کد خبر: 924195
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
در واکنش به «درخواست‌های بی‌ربط»
وزیر خارجه ایران در واکنش به آنچه که «مطرح کردن درخواست‌های بی‌ربط» خوانده، گفت که ماندن در توافق هسته‌ای تنها گزینه ایران نیست.
وزیر خارجه ایران در واکنش به آنچه که «مطرح کردن درخواست‌های بی‌ربط» خوانده، گفت که ماندن در توافق هسته‌ای تنها گزینه ایران نیست.
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا چند هفته قبل گفته بود که هدف امریکا «تغییر رفتار و نه تغییر رژیم» ایران است، ولی دونالدترامپ رئیس‌جمهور امریکا روز پنج شنبه در گفت‌وگو با بلومبرگ، تأیید کرد که دست‌کم طی یک و نیم سال گذشته، امریکا در مسیر تغییر رژیم در ایران گام برداشته است: «وقتی من به اینجا آمدم، سؤال این بود که آن‌ها (حکومت ایران) چه زمانی بر کل خاورمیانه مسلط خواهند شد، الان مسئله این است که آیا آن‌ها اصلاً دوام خواهند آورد.»‌ترامپ گفته این تغییر «تفاوت بزرگی است که تنها در یک سال و نیم ایجاد شده است.»‌یک روز قبل از سخنان رئیس‌جمهور امریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی در کنار تأسیسات هسته‌ای دیمونا، در لفافه ایران را به نابودی تهدید کرد و گفت: «جایی برای ضعیفان در منطقه نیست، زیرا قربانی کشتار‌ها و فروپاشی شده و از تاریخ محو می‌شوند؛ تنها قدرتمندان هستند که می‌مانند و با آن‌ها قرارداد‌ها منعقد می‌شود.» نتانیاهو در سخنان خود که تلویحاً تهدید هسته‌ای ایران در آن نهفته گفته است: «هر‌کس تلاش کند به ما آسیب بزند و تهدید به نابودی اسرائیل کند خود را در معرض آن تهدید قرار داده است.» در چنین شرایطی، وزیر خارجه فرانسه از ایران خواسته که برای مذاکره درباره برنامه موشکی خود نیز پای میز مذاکره بنشیند: «ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر نگرانی‌هایی مانند آینده توافق هسته‌ای، برنامه موشکی بالستیک خود و همچنین نقشش در ثبات خاورمیانه اجتناب کند.»‌ژان ایو لودریان در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در وین گفت: «ایران می‌بایست به اصول بنیانی (توافق) برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رعایت کند و البته به نظرم این کار را تاکنون انجام داده است.»‌وزیر خارجه فرانسه گفت: «ایران باید اصول برجام را رعایت کند و فکر می‌کنم چنین کرده است، اما از گفت‌وگو و مذاکره درباره سه موضوع اصلی نگران‌کننده برای ما یعنی آینده تعهدات هسته‌ای خود پس از انقضای اعتبار برجام در سال ۲۰۲۵، برنامه موشک‌های بالستیکی و گسترش رقابت بالستیکی و نقشی که در بی‌ثبات کردن تمامی منطقه داشته است گریزی ندارد.» این اظهارات لودریان در مورد ایران که در خاورمیانه با تهدید هسته‌ای تل آویو و در امریکا، با تهدید به تغییر رژیم روبه‌رو است، واکنش تند محمدجواد ظریف را در پی داشت. ظریف بدون اینکه از طرف فرانسوی نام ببرد، در صفحه توئیتر خود خواستار این شده که به جای طرح «درخواست‌های بی‌ربط»، به تعهدات برجامی خود پایبند بماند: «برای اجرای تعهدات و عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران باید شهامت داشت.» وزیر امور خارجه ایران در این پیام توئیتری خود تصویری را از تیتر رویترز درباره پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش بر اساس گزارش آژانس منتشر کرده و نوشته است: «پایبند بودن به توافق (برجام) در عمل و نه در حرف، تنها گزینه پیش روی ایران نیست.»، پیامی که تلویحاً هشدار درباره خروج احتمالی از برجام در صورت ادامه شرایط کنونی است. ظریف به گفت‌وگوی ترامپ با بلومبرگ هم واکنش نشان داد و نوشت: «سیاه‌نمایی ایران به‌عنوان کشوری که یا «در حال تسلط بر خاورمیانه است» و یا «در تقلا برای بقا است» نشانگر بی‌نظمی شناختی امریکا و عوام‌فریبی آشکار برآمده از متلاشی شدن حیطه اخلاقی در این کشور است. ایران همواره یک بازیگر منطقه‌ای باثبات، قدرتمند و مسئول بوده و خواهد بود.»‌
دوازدهمین گزارش آژانس
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی بر پایبندی ایران به تعهدات خود طبق قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت تأکید کرد. روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی در این زمینه نوشت: دیده‌بان هسته‌ای ملل متحد گفته است که ایران با وجود خروج امریکا از توافق و ازسرگیری تحریم‌هایی که به یک بحران اقتصادی کمک کرده است، به تعهداتش پایبند بوده است. این دوازدهمین گزارش متوالی آژانس در تأیید پایبندی ایران به توافقی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا در ماه مه (اردیبهشت) گذشته آن را رد و تحریم را دوباره اجرا کرد. واشنگتن‌پست نوشت: هنوز معلوم نیست که آیا گزارش آژانس به امضا‌کنندگان اروپایی توافق آلمان، فرانسه و انگلیس، برای نجات توافق در بحبوحه تحریم‌های امریکا کمک خواهد کرد یا نه؟ اما هم ایران و هم کشور‌های اروپایی اشاره کرده‌اند که حفظ مفاد توافق آنچنان که هست غیرممکن است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به گزارش آژانس نوشت: همکاری فعالانه و به موقع ایران امکان دسترسی به تأسیسات ایران و اجرای پروتکل‌های الحاقی و افزایش اعتماد را فراهم کرد. آژانس درگزارش خود به پروتکل مربوط به جزئیات پادمان‌ها و ابزار‌های راستی‌آزمایی اشاره داشت. آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، افزود: در رابطه با میزان تولید اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران، این روند تسریع نشده است و نرخ تولید این مواد ثابت بوده و تغییری حاصل نشده است. رویترز در بازتاب گزارش آژانس نوشت: آژانس در دومین گزارش فصلی خود از زمان اعلام خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در ماه مه و اعمال دوباره تحریم‌ها گفت که ایران محدودیت سطوح غنی‌سازی اورانیوم، ذخایر اورانیوم غنی شده و دیگر مفاد توافق را رعایت کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار