کد خبر: 924473
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
نشست رسانه‌ای جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال
دبیر اجرایی جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال گفت: با توجه به مباحث اقتصادی کنونی، ارزش اسلامیِ «روزی حلال» را انتخاب کردیم و فکر می‌کنم برگزاری دادگاه مفسدین اقتصادی، موضوع ما را به‌روزتر هم کرد.
جوان آنلاین: نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور روزی حلال، با حضور عباس ناصری دبیر هنری جشنواره و وحید نمازی دبیر اجرایی جشنواره صبح امروز (یکشنبه ۱۱ شهریور) در حوزه هنری برگزار شد.

تأکید جشنواره روی تولید اثر

نمازی در ابتدای این نشست اظهار داشت: در ادوار گذشته جشنواره، نشست خبری در خراسان شمالی برگزار می‌شد و این اولین باری است که در تهران نشست رسانه‌ای داریم.

وی ادامه داد: نخستین دوره جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال در سال ۸۹ برگزار شد. یکی ـ. دو دوره اول روی شعار سال تمرکز داشت، اما پس از آن در اهداف و رویکرد‌های برنامه تجدیدنظر کردیم تا از حالت صرفاً رقابتی خارج شود و یک جریان مداوم در طول سال باشد.

دبیر اجرایی جشنواره روزی حلال اظهار داشت: موضوعات ما مردمی است و جنبه تولیدی دارد، یعنی به گونه‌ای نیست که هنرمندان از آرشیو خود اثر ارسال کنند. همچنین نشست‌های آموزشی برگزار و خانه کاریکاتور را راه‌اندازی کردیم.

نمازی خاطرنشان کرد: برای اینکه هنرمندان شاخص و حرفه‌ای فقط برگزیده جشنواره نباشند، طرحی را به موازات جشنواره با عنوان «چله‌گی کارتون و کاریکاتور» از سال قبل راه‌اندازی کردیم تا هنرمندان تازه‌کار هم فرصت دیده شدن داشته باشند.

دبیر اجرایی جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال اظهار داشت: یکی از آسیب‌های جشنواره‌ها، تولید آثار و آرشیو آن پس از برپایی جشنواره است، اما ما اصرار داریم مرتباً نمایشگاه‌های آثار منتخب تمام ادوار را در مراکز استان‌ها برگزار کنیم، همچنین در مکان‌های پر رفت‌وآمد مانند متروی تهران، مسیر کاروان‌های راهیان نور و حتی عراق آثار را به نمایش گذاشته‌ایم.

وی درباره موضوع امسال جشنواره اظهار داشت: با توجه به مباحث اقتصادی کنونی، ارزش اسلامیِ «روزی حلال» را انتخاب کردیم و فکر می‌کنم برگزاری دادگاه مفسدین اقتصادی، موضوع ما را به‌روزتر هم کرد. ضمن اینکه علاوه بر نشان دادن رزق حلال، تأثیرات فردی و اجتماعی آن را هم نشان دهیم.

پیشتازی البرز و کرمانشاه در کسب جوایز

ناصری رئیس حوزه هنری خراسان شمالی و دبیر جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور روزی حلال در ادامه این نشست اظهار داشت: امسال مانند سال‌های گذشته از اردیبهشت فراخوان دادیم و تا ۲۰ مرداد مهلت ارسال آثار بود.

این کارتونیست اظهار داشت: برای تجلیل از مقام استاد جواد علیزاده، اولین جشنواره کاریکاتور چهره را با چهره ایشان کلید زدیم که برگزیدگان در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شوند. در مجموع ۵۴۲ اثر از ۱۷۰ هنرمند شامل ۴۱۵ اثر در بخش کارتون و ۱۲۷ اثر در بخش کاریکاتور دریافت کردیم. از ۲۷ استان شرکت‌کننده داشتیم که از این حیث، تهران، اصفهان، کرمانشاه و فارس پیشتاز هستند. در کسب جوایز نیز البرز و کرمانشاه بیشترین سهم را دارند.

ناصری تأکید کرد: آمار به هیچ وجه برایمان مهم نیست، کیفیت کار‌ها مهم است. برای همین شاید آمار استانی جشنواره‌مان کم باشد، اما ما «آمارباز» نیستیم وگرنه موضوعی ساده یا حتی آزاد (برای بخش چهره) انتخاب می‌کردیم تا چندهزار اثر دریافت کنیم.

به گفته دبیر هنری جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال، یکی از بزرگ‌ترین محاسن این جشنواره، تولیدی بودن کارهاست و به ندرت کاری هست که در جشنواره دیگری هم شرکت کرده باشند. ضمن اینکه در تمام ادوار کتاب جشنواره را چاپ و برای همه شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود.

وی درباره داوری آثار گفت: داوری توسط ۵ نفر شامل آقایان بهمن عبدی، احد عربانی، محمدرضا دوست‌محمدی، سعیدی نوروزی و بنده انجام شد؛ همچنین ۲ کمک داور داشتیم که ۲ هنرمندی بودند که بیشترین امتیاز را در ۵ دوره «چله‌گی» کسب کردند.

ناصری خاطرنشان کرد: در اختتامیه جشنواره که ۱۵ شهریور در بجنورد برگزار می‌شود، مجموعاً ۱۹ میلیون تومان جایزه ـ. ۱۳ میلیون در بخش کارتون، ۶ میلیون در بخش کاریکاتور ـ. اهدا خواهد شد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار