کد خبر: 924526
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳
گرمای هوا آلودگی هوا را افزایش داد
آلودگی هوای پایتخت با حرکت‌های لاک پشتی متولیان همچنان پا برجاست. براین اساس افزایش غلظت ازون در ترکیبات هوای پایتخت سبب شده است تا روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش یابد.
آلودگی هوای پایتخت با حرکت‌های لاک پشتی متولیان همچنان پا برجاست. براین اساس افزایش غلظت ازون در ترکیبات هوای پایتخت سبب شده است تا روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش یابد. به گفته کارشناسان ازون نه‌تن‌ها خود یک آلاینده است، بلکه معرف یک زنجیره واکنش‌های فتوشیمیایی است که در آن آلاینده‌های خطرناکی نیز وجود دارد. تردد کامیون‌های فرسوده و آلوده‌کننده در کنار سایر عوامل محیطی میزان ازون هوا را افزایش داده است، بر این اساس پیشران‌ها، هیدروکربن‌های نسوخته خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها و اکسید‌های ازت هستند و در کنار اشعه ماورای بنفش خورشید در فصول گرم سال سبب تولید آلاینده ازون می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم میزان ازون کاهش پیدا کند ابتدا باید میزان تولید پیشران‌های آن را کاهش دهیم.

جولان آلاینده ازون در هوای گرم پایتخت
افزایش گرمای هوا از یک‌سو و افزایش آلودگی هوا از سوی دیگر سبب شده است تا روز‌های ناسالم هوا افزایش یابد.
دور دور کردن کامیون‌های فرسوده و آلوده‌کننده در شهر میزان ازون هوا را افزایش داده است، بر این اساس یوسف رشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و استادیار آلاینده‌های محیط زیستی با بیان اینکه برای تولید ازون پیشران‌هایی لازم است، اظهار می‌کند: این پیشران‌ها، هیدروکربن‌های نسوخته خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها و اکسید‌های ازت هستند و در کنار اشعه ماورای بنفش خورشید در فصول گرم سال سبب تولید آلاینده ازون می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم میزان ازون کاهش پیدا کند ابتدا باید میزان تولید پیشران‌های آن را کاهش دهیم.

این استادیار آلاینده‌های محیط‌زیستی دانشگاه شهید‌بهشتی با بیان اینکه ازون اکسیدکننده قوی است، تصریح می‌کند: وجود آلاینده ازون به این معناست که آلاینده‌های دیگری را در اتمسفر که ناشی از واکنش‌های فتوشیمیایی است، تولید کرده‌ایم. این آلاینده‌ها در حال حاضر به دلایلی مانند هزینه‌های بالای اقتصادی اندازه‌گیری نمی‌شوند؛ بنابراین ازون نه‌تن‌ها خود یک آلاینده است، بلکه معرف یک زنجیره واکنش‌های فتوشیمیایی است که در آن آلاینده‌های خطرناکی نیز وجود دارد.

ردپای دیزلی‌ها و کاربراتوری‌ها در تولید ازون
همچنین حسین شهبازی که در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مدیریت واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی را برعهده دارد، درباره چگونگی تولید آلاینده ازون می‌گوید: آلاینده ازون از واکنش برخی گاز‌ها مانند اکسید‌های نیتروژن، ترکیبات آلی و هیدروکربن‌ها ایجاد می‌شود و میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید در ماه‌های گرم سال افزایش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به تأثیر خودرو‌های کاربراتوری و دیزلی در تولید ازون اظهار می‌کند: موتورسیکلت‌های کاربراتوری هیدروکربن‌های زیادی تولید می‌کنند و خودرو‌های دیزلی نیز در تولید اکسید‌های نیتروژن نقش دارند و هر دوی این‌ها پایه‌گذار ازون هستند.

ورود ۲ میلیون خودرو به پایتخت از شهرستان‌های اطراف
محسن علیجانی، نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است در حال حاضر روزانه ۴ میلیون نفر به شهر تهران مراجعه می‌کنند، براین اساس باید برنامه‌ای برای توسعه وسایل حمل‌و‌نقل عمومی اعم از قطار درون‌شهری و حومه وجود داشته باشد؛ چراکه از این جمعیت ۴ میلیون نفری که به تهران مراجعه می‌کنند، نزدیک به ۲ میلیون خودروی شخصی از شهرستان‌های اطراف تهران به داخل شهر وارد می‌شوند که باید مدیریت شود.
وی با بیان اینکه بحث ازون بحثی فراملی است که باید از طریق کنوانسیون‌ها پیگیری شود، اظهار داشت: بحث آلودگی هوا کار‌های بین بخشی فیمابین مجلس، دولت و مدیریت شهری را می‌طلبد.

بودجه‌های کاهش آلودگی هوا تخصیص یابد
در شرایط کنونی که کشور با تورم و رشد قیمت‌ها رو‌به‌روست طرح جایگزینی خودرو‌ها و وسایل نقلیه سنگین با مشکلات بسیاری مواجه شده و باکندی درحال انجام است. در صورت ادامه این فرآیند افزایش آلودگی و آلایندگی هوا ادامه می‌یابد و سلامت شهروندان در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت. براین اساس عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه مقننه در بودجه سال ۹۷ مصوبه‌ها و تبصره‌های زیادی برای بحث کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل‌و‌نقل، آلودگی‌های محیط‌زیستی دیده است، تصریح کرد: اگر دولت این موارد را اجرا کرده و سازمان برنامه و بودجه تخصیص‌های لازم را انجام دهد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد وضعیت بهتری در هوای تهران خواهیم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار