کد خبر: 924398
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
در بیستمین نشست «شنبه‌های انقلاب» مطرح شد
در بیستمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با موضوع «تئاتر» که با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی روز گذشته در محل «خانه هنرمندان» برگزار شد این مسئله که انقلاب اسلامی هنر را مردمی کرد، مطرح شد.
نوید پارسا
در بیستمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با موضوع «تئاتر» که با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی روز گذشته در محل «خانه هنرمندان» برگزار شد این مسئله که انقلاب اسلامی هنر را مردمی کرد، مطرح شد.
حسین مسافرآستانه دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست گفت: محیط فعالیت تئاتر یک گونه باز است. قانون امروز می‌گوید که نظام اهدای مجوز به تئاتر قبل از انقلاب توسط افراد غیر بود، اما امروز توسط کارشناسان این حوزه صورت می‌پذیرد و محیطی آرام را برای مخاطبان و هنرمندان فراهم کرده است.
کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه‌های هنری در همین راستا ادامه داد: اصلاً تئاتر قبل از انقلاب با تئاتر پس از انقلاب قابل مقایسه نیست. تئاتر پس از انقلاب اسلامی ایران شکوفا شد. در حال حاضر هزاران گروه فعال و پیشرو در این عرصه تربیت شده‌اند. تئاتر یک خصوصیت انسانی است و هنر جزء اصلی جامعه بشری می‌باشد.
وی ادامه داد: رویش جدیدی از تئاتر بعد از انقلاب اسلامی ایران به‌وجود آمد و باعث شد دانشکده‌های تئاتر در جمهوری اسلامی ایران به رشد هنرمندانی بپردازند که بسیار از زمانه خودشان و تئاتر روز دنیا جلوتر هستند. ما استعداد‌های خوب و درخشانی را در ۴۰ سال انقلاب تربیت کردیم.
در ادامه اعظم بروجردی نویسنده و کارگردان تئاتر و معاون سابق هنری پردیس تئاتر تهران در حوزه فعالیت زنان بعد از انقلاب در عرصه تئاتر گفت: انقلاب اسلامی هنر را مردمی کرد و به دست مردم سپرد. وقتی انقلاب شد ۱۵ سال داشتم و وارد تئاتر شدم و توانستیم کانون تئاتر بانوان را پایه گذاری و افتتاح کنیم. این کانون توانست محیط آرامی را برای بازیگران زن فراهم کند و خیلی از بازیگران بعد از انقلاب حاصل این کانون هستند. چیزی که انقلاب به ما داد این بود که کارمان را راحت و با اختیار و رفتار و عمل‌مان را در این حوزه انتخاب کنیم.
یدالله وفاداری نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر که بی‌صدا و در سکوت کار می‌کند در برنامه ۴۰ سالگی انقلاب گفت: تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند بستر مناسبی برای تربیت آدم‌ها باشد و به ما می‌آموزد چگونه زندگی کنیم و با فضایل آشنا شویم، این مهم بعد از انقلاب اسلامی ایران به خوبی صورت گرفت گرچه قبل از انقلاب هیچ رنگی به خود نداشت.
علی محمد رادمنش نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی گفت: تئاتر به شکل درام قبل از انقلاب اسلامی خیلی کم و غیرمنسجم بوده است و بعد از انقلاب گروه‌های تئاتری شکل می‌گیرند که با خصلتی اعتراض آمیز به انقلاب کمک می‌کنند و بعد از آن در جبهه‌های دفاع مقدس سرگرم‌ساز و شکلی محیطی داشته‌اند.
وی ادامه داد: شکل دیگر تئاتر‌های خیابانی در ایام مبارک دهه فجر با هدف امور تربیتی شکل گرفته است. در حال حاضر تعداد اجرای تئاتر‌های خیابانی در ایران در مرز ۳۰ هزار اجراست. خوشبختانه کسانی که بر سر مدیریت این کار قرار گرفته‌اند از دل این کار بوده و توانسته‌اند چشم انداز خوبی را از این حرفه نشان دهند.
محسن سلیمانی دبیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز گفت: در تهران بیش از ۱۰۰ نمایش در طول شبانه‌روز اجرا می‌شود و این گستردگی محصول بعد از انقلاب اسلامی ایران است. تئاتر بعد از انقلاب، از صحنه‌های بزرگ به میدان‌های بزرگ انتقال یافت. بیش از ۱۵۰ گروه در حال حاضر مشغول اجرای موضوع غدیر با عناوینی نظیر شب آفتابی، بازسازی واقعه غدیر خم، نمایش میلاد کوثر و... در کشور هستند.
امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان و دبیر جشنواره دفاع مقدس نیز به عنوان آخرین سخنران برنامه گفت: انقلاب اسلامی پس از پیروزی‌اش تغییر و تحول ساختار فرهنگی و هنری به خود می‌دید. انقلاب تاثیر بسزایی بر تئاتر داشته است. در تئاتر پس از انقلاب اسلامی با تغییراتی در محتوا و شکل تئاتر مواجه هستیم که گام‌های مهمی در توسعه تئاتر ما بوده است. تعدد جشنواره‌های تئاتری در کنار جشنواره فجر سبب شده است تا استعدادیابی مناسبی را از جشنواره‌های شهرستانی داشته باشیم. اگر مشکلی در تئاتر داریم به خاطر سیاستگذاری‌ها نیست بلکه به خاطر کاستی‌هایی در مجریان و دست‌اندرکاران تئاتر می‌باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار