کد خبر: 924317
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
گزارش «جوان آنلاین» از گرانی خودروهایی که روز به روز بی کیفیت‌تر می‌شوند
بازار آشفته خودرو این روز‌ها بیش از گذشته مردم را دچار مشکل کرده‌است. قیمت خودرو هر روز رقم جدید به خود می‌بیند و هنوز اتفاقی مثبتی در جهت کاهش قیمت به نفع‌مصرف‌کننده اتفاق نیافتده است. از سوی دیگر در حالی که به عنوان مثال قیمت پراید به مرز ۴۱ میلیون تومان رسیده‌است که در کیفیت این محصول هیچ تغییر خاصی صورت نگرفته است.
سرویس اقتصادی جوان آ‌نلاین - جواد عسگر:‌ بازار آشفته خودرو این روز‌ها بیش از گذشته مردم را دچار مشکل کرده‌است. قیمت خودرو هر روز رقم جدید به خود می‌بیند و هنوز اتفاقی مثبتی در جهت کاهش قیمت به نفع‌مصرف‌کننده اتفاق نیافتاده است. از سوی دیگر در حالی که به عنوان مثال قیمت پراید به مرز ۴۱ میلیون تومان رسیده‌است که در کیفیت این محصول هیچ تغییر خاصی صورت نگرفته است.
حال باید پرسید که دولت برای این بازار خودروی انحصاری چه برنامه‌ای دارد. آیا در میان برنامه‌های دولت بحث کیفیت و استاندارد‌ها نیز وجود دارد؟
متاسفانه افزایش قیمت به دلیل انحصار بازار خودرو توسط دو سه خودروساز داخلی است که مصرف‌کننده ایرانی مجبور است صرفا از تولیدات محدود این شرکت‌ها آن هم به هر قیمتی استفاده کنند.
در حالی که تولیدکنندگان خودرو معتقدند باید قیمت خودرو همسو با افزایش قیمت دلار آزاد باشد و شورای رقابت در افزایش قیمت دست آن‌ها را باز گذارد که هیچگاه نسبت به بالابردن کیفیت و انحصارزدایی بازار سخنی نمی‌گویند.
تجربه ۴۰ ساله حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت از خودروسازان نشان داده است که صرفا هدرددادن منابع ارزشمند کشور بوده و خودروسازان نتوانستند در رقابت با بازار‌های جهانی موفق عمل کنند. خودروسازان صرفا با واردکردن برند‌های قدیمی و فروش به چند برابر قیمت به مصرف‌کننده‌های داخلی عادت کرده‌اند و به نظر می‌رسد وزارت صنعت و دولت هنوز راهکاری در جهت بالابردن کیفیت و استاندارد ندارند.
در علم اقتصاد نکته‌ای که باید در نظر گرفت مزیت اقتصادی است. حال باید از خود پرسید که آیا خودروسازی برای ما مزیت اقتصادی داشته است یا خیر؟ آیا اگر دولت به جای حمایت‌های میلیاردی از چند خودروساز انحصارطلب از دیگر بخش‌های اقتصادی مثل تولید برق یا توسعه راه‌آهن حمایت می‌کرد به اهداف اقتصادی بهتری دست پیدا نمی‌یافت؟
مشخص نیست که حمایت‌های یارانه‌ای دولت تا کجا قرار است از خودروسازان ادامه داشته باشد، ولی بهتر است همانقدر که خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند اندکی هم به دنبال بالابردن کیفیت باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
1
یعنی مثل همیشه ؟!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
1
نکته جالب اینجاست که آخرین مدل لکسوس 2018 قیمتش 39 هزار دلار است که اگر با دلار 10 هزارتومانی هم محاسبه کنی می‌شود 390 میلیون تومان حالا شما مقایسه کنید با قیمت دنا که بیش از 100 میلیون تومان است
واقعا برای مدیریت وزارت صنعت متاسفم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار