کد خبر: 924350
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
درک تفاوت‌ها اصل مهم تفاهم است
هرگز در جمع و جلوی دیگران از همسرتان انتقاد نکنید حتی اگر رفتارش ایرادی دارد که نیاز به اصلاح است باید بین خودتان و در خلوت زناشویی مطرح شود
فریبا مفخمیان
تردیدی نیست که تمامی زن و شوهر‌ها و زوجین از دو خانواده با دو فرهنگ متفاوت رشد کرده و بزرگ شده‌اند. افکار و طرز تفکرها، سلایق، نوع تلقى و برداشت‌های آنان مختلف بوده و از یکدیگر متفاوت هستند. پس این امکان وجود دارد که در رابطه با مسائل و اتفاقات مختلف، اختلاف نظر در بین آنان وجود داشته و دیده شود. در این زمان است که هر کدام از زوجین مدعى اتخاذ شیوه‌اى مى شود و، چون با یکدیگر کنار نمى‌آیند و به قول معروف آبشان در یک جوی نمی‌رود، مى‌گویند: «همسرم من را نمی‌فهمد، او من را درک نمى‌کند.» این امر به خودی خود نوعی انفجار در زندگی زناشویی را رقم می‌زند، به طوری که آنان دیگر هیچ گاه یکدیگر را نمی‌فهمند و مسیر زندگی‌شان به جدایی و راهرو‌های دادگاه‌های خانواده ختم می‌شود. برای شروع یک رابطه زناشویی موفق وجود عشق، محبت و دوست داشتن متقابل نکته‌ای مهم و البته ضروری است، اما علاوه بر دوست داشتن و علاقه، آنچه می‌تواند باعث تداوم و پایداری این روابط شود، برقراری رابطه‌ای متقابل همراه با تفاهم است. این بدان معناست که زن و مرد باید به هم توجه کافی داشته باشند و نیاز‌های طرف مقابل را برآورده کنند.

متأسفانه بسیاری از انتخاب‌ها برای ازدواج بر پایه ملاک‌های اقتصادی، ظاهر، ازدواج‌های سنتی، دوستی‌های خیابانی و بدون شناخت کافی و آگاهی صورت می‌گیرد که باعث می‌شود مدتی بعد از ازدواج و فروکش کردن شور و هیجانات روابط زوجین رو به سردی برود. بسیاری از زوجین هنوز آمادگی و پختگی لازم برای پذیرش مسئولیت‌ها و تعهد به یک زندگی زناشویی را ندارند و با شروع زندگی احساس می‌کنند در تنگنا قرار گرفته و از پس مسائل مربوط به آن برنمی‌آیند. گاهی با وجود انتخاب مناسب برای ازدواج، زوجین فاقد مهارت‌های اساسی برای برپایی یک زندگی جدید هستند که خود این امر باعث بروز مشکلات و اختلاف در روابط بی‌نشان می‌شود. یکی از راز‌های محبوبیت زوج‌ها برای هم این است که هر یک به سهم خود در امور مختلف زندگی و تصمیم‌گیری‌ها سهم و مشارکت داشته باشند. یکی از دلایل سردی روابط وابستگی بیش از حد زن به شوهر است به طوری که بدون کمک او حتی قادر به انجام کار‌ها و تصمیم‌گیری نیست و این حد از وابستگی افراطی و شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت‌ها باعث کمرنگ شدن جذابیت زن برای شوهرش می‌شود. اما برای پیشگیری از این آسیب‌ها و تبعات چه باید کرد؟

با ازدواج مناسب زوج‌ها به آرامش، رشد و بالندگی دست پیدا می‌کنند و هویت‌شان کامل می‌شود. مهارت در زندگی زناشویی و آگاهی از تفاوت‌ها، نیاز‌ها و خواسته‌های خود و همسرتان، موجب درست و شایسته رفتار کردن می‌شود و زندگی مشترک را به شادکامی و ثبات سوق می‌دهد.

هرگز در حضور همسرتان از فرد دیگری تعریف و تمجید نکنید. این کار اصلاً درست نیست حتی اگر آن شخص از نزدیکان شما باشد. با این کار غرور و شخصیت او را نشانه می‌گیرید. مردان نیز این نکته را در مورد همسرشان باید رعایت کنند. هرگز در جمع و جلوی دیگران از همسرتان انتقاد نکنید حتی اگر رفتارش ایرادی دارد که نیاز به اصلاح است باید بین خودتان و در خلوت زناشویی مطرح شود. همیشه به خانواده و اقوام و خویشان او احترام بگذارید که این کار همیشه در نظر همسرتان جلوه‌گر خواهد شد. اگر در امور خانه با همسرتان اختلاف‌نظر و سلیقه دارید به جای مخالفت و مشاجره با خوشرویی و محبت آن را بیان کنید. با شروع زندگی جدید سعی کنید به جای کلمه «من» بیشتر از کلمه «ما» استفاده کنید. با این کار حس یکی بودن و تعلق بین‌تان را پررنگ‌تر می‌کنید. در مورد مالکیت خود بحث نکنید. این کار احساس امنیت را از خانواده دور می‌کند. هر مطلبی که در ذهنتان دارید با همسرتان در میان بگذارید و نظر او را نیز جویا شوید و سعی نکنید حرف خودتان را به کرسی نشانده و نمایش قدرت دهید. اگر شوهرتان در تنگنای مالی قرار گرفت یا کارهایش خوب پیش نرفت، یاری‌اش کنید و با همدلی کنارش باشید. هرگز او را با کسی مقایسه نکنید، سرکوفت نزنید و خطا‌ها و اشتباهاتش را بزرگ جلوه ندهید. در خاتمه باید گفت: درک تفاوت‌ها مهم‌ترین اصل زندگی مشترک برای رسیدن به تفاهم واقعی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار