کد خبر: 924664
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
تاریخ شفاهی سردار فضلی شامل سه مقطع دوره تولد تا وقوع انقلاب اسلامی، وقوع انقلاب اسلامی تا آستانه جنگ ایران و عراق و دوره جنگ تحمیلی می‌باشد. همچنین تاریخچه لشکر ۱۰ سیدالشهدا در دوران دفاع مقدس مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.
جوان آنلاین: به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، روز یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، اولین جلسه از تاریخ شفاهی سردار علی فضلی فرمانده لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس و فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) در این مرکز برگزار شد.

تاریخ شفاهی سردار فضلی شامل سه مقطع دوره تولد تا وقوع انقلاب اسلامی، وقوع انقلاب اسلامی تا آستانه جنگ ایران و عراق و دوره جنگ تحمیلی می‌باشد. همچنین تاریخچه لشکر ۱۰ سیدالشهدا در دوران دفاع مقدس مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

سردار علی فضلی در گفت‌وگو با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم غفلت مسئولین از انتشار تاریخ انقلاب و دفاع مقدس برای نسل‌های آینده، گفت: درگذشته تصور می‌کردم بیان خاطرات و تاریخ شفاهی، نوعی خودنمایی باشد و شاید ارزش و اجر و ثواب کارمان از دست برود، به همین دلیل خیلی رغبت به بیان خاطرات خود نداشتم.

وی افزود: تاکنون اگر در بعضی از مراسم‌در رابطه با دفاع مقدس صحبت کرده‌ام به‌صورت پراکنده و یا در قالب خاطره یا سخنرانی از عملیاتی از دفاع مقدس بوده ولو به‌عنوان تاریخ شفاهی، به این کیفیت نبوده است. بعد از فرمان حضرت آقا و تأکیدات فرمانده محترم کل سپاه، برادران محسن [رضایی]و برادر رحیم [صفوی]و نیز برادران مجمع لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) که به اهمیت تاریخ شفاهی اشاره داشتند، من هم پذیرفتم.

فرمانده لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه تاریخ نیاز دارد تا اتفاقات و بیان تجربیات بدون کم‌وزیاد به دست نسل‌های آینده برسد، اظهار داشت: خوشبختانه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با زحماتی که راویان در دوران دفاع مقدس کشیده‌اند غنای فراوانی در پشتیبانی از تاریخ شفاهی دارد.

این چهره ماندگار دفاع مقدس یادآور شد: خصوصا در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس، خاصه در یگان‌هایی که توفیق خدمت داشتیم، راویان در تمام عملیات‌ها تا پایان دفاع مقدس، همراهمان بودند و وقایع را ثبت و ضبط می‌کردند و خوشبختانه این سرمایه کمک می‌کند تا قدری هم به‌روز شویم و هم انتقال آن مطالب را با اسناد موجود، به‌درستی انجام دهیم.

سردار فضلی از تاریخ شفاهی فرماندهان دوران دفاع مقدس، به‌عنوان الگویی برای نسل‌های آینده یاد کرد و گفت: تاریخ شفاهی فرماندهان دوران دفاع مقدس، الگویی است که در میدان عمل به آن‌ها رسیدیم و الگویی آموزشی و از پیش دست‌یافتنی نبوده است. درواقع در میدان عمل به این رسیدیم که این الگو و این مدل جواب می‌دهد و اطاعت از امام و، ولی راهگشا است، اکنون نیز اطاعت از رهبری برای راهبرد انقلاب راهگشا است.

فرمانده لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس در ادامه ابراز داشت: امیدوارم تاریخ شفاهی بنده و فرماندهان دیگر، به آینده تاریخ و آینده جوانانمان کمک کند و بتوانند از این استنادات واقعی و حقیقی که بکر است و خودمان تجربه کردیم و شاید تاکنون در جایی مطرح نشده، استفاده شایسته‌ای ببرند.

مجری تاریخ شفاهی سردار فضلی، حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی بهداروند می‌باشد.

قابل‌ذکر است؛ نتیجه گفتگو با سردار فضلی، در قالب کتاب «تاریخ شفاهی سردار علی فضلی فرمانده لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس» پس از اتمام روانه بازار نشر خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار