کد خبر: 924249
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
حیدر العبادی، رئیس حشد الشعبی را پس از دیدار نماینده ائتلافش با فرستاده آمریکا برکنار کرد

جوان آنلاین: کمتر هفته و روزی است که رسانه‌های عراقی از ائتلاف‌های جدید در عراق نگویند و ننویسند؛ ائتلاف‌هایی که امروز اکثریت پارلمان را تشکیل می‌دهند و فردا منحل و ائتلاف جدیدی جایگزین آنها می‌شود. با این حال با نزدیک شدن به نخستین جلسه پارلمان که قرار است هفته جاری برگزار شود، مذاکرات ائتلاف‌ها برای تصاحب فراکسیون اکثریت بسیار جدی‌تر شده است و رفته‌رفته آرایش اصلی فراکسیون اصلی مجلس عراق مشخص می‌شود. اما در حالی که ائتلاف‌ها به دنبال یافتن راهی برای تبدیل شدن به ائتلاف بزرگ‌تر هستند، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی را برکنار کرد. فالح فیاض یکی از رهبران ائتلافی بود که العبادی رهبر اصلی آن در انتخابات به شمار می‌رفت و توانسته بود در انتخابات پارلمانی عراق 42 کرسی را از آن خود کند. ‎ در دستور نخست‌وزیری به شماره 286 آمده است: «با توجه به گرایش فالح فیصل فهد الفیاض به کار سیاسی و حزبی و تمایل او به مسائل سیاسی که با وظیفه و ماموریت امنیتی حساس وی در تضاد است و با استناد به قانون اساسی مبنی‌بر بی‌طرفی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و نیز بر اساس قانون الحشد الشعبی و نظامنامه و توجیهات موجود در این خصوص و رهنمودهای مبتنی‌بر ممنوعیت بهره‌برداری از پست‌های حساس امنیتی در فعالیت‌های حزبی و با استناد به اختیاراتی که به ما داده شده است، تصمیم معافیت الفیاض از پست مشاور امنیت ملی و ریاست هیات الحشد الشعبی و نهاد امنیت ملی گرفته شد؛ این قانون از تاریخ صدور آن اجرایی می‌شود.»

این تصمیم العبادی یک روز پس از آن صورت گرفت که یک عضو ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی با فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا به بغداد دیدار کرد. به گزارش «تسنیم» به نقل از «الفرات»، در این دیدار خالد العبیدی به نمایندگی از النصر با ‌برات مک‌گورک فرستاده دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که مدتی است در عراق به سر می‌برد، دیدار کرده است. در این دیدار، ‌آخرین نتایج گفت‌وگوها برای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان عراق و دیدگاه‌های گروه‌های سیاسی مختلف و شروط آنها برای حمایت از دولت آتی عراق بررسی شد. وی با تکذیب خروج برخی اعضا از ائتلاف النصر بار دیگر تاکید کرد حیدر العبادی تنها نامزد این ائتلاف برای تصدی نخست‌وزیری است.

تراژدی غمبار آقای نخست‌وزیر

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در حالی که آخرین روزهای زمامداری‌اش را تجربه می‌کند، به دنبال تداوم نخست‌وزیری‌اش در دولت بعدی است. او بر همین اساس و برای جلب نظر آمریکا، بلافاصله پس از اجرای تحریم‌های ایران، از همراهی با آن سخن گفت. دیدارهایی که العبادی و نمایندگانش با مقامات آمریکایی داشته‌اند نیز در راستای جلب حمایت آمریکا برای نخست‌وزیری‌اش بوده است. اما در عراق برخی ائتلاف‌ها حاضر به ادامه مسیر با او نیستند. حتی ائتلاف خود العبادی یعنی النصر نیز تمایلی به دور دوم نخست‌وزیری او ندارد. بر همین اساس و بلافاصله پس از برکناری فالح الفیاض جمعی از رهبران ائتلاف النصر عراق، فالح الفیاض را کاندیدای تصدی پست نخست‌وزیری کردند.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از «سومریه نیوز»، در بیانیه صادره از رهبران ائتلاف النصر آمده است: «ما به‌عنوان رهبران اصلی ائتلاف النصر، اعلام می‌کنیم که فالح الفیاض را برای تصدی پست نخست‌وزیری کاندیدا کرده‌ایم که این امر بر اساس ایمان ما به توانایی‌های وی برای انجام برنامه‌های دولتی که خواسته‌های شهروندان را محقق می‌سازد و همچنین به دلیل مقبولیت ملی گسترده وی صورت گرفته است.»  منابع آگاه می‌گویند اختلاف در ائتلاف النصر و بیرون رفتن عده‌ای از رهبران آن به رهبری فالح الفیاض از این ائتلاف، می‌تواند حدود ۳۰ کرسی پارلمان را از این ائتلاف بگیرد. این احتمال وجود دارد که این 30 نماینده به ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری بپیوندند چراکه ائتلاف الفتح دارای بیشترین قرابت با الفیاض است.

دولت آمریکایی را سرنگون می‌کنیم

تلاش‌های آمریکا برای اثرگذاری بر انتخاب نخست‌وزیر عراق با واکنش‌هایی همراه بوده است. به گزارش «المیادین»، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در این زمینه گفت: «ما هرگونه دولتی را که آمریکا در عراق تشکیل دهد، مزدور می‌دانیم و ظرف دو ماه این دولت را سرنگون خواهیم کرد.»   العامری این سخنان را پنجشنبه و در دیدار با برت مک‌گورک نماینده دونالد ترامپ در ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش مطرح کرد.  از زمان آغاز روند انتخابات پارلمانی عراق تاکنون برت مک‌گورک، فرستاده دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در حال رایزنی با رهبران احزاب و گروه‌های عراقی بوده است.  گروه‌های سیاسی در عراق اعلام کردند که نماینده ترامپ، فشارهایی را برای تشکیل دولت عراق تحمیل می‌کند.  این در حالی است که شماری از شهروندان عراقی چهارشنبه با برگزاری تظاهرات مقابل ورودی منطقه «الخضراء» دخالت‌های آمریکا در تشکیل دولت عراق را محکوم کردند.  تظاهرات‌کنندگان پارچه‌‌نوشته‌هایی همراه داشتند که روی آنها نوشته بود کسانی که با نماینده ترامپ نشست برگزار می‌کنند، به خون شهدا خیانت می‌کنند.

فرمان آمریکایی به بارزانی

هر چند از جزئیات دیدارهای مک‌گورک با گروه‌های عراقی خبری منتشر نمی‌شود اما عصبانیت عامری در دیدار با نماینده ویژه ترامپ و تاکید بر اینکه هر دولت آمریکایی را ظرف دو ماه در مجلس سرنگون می‌کنیم، نشان می‌دهد آنان به دنبال انتخاب نخست‌وزیری همسو با خود هستند. این را می‌توان از بخشی از درخواست‌های نماینده پوتین در دیدار با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان دریافت. بر اساس گزارش «الفرات»، مک‌گورک فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با بارزانی از او خواسته از پیوستن به ائتلاف فتح و دولت قانون خودداری کند. رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان گزارش داده بودند که فرستاده ترامپ در نشست دوشنبه با بارزانی در اربیل خواستار پیوستن کردها به ائتلاف هسته‌های فراکسیون اکثریت و عدم پیوستن به ائتلاف فتح و دولت قانون شده بود، بارزانی از این شیوه حرف زدن نماینده ترامپ ناراضی بود و به او گفت این‌طور با من حرف نزن.

بارزانی به نماینده ترامپ گفته است کردها به‌ویژه حزب دموکرات کردستان عراق هیچ خط قرمزی درخصوص هیچ فرد یا جریان و گروهی ندارند و با هرکس که مطالبات آنها را برآورده کند، ائتلاف خواهند کرد.

**************

انتخابات پارلـــــمانی عراق شنبه 22 اردیبهشت در 18 استان عراق و سفارتخانه‌های این کشور در خارج از عراق برگزار شد. در این انتخابات 6 هزار کاندیدا در قالب 87 لیست و ائتلاف برای تصاحب 329 کرسی مجلس با یکدیگر رقابت کردند. بر اساس آنچه کمیته انتخابات عراق اعلام کرد 44.52 درصد (10.7 میلیون نفر) از مردم در این انتخابات مشارکت داشتند. ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، ائتلاف النصر به رهبری حیدرالعبادی نخست‌وزیر، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، حزب حکمت ملی عراق به رهبری سید عمار حکیم، ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی، مهم‌ترین ائتلاف‌های این انتخابات بودند. یک هفته پس از انتخابات کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد فراکسیون صدر پیروز نهایی انتخابات عراق شد.
در ادامه به بررسی مهم‌ترین تحولات انتخابات پارلمانی عراق در هر ماه پرداخته شده است.

ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر/ 54 کرسی

ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری/ 47 کرسی

ائتلاف النصر به رهبری حیدرالعبادی/ 42 کرسی

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی/ 26 کرسی

ائتلاف الحکمه به رهبری سید عمار حکیم/ 20 کرسی

 

خردادماه/ آغاز رایزنی برای تشکیل فراکسیون اکثریت

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق برگزاری مجدد انتخابات را بعید دانست و بر لزوم تحقیقات درخصوص نتایج نهایی انتخابات تاکید کرد.

 هادی العامری با هیات حزب مسعود بارزانی دیدار کرد و خواستار تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون ملی شد.

مقتدی صدر: دولت آینده عراق دولتی اصیل، معارض، سازنده، مقاوم و دنباله‌رو سیاست مسالمت‌آمیز خواهد بود.

هیات دولت عراق برای بررسی شکایت‌های مطرح شده درخصوص انتخابات، کمیته‌ای از نهادهای قضائی، امنیتی و نظارتی را تشکیل داد.

ده‌ها تن از مردم بغداد با هدف درخواست شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی عراق و لغو آرای خارجی دست به تظاهرات زدند.

حیدر العبادی و ایاد علاوی در دیداری در بغداد تحولات سیاسی در این کشور و تشکیل دولت آتی بر اساس اصول ملی را مورد بررسی قرار دادند.

نخست‌وزیر عراق: برخی کشورهای «خاص و مشخص» بعد از انتخابات پارلمانی عراق در امور این کشور مداخله می‌کنند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق از لغو نتایج بیش از هزار حوزه انتخاباتی در داخل و خارج این کشور خبر داد.

کابینه عراق با لغو نتایج انتخابات برگزار شده در خارج و آرای آوارگان به دلیل اثبات وجود تخلف‌های جدی موافقت کرد.

پارلمان عراق با بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور موافقت کرد و خواستار توقف در اعلام سریع نتایج شد.

عراق یک دیپلمات عربستانی را به دلیل مداخله در انتخابات این کشور اخراج کرد.

خبرها حاکی از دستیابی به توافقی برای تشکیل یک ائتلاف جدید میان احزاب سائرون به رهبری مقتدی صدر، جریان الحکمه به رهبری عمار حکیم و الوطنیه به ریاست ایاد علاوی هستند.

عضو ائتلاف سائرون: بعد از شمارش دستی آرا تعداد کرسی‌های این ائتلاف کاهش نخواهد یافت.

سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی در کشورش را خواستار شد.

دستگاه قضایی عراق چهار تن از جمله سه نیروی پلیس و یکی از کارمندان کمیساریای انتخابات را در ارتباط با واقعه آتش‌سوزی در مخازن صندوق‌های رای در بغداد بازداشت کرد.

نخست‌وزیر عراق: آتش‌سوزی در مخازن کمیساریای عالی انتخابات در الرصافه در شرق بغداد، عمدی بوده است.

رهبر جریان صدر: ائتلافی بین سائرون و الفتح به‌عنوان هسته‌ اولیه فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق تشکیل می‌شود.
شوان داوودی، نماینده فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق: ائتلاف میان دو حزب اصلی کرد یعنی حزب دموکراتیک و اتحادیه میهنی تقریبا نهایی شده است.

دادگاه فدرال عراق با تایید بازشماری دستی آرا، لغو نتایج انتخابات خارج، آوارگان و انتخابات خاص در اقلیم کردستان عراق را نادرست دانست.

 

تیرماه/ بازشماری دستی صندوق‌ها‍‍‍

رهبر جریان صدر در پی رای دادگاه عالی فدرال مبنی‌بر بازشماری دستی آرای انتخابات ماه می عراق همه را به خویشتنداری و التزام به قانون فرا خواند.

کمیته حقیقت‌یاب در پارلمان عراق احتمال داد که تغییرات زیادی در نتایج انتخابات پارلمانی رخ بدهد.

نخست‌وزیر عراق و رهبر جریان صدر از ائتلافی بین دو لیست سیاسی خود با هدف تشکیل فراکسیون اکثریت در داخل پارلمان خبر دادند.

یک مقام مسئول در اربیل از آغاز بازشماری دستی آرای نتایج انتخابات پارلمانی عراق در این منطقه در پی صدور حکم دادگاه عالی فدرال عراق خبر داد.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق تصمیم گرفت بازشماری دستی آرا فقط در مراکزی صورت بگیرد که شکایت‌ها یا گزارش‌هایی مبنی‌بر تقلب در آنها مطرح شده است.

منابع امنیتی و پزشکی در عراق: افراد مسلح ناشناس سر مادر و سه خواهر یکی از کارمندان کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق را بریدند.

پارلمان عراق موفق به کشاندن نمایندگان به صحن مجلس و رسیدن به حد نصاب لازم نشد و عملا از 9 تیر عراق وارد خلأ قانونی نبود نهاد قانونگذاری شد.

منابع پلیس عراق اعلام کردند بر اثر انفجار خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی مخازن صندوق‌های رای در کرکوک یک تن کشته و ۲۰ تن زخمی شدند.

مقتدی صدر درباره تشکیل دولت جدید عراق با هیاتی از اتحادیه اروپا بحث و تبادل نظر کرد.

بازشماری دستی آرای انتخابات اخیر عراق از کرکوک آغاز شد.

علاوی معاون رئیس‌جمهور عراق: انتخابات عراق نمایشی خنده‌دار و جنایت علیه ملت بود .

نشست رهبران جریان‌های سنی عراق برای پیشبرد مذاکرات تشکیل دولت.

رهبران جریان صدر و ائتلاف الوطنیه عراق طی نشستی درباره تشکیل دولت جدید این کشور و مسائل امنیتی و داخلی گفت‌وگو کردند.

در ادامه رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت آینده عراق هیات‌هایی از ائتلاف الفتح و ائتلاف دوله قانون وارد اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق شدند.

نشست مشترکی میان معاون رئیس‌جمهور عراق، نخست‌وزیر این کشور و رهبر ائتلاف الفتح درباره تشکیل فراکسیون اکثریت برگزار شد.

حزب دموکرات کردستان عراق اخبار درباره ائتلافش با نوری مالکی و حشد شعبی را تکذیب کرد.

ضیا اسدی، مسئول دفتر سیاسی مقتدی صدر: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به‌منظور نامزد شدن مجدد برای این سمت باید از عضویت خود در حزب «الدعوه» استعفا کند.

تاکید ایاد علاوی بر تشکیل فوری دولت نجات ملی عراق.

دفتر ریاست‌جمهوری عراق اعلام کرد در نشست روسای فراکسیون‌های سیاسی این کشور آنها گفتند نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را پس از بازشماری آرا تایید می‌کنند.

صدر تعلیق مذاکرات سیاسی را تا زمان پاسخگویی به مطالبات معترضان خواستار شد.

 

مردادماه/ از تایید تا تکذیب ائتلاف‌ها

 نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نمازجمعه کربلا به دولت آتی این کشور نسبت به شیوه‌های جدید اعتراضات مردمی در صورت عدم عمل به وعده‌هایش هشدار داد و خواستار انتخاب شخصی شجاع برای ریاست دولت آتی شد.

نخست‌وزیر عراق پنج تن از مقامات انتخاباتی را به اتهام فساد در انتخابات پارلمانی ۱۲ می از کار برکنار کرد.

فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق و یکی از رهبران ائتلاف النصر اعلام کرد که نخست‌وزیر کنونی کاندیدای این ائتلاف برای کسب دوباره این منصب است.

نوری مالکی: احتمال ائتلاف میان ما و صدر وجود دارد.

کمیسیون عالی انتخابات عراق از پایان شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

رهبر جریان صدر، سندی با عنوان «منشور ملی» با ۴۰ شرط برای تشکیل دولت و انتخاب شخص نخست‌وزیر صادر کرد.
ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از دستیابی به توافقی با سه گروه سیاسی (ائتلاف سائرون، الحکمه و الوطنیه) درباره تشکیل دولت آتی خبر داد.

دفتر رسانه‌ای رهبر ائتلاف «دوله قانون» عراق از وجود تفاهمات جدی میان گروه‌ها و احزاب سیاسی برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان این کشور خبر داد.

نوفل ابورغیف، سخنگوی جریان الحکمه: عمار حکیم برای نزدیک کردن دیدگاه‌های نوری مالکی، رئیس ائتلاف دوله قانون و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق تلاش می‌کند.

احزاب سنی عراق از تشکیل یک ائتلاف متحد ملی شامل تمامی نمایندگان سنی پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر خبر دادند.

نتایج بازشماری دستی آرای تمامی استان‌ها که در تاریخ نوزدهم مرداد از سوی کمیساریای عالی انتخابات اعلام شد، نشان داد که هیچ تغییری در آرا صورت نگرفته است.

دادگاه فدرال عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمان عراق را تایید و اعلام کرد این حکم به اتفاق آرا صادر شد. بر اساس این حکم، ‌ائتلاف «سائرون» (مقتدی صدر) با ۵۴ کرسی در صدر و ائتلاف «الفتح» (هادی العامری) با ۴۷ کرسی، «النصر» (حیدر العبادی) با ۴۲ کرسی، «دوله القانون» (نوری المالکی) با ۲۶ کرسی، «دموکرات کردستان» (مسعود بارزانی) با ۲۵ کرسی و «الحکمه» (عمار الحکیم) با ۲۰ کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

توافق حکیم، صدر، علاوی و العبادی بر سر تشکیل هسته فراکسیون بزرگ‌تر بعد از ماه‌ها کش‌وقوس بر سر نتایج انتخابات پارلمانی عراق.

رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد دستور می‌دهد پارلمان در زمان مشخص شده در قانون اساسی تشکیل شود.

رهبران فراکسیون‌های الفتح، دوله قانون، النصر، محور ملی (اهل سنت) و حزب اسلامی عراق در منزل هادی العامری، رهبر فراکسیون الفتح جمع شدند تا کمیته‌ای را که ماموریتش تدوین اساسنامه داخلی فراکسیون بزرگ‌تر (اکثریت) در پارلمان عراق است، تشکیل دهند.

یک عضو ائتلاف الفتح چهارشنبه 31 مرداد اعلام کرد توافق شده فراکسیون اکثریت پارلمانی طی دو روز آینده اعلام شود و تعداد نمایندگان این فراکسیون بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نماینده است.
 

شهریورماه/ تلاش آمریکا برای اثرگذاری بر دولت آتی عراق

فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق به صورت جداگانه با عبادی، عامری و مالکی درباره تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان عراق دیدار کرد.

ناظم العبادی، نایب‌رئیس ائتلاف سائرون عراق بر پیشرفت مذاکرات با فراکسیون کرد و سنی برای پیوستن به این ائتلاف و تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر (اکثریت) تاکید کرد.

برخی رسانه‌های عربی از ائتلاف بارزانی با المحور الوطنی (وابسته به اهل سنت) خبر دادند. بلافاصله این خبر از سوی یک منبع در حزب دموکرات کردستان عراق تکذیب شد.

برخی منابع سیاسی در عراق از احتمال نامزد شدن هوشیار زیباری از رهبران حزب دموکرات کردستان این کشور برای تصدی ریاست‌جمهوری به جای فواد معصوم خبر دادند.

هیاتی از اعضای ائتلاف النصر، سائرون، جریان الحکمه و الوطنیه به اربیل رفتند تا دو حزب کردستان که43 کرسی در پارلمان جدید عراق کسب کرده‌اند را برای پیوستن به فراکسیون اکثریت با خود همراه کنند.

عضو دفتر سیاسی جریان الحکمه دوشنبه 5 شهریور: پیش‌بینی می‌شود فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان جدید ظرف ۴۸ ساعت آینده اعلام شود.

فواد معصوم در فرمانی اعلام کرد اولین نشست پارلمان جدید این کشور دوشنبه سوم سپتامبر(12 شهریور) برگزار خواهد شد.

یک رسانه کُردی از توافق الفتح، دولت قانون و المحور الوطنی (وابسته به اهل سنت) بر سر نامزدی نوری المالکی برای نخست‌وزیری خبر داد.

حکیم: دولت آتی باید بر اساس شروط مورد نظر مرجعیت تشکیل شود.

نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق از روسا و نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی خواست اتهام‌زنی‌ها و توهین‌ها را کنار بگذارند و برای تشکیل هرچه‌ سریع‌تر دولت تلاش کنند.

ائتلاف الفتح به‌ریاست هادی العامری تاکید کرد که فشارهای نماینده آمریکا برای تشکیل ائتلاف‌ها در عراق شکست خورد و هیچ دولتی بدون ائتلاف الفتح و سائرون تشکیل نخواهد شد.

مک‌گورک، فرستاده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که مدتی است در عراق به سر می‌برد، با خالد العبیدی از رهبران ائتلاف النصر دیدار کرد.

شهروندان عراقی با برگزاری تظاهرات در منطقه الخضراء واقع در بغداد بر مخالفت‌ خود با دخالت‌های آمریکا در تشکیل دولت تاکید کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار