کد خبر: 924193
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
صحنه سیاسی عراق آبستن تحولات مهمی است، ائتلاف حیدر العبادی به نوعی فروپاشیده و از خیابان‌های بغداد شنیده می‌شود جریان فتح به رهبری هادی عامری به یک ائتلاف فراگیر دست یافته و به زودی نخست‌وزیر را معرفی خواهد کرد؛ تحولاتی که به معنای شکستی دیگر برای امریکا به‌ویژه تلاش این کشور برای تحریم ایران محسوب می‌شود.
صحنه سیاسی عراق آبستن تحولات مهمی است، ائتلاف حیدر العبادی به نوعی فروپاشیده و از خیابان‌های بغداد شنیده می‌شود جریان فتح به رهبری هادی عامری به یک ائتلاف فراگیر دست یافته و به زودی نخست‌وزیر را معرفی خواهد کرد؛ تحولاتی که به معنای شکستی دیگر برای امریکا به‌ویژه تلاش این کشور برای تحریم ایران محسوب می‌شود.
روز گذشته حیدر العبادی، نخست‌وزیر دولت موقت عراق طی حکمی فالح الفیاض، رئیس سازمان حشدالشعبی را از مقام خود برکنار کرد. دفتر العبادی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فیاض به دلیل ورود به فعالیت‌های سیاسی و حزبی و همچنین تمایل به انجام مسائل سیاسی که با پست‌های امنیتی و اطلاعاتی سازگاری ندارد، از تمامی مقام‌های دولتی خود برکنار می‌شود.» فیاض یکی از شخصیت‌های کلیدی در ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی بود و سمت ریاست حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق را نیز برعهده داشت. برکناری وی نشان‌دهنده فروپاشی ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی است. پیش‌تر روزنامه القدس‌العربی گزارش داده بود: «وزیر دفاع سابق، خالد العبیدی و همینطور مشاور امنیت ملی، فالح الفیاض از ائتلاف نصر جدا شده‌اند و این جدایی‌ها قبل از موضع عبادی در مورد تحریم‌های امریکا اتفاق افتاد، اما حزب «الفضیله» پس از اعلام پایبندی عبادی در خصوص تحریم‌ها از النصر جدا شد. سنی‌های الانبار نیز از ائتلاف النصر جدا شده‌اند و تنها شش تن با عبادی باقی مانده‌اند. علاوه بر اینکه بخش بزرگی از النصر نیز به ائتلاف «دولت قانون» خواهند پیوست.» جریان‌های سیاسی و رسانه‌های عراقی تصمیم حیدر العبادی را مورد انتقاد قرار دادند و منطق او را به چالش کشیده و این سؤال را مطرح کردند که اگر دخالت فیاض در امور سیاسی با پست‌های امنیتی و اطلاعاتی سازگاری ندارد چرا در خصوص ورود العطا العطاء (به رهبرى الفیاض) به ائتلاف النصر موافقت کرده بود؟
همچنین ائتلاف الفتح عراق تصمیم حیدر العبادی برای برکنار کردن فالح الفیاض از تمامی پست‌های دولتی و از ریاست حشدالشعبی را «یک تصمیم شخصی و غیرقانونی» خواند. الفتح اقدام العبادی را «خطرناک» دانسته که نشان می‌دهد «نخست‌وزیری که دوره ریاستش پایان یافته است، بر اساس منافع شخصی خود با دستگاه‌های امنیتی و دیگر دستگاه‌های کشور تعامل می‌کند.» چهار ماه از انتخابات عراق می‌گذرد و از آنجایی که هیچ گروهی نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد رقابت و مذاکرات شدیدی بین جریان‌های مختلف در جریان است تا بتوانند با گردهم آوردن بیشترین ائتلاف دولت را تشکیل دهند. دولت آتی عراق با توجه به شکست داعش و آغاز بازسازی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. اما دولت عراق صرفاً اهمیت داخلی ندارد و سرنوشت این کشور به تلاش‌های امریکا برای تحریم ایران گره خورده است. عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود، اما واشنگتن تلاش دارد این روابط را به حداقل برساند و دولت‌ها و نهاد‌های عراقی را در صورت روابط اقتصادی با ایران تهدید به تحریم کرده است. حیدر العبادی چند روز قبل در موضعی که از سوی برخی ناظران «خوش‌رقصی» برای امریکا توصیف شد اعلام کرد با تحریم‌های امریکا علیه ایران همراهی خواهد کرد، هرچند با اعتراض‌ها و انتقاد‌های گسترده‌ای در داخل مواجه شد، خیلی زود مواضع خود را تغییر داد و گفت: حرف‌های او درباره تحریم‌های ایران درست در رسانه‌ها انعکاس داده نشده است. این نگاه در میان جریان‌های سیاسی عراق وجود دارد که حیدر العبادی گزینه اصلی امریکا برای تصدی نخست‌وزیری عراق است.
الغد پرس به نقل از یک منبع آگاه نوشت: حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق فرمان برکناری مشاور امنیت ملی، رئیس بسیج مردمی و رئیس سرویس امنیت ملی این کشور را پس از دیدار شامگاه پنج شنبه با «برت مک گورک»، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور امریکا به ائتلاف مدعی مبارزه با تروریسم صادر کرده است. اما ظاهراً تلاش واشنگتن برای تمدید نخست‌وزیری مجدد حیدر العبادی نه تنها با بن‌بست مواجه شده بلکه حساسیت عراقی‌ها را برانگیخته است. هادی العامری رهبر ائتلاف فتح با اشاره به مک گورک نماینده رئیس‌جمهور امریکا در عراق گفت: «ما دخالت امریکا در تشکیل دولت را رد می‌کنیم و اگر شما به دخالت خود اصرار دارید، هر دولتی که شما تشکیل دهید در عرض دو ماه سقوط خواهد کرد.»‌همچنین عده‌ای از شهروندان عراقی در واکنش به دخالت‌های امریکا در روند تشکیل دولت جدید این کشور در بغداد تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع شهروندان عراقی علیه تحرکات و توطئه‌های «برت مک گورک» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری امریکا در گروه موسوم به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در خصوص تشکیل دولت جدید عراق، شعار سردادند. پس از برگزاری انتخابات مک گورک تلاش‌های زیادی را انجام داده تا دولت مطلوب واشنگتن در بغداد به قدرت برسد. وی رفت و آمد‌های زیادی به اقلیم کردستان داشته است و اخباری که منتشر می‌شود حاکی از سردی روابط اربیل و واشنگتن است. رسانه‌های عراقی گزارش دادند: در جریان دیدار مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و مک‌گورک فرستاده دونالد ترامپ مشاجره لفظی شدید بین طرفین رخ داده است. بر اساس این گزارش‌ها، مشاجره هنگامی بالا گرفت که مک‌گورک از بارزانی خواست که در نشستی برای ملحق شدن کرد‌ها به ائتلاف النصر به منظور تشکیل هسته اولیه ائتلاف بزرگ پارلمانی عراق مشارکت کند که بارزانی با درخواست وی مخالفت کرد و خطاب به فرستاده ترامپ گفت که کرد‌ها خطوط قرمزی بر هیچ فرد یا طرفی ندارند و با هر که خواسته‌های آن‌ها را برآورده و حقوق کرد‌ها را تضمین کند، ائتلاف خواهند کرد. در حالی که تمدید نخست‌وزیری حیدر العبادی علناً منتفی به نظر می‌رسد، ائتلاف فتح از دستیابی به یک توافق فراگیر با سایر گروه‌ها برای تشکیل دولت خبر داد. احمد کنانی از اعضای ائتلاف فتح روز گذشته با اعلام این که ائتلاف به یک سری توافقات اولیه جدی با بعضی احزاب کردی و سایر ائتلاف‌های سیاسی دست یافته است از احتمال اعلام رسمی تشکیل این ائتلاف فراگیر طی ۴۸ ساعت سخن گفت. گفتنی است عصر دیروز گزارش‌هایی درباره احتمال نامزدی فالح الفیاض به عنوان نخست‌وزیر از سوی ائتلاف‌های فتح و نصر منتشر شده است.
تهران: عراقی‌ها را مقابل تروریسم کمک می‌کنیم
سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادعای وال استریت ژورنال درباره اقدام ایران در آموزش و تسلیح عراقی‌ها برای مبارزه با امریکایی‌ها را مضحک دانست و گفت: ایران به عراقی‌ها صرفاً در مقابله با گروه‌های تروریستی کمک کرده است. علیرضا میریوسفی روز پنج شنبه در یادداشتی خطاب به مایکل گردون، نویسنده این مطلب در وال‌استریت ژورنال، افزود: همانطور که می‌دانید، ایران مرز بزرگی با عراق دارد و پس از سقوط صدام حسین، بسیاری از عراقی‌ها از مرز عبور کرده‌اند و روابط بین ایران و عراق دوباره برقرار شده است. وی ادامه داد: در حالی که ایران همیشه همه برادران عراقی را اعم از شیعه، سنی و کرد تشویق کرده است تا از انتخابات دموکراتیک حمایت کنند، این مضحک و آشکارا نادرست است که ادعا شود ایران تشویق می‌کند تا «شیعیان بتوانند بر سیاست‌های عراق غلبه کنند.» در روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی اسنادی منتشر شده است که مبنای آن، بازجویی‌های شبه‌نظامیان شیعه عراقی بوده است. در این یادداشت ادعا شده است ایران، شبه‌نظامیان عراقی را برای انجام حملات مرگبار متعددی علیه نیرو‌های نظامی امریکا، مجهز به بمب کرده و حتی به آن‌ها برای برنامه ریزی و طرح نقشه حملات کمک کرده است. رویترز هم گزارشی منتشر کرده که در آن برخی منابع مدعی شده‌اند که ایران موشک‌های بالستیک در اختیار شیعیان هم پیمان خود در عراق قرار داده و توانایی ساخت موشک‌های بیشتر در این کشور را توسعه می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار