع شغل تصویب کردند؛ بر این اساس درآمد زیر یک میلیارد تومان گروه سوم (همان بند «ج» سابق) درآمد بین یک تا سه میلیارد تومان گروه دوم (بند «ب» سابق) و درآمد‌های بالای سه میلیارد تومان گروه اول (بند «الف» سابق) نامیده شدند. یعنی در واقع بر معیار درآمد، طبقه‌بندی و تکالیف تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ماده ۹۵مقرر کرده است که آئین‌نامه اجرایی، تعیین نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش نگهداری آن‌ها ظرف مدت۶ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون (۱/۱/۹۵) توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شود. تبصره سه ماده ۱۶۹ قانون نیز بر تهیه این آئین نامه تاکید می‌کند. مطابق ماده ۹ این آیین نامه کلیه اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) و صاحبان مشاغلی که جزو گروه اول قرار می‌گیرند وهمچنین مشمولین مالیات بر ارزش افزوده، باید فهرست معاملات خود را هر سه ماه یک بار به حوزه مالیاتی ارائه کنند؛ بنابراین ناشران و کتاب فروشانی که به صورت شرکت سهامی اداره می‌شوند و یا درآمدشان بالای سه میلیارد است باید فهرست معاملات یا گزارش فروش و خرید فصلی را تهیه و تقدیم کنند؛ بنابراین مشاغل دارای درآمد‌های پایین‌تر از سه میلیارد تومان ملزم به ارائه گزارش خرید و فروش فصلی نیستند. رئیس اتحادیه ناشران در توضیح بیشتر ابراز داشت: با استنباط از مواد فوق چنین به نظر می‌رسد که معافیت گروه‌های دوم و سوم از تنظیم و تقدیم گزارش معاملات فصلی ایشان را ملزم به تنظیم دفاتر و نگه داری و ارائه آن نمی‌کند بلکه تکلیف آن‌ها محدود و منحصر به تنظیم و نگهداری و ارائه اسناد و مدارک معاملات (فاکتور خریدو فروش) است. تبصره یک ماده ۱۴۶ مکرر نیزموید این استنباط است

به گفته وی، به موجب این تبصره شرط برخورداری مودیان از نرخ صفر و هر گونه معافیت یا مشوق مالیاتی ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع ماده ۹۵ اعلام شده است؛ بنابراین با توجه به اینکه تنظیم و تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی برای همه الزامی است ناشران و کتابفروشانی که به صورت شخص حقوقی اداره می‌شوند و یا درآمدشان بیش از سه میلیارد تومان است علاوه بر تسلیم اظهارنامه ناگزیر از تنظیم و ارائه دفاتر هستند و گروه‌های دوم و سوم که درآمدشان کمتر از سه میلیارد تومان در سال است فقط مکلف به تسلیم به موقع اظهارنامه و نگه داری و ارائه اسناد و مدارک خرید و فروش هستند و الزامی به تنظیم و ارائه دفاتر متوجه آن‌ها نیست.

وی درباره نحوه تعیین درآمد و مشکلاتی که بروز کرده است متذکرشد: نکته‌ای در ابتدای امسال که پرونده‌های سال ۹۵ را مورد بررسی قرار می‌دادند بروز کرد به این ترتیب که پس از اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، حوزه‌های مالیاتی به اظهارات مؤدی اکتفا نمی‌کردند. آن‌ها آمار خانه کتاب را دریافت کرده و بر اساس آمار خانه کتاب به عددی می‌رسیدند و آن را به حساب درآمد می‌گذاشتند و بر اساس آمار مزبور گروه بندی ناشران را تعیین کرده اند. آمار خانه کتاب میزان تولید را مشخص می‌کند و حوزه‌های مالیاتی به اشتباه آن را فروش تلقی کرده اند.

آموزگار در پایان یادآور شد: اتحادیه مصمم است که از طریق مکاتبه و گفتگو با سازمان امور مالیاتی نسبت به حل این مشکل اقدام کند و با توجه به تعامل فی‌مابین و مذاکرات انجام شده به حل موضوع امیدوار است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار