کد خبر: 924530
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳
سرنوشت مبهم لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در مجلس چندین سال است که در مجامع مختلف طرح شده و دولت برای آن آستین بالا زده، اما زمان طولانی است که روند آن در مجلس قانونگذاری متوقف شده است و خبری از درآمد پایدار نیست؛ از این رو اگر قانون لایحه درآمد پایدار مصوب نشود شهرداری‌ها نیز راهی جز شهر‌فروشی ندارند.

شهرداری سازمان خود‌اتکایی است که در درآمد و هزینه، مستقل از دولت است. شهرداری‌ها برای تأمین نیاز‌های مالی جز تراکم‌فروشی، راه دیگری نیز دارند و آن راه دستیابی به درآمد‌های پایدار است، اما درآمد پایدار شهری چیست و چگونه اجرایی می‌شود؟
چندی است دولت لایحه‌ای با عنوان درآمد پایدار شهرداری‌ها به مجلس ارسال کرده؛ اتفاقی که تاکنون خبری از آن نیست.

تغییر قانونی که دولت را از وظیفه پشتیبانی مالی شهر‌های بزرگ منع کرده، در دست نمایندگان مجلس است، اما شورای شهر می‌تواند از طریق رایزنی با مجلس آن را اصلاح کند و دولت را ملزم به تقبل بخشی از بار مالی شهر‌ها سازد؛ با توجه به اینکه شهرداری‌ها منابع درآمدی پایدار ندارند، آسان‌ترین راه، فروش تراکم است، اما باید منابع درآمدی کلانشهر‌ها از منابع ناپایدار به سمت عوارض و منابع پایدار تغییر یابد؛ در این راستا مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر نسبت به آخرین وضعیت لایحه درآمد پایدار در هفت‌خوان مجلس واکنش نشان داد.

وی در این خصوص گفت: سه لایحه درآمد پایدار همزمان در شورای عالی استان‌ها؛ یک طرح که از قبل در دستور کار مجلس بود و یک لایحه جدید در مورد درآمد‌های پایدار هم که از سوی دولت تقدیم مجلس شده، در دست بررسی است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بیان کرد: قرار بود جلساتی در مجلس در مورد بررسی زوایای مختلف این سه طرح و احتمالاً ادغام آن‌ها برگزار و از نماینده شورای شهر هم برای شرکت در این جلسه دعوت شود؛ اما هنوز این جلسات برگزار نشده است.
فراهانی افزود: توپ افزایش سهم شهرداری‌ها از درآمد‌های پایدار‌ها در زمین مجلس است و باید نمایندگان مجلس زمانی را برای بررسی نهایی این سه پیشنهاد ارائه دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار