کد خبر: 924599
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
قرار است امروز (دوشنبه) پارلمان عراق برای تشکیل دولت جدید جلسه برگزار کند. در حالی که ائتلاف العبادی با چالش جدی مواجه شده و شانس نخست‌وزیری مجدد وی علناً به صفر رسیده است، گزارش‌ها حاکی از آن است که هادی عامری، رهبر جریان فتح موفق شده ائتلافی فراگیر با مشارکت سایر گروه‌ها و جریان‌ها تشکیل دهد.
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق مخالفت خود را با تشکیل دولت براساس سیستم سهمیه‌بندی در عراق اعلام و تأکید کرد: در صورتی که تلاش‌ها برای تشکیل دولتی تکنوکرات (شایسته‌سالار) شکست بخورد، به اپوزیسیون تبدیل خواهیم شد. صدر با انتشار توئیتی اعلام کرد: ما هرگز به خانه اول بازنخواهیم گشت و هیچ بازگشتی به سهمیه‌بندی‌ها، طایفه‌گرایی‌ها، قوم‌گرایی‌ها، فساد و تیم‌های اقتصادی وجود نخواهد داشت. مقتدی صدر از ائتلاف سائرون که در انتخابات با کسب ۵۴کرسی جایگاه اول را به دست آورد حمایت کرد و در کنار حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در راستای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان که امکان تشکیل دولتی جدید را فراهم کند، تلاش‌هایی را آغاز کرد. ائتلاف العبادی با جدا شدن فالح الفیاض علناً فروپاشیده و گزارش‌ها حاکی از آن است که هادی عامری، رهبر جریان الفتح موفق شده ائتلافی فراگیر تشکیل دهد، با وجود این ناظران با توجه به پیچیدگی صحنه سیاسی عراق به تشکیل دولت در نشست امروز مجلس امید ندارند. تشکیل دولت عراق اهمیت زیادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. امریکایی‌ها تلاش دارند دولتی سرکار بیاید که بیشترین همگرایی را با آن‌ها نشان دهد و به همین دلیل تحرکات خود را افزایش داده‌اند؛ مسئله‌ای که با واکنش بغداد مواجه شده است. وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای نسبت به دخالت‌های امریکا در روند تشکیل دولت این کشور واکنش نشان داد. احمد محجوب، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز یک شنبه در بیانیه‌ای هرگونه دخالت در امور داخلی کشورش را غیرقابل قبول دانست و خواستار پایبندی و احترام به اراده ملت عراق و آرمان‌های آن‌ها در زمینه تشکیل دولتی ملی بر اساس قانون اساسی این کشور شد. هرچند در این بیانیه به طور مستقیم به دخالت‌های امریکا در روند تشکیل دولت جدید عراق اشاره نشده است، اما ناظران، موضع سخنگو را واکنشی به این امر می‌دانند. در پی تحرکات بیش از یک ماه گذشته برت مک گورک، نماینده رئیس‌جمهور امریکا در گروه نظامی موسوم به ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، در زمینه روند تشکیل دولت جدید این کشور و دیدار‌های متعدد آشکار و سری او با شخصیت‌های سیاسی و رهبران احزاب شیعه، سنی و کرد عراق، انتقاد‌های بسیاری از سوی محافل سیاسی و مردمی کشور به این امر صورت گرفت. همچنین مردم بغداد با آمدن به خیابان‌ها، دخالت‌های آشکار مک گورک در روند تشکیل دولت جدید عراق را محکوم کرده و خواستار واکنش دولت بغداد به این امر شده بودند.
ادامه تظاهرات بصره
در بحبوحه تشدید تنش‌ها در شهر‌های جنوبی به خاطر سطح پایین خدمات‌رسانی و فساد، ده‌ها تن از معترضان عراقی در ورودی اصلی یکی از میدان‌های نفتی واقع در بصره تجمع کردند و سپس یک گذرگاه مرزی را بستند. پلیس عراق روز یک شنبه اعلام کرد که حدود ۱۵۰ تن از شهروندان عراقی در اعتراض به سطح پایین خدمات‌رسانی و فساد در ورودی اصلی میدان نفتی «نهر بن عمر» واقع در بصره تظاهرات کردند. پلیس عراق اعلام کرد: به‌رغم این تظاهرات روند تولید نفت در این میدان نفتی به صورت عادی در جریان است و شرکت نفتی دولتی بصره اداره این میدان نفتی را برعهده دارد و روزانه ۴۴ هزار بشکه نفت از آن استخراج می‌شود. تظاهرکنندگان عراقی خواستار فراهم کردن خدمات اصلی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیکاران و همچنن مبارزه با فساد شدند. این تظاهرکنندگان به دعوت سران عشایر برای افزایش تظاهرات‌ها یک روز قبل از تشکیل اولین جلسه پارلمان جدید عراق مسیر منتهی به گذرگاه مرزی مشترک با ایران به نام السلامجه را بستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار