کد خبر: 924183
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
بیژن سورانی
با آغاز بازگشت زائران بیت‌الحرام به کشور عکس‌هایی در شبکه‌های مجازی انتشار یافته است که نشان می‌دهد برخی از حجاج با اتومبیل‌های تزئین شده گرانقیمت و با نصب ماکت مکه روی آن، آمدن خود را به کشور از سفر حج اعلام می‌کنند!
چندین سالی است برخی اعمال تقلیدی و تشریفاتی به حج و به بازگشت حجاج اضافه شده که ماهیت اصلی این فریضه الهی را تحت‌الشعاع قرار داده است. ماهیت معنوی حج سادگی، یکدلی و عاری‌شدن از دلبستگی و مادیات است، متأسفانه در سال‌های گذشته بحث خرید‌های آنچنانی برخی حجاج و بازارگردی آنان انتقادات بسیاری را به همراه داشت. خرید‌های کلان که بعضاً در قالب سوغاتی‌ها انجام می‌شود، انحرافی است که برخی حجاج به آن مبتلا شده‌اند.
از خرید کالا که بگذریم، بحث ولیمه‌های پرهزینه و مراسم‌های ویژه که با شرایط کنونی اقتصاد تناسبی ندارد، در حالی برگزار می‌شود که در کشور برخی نیازمند به نان شب خود محتاج هستند.
ضیافت‌های مجلل در تالار‌های گرانقیمت و پذیرایی از میهمانان با سفره‌های رنگارنگ سبب چشم و هم‌چشمی شده و نتایج این سفر معنوی را به حاشیه رانده است. اخیراً در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از خودرو‌های گرانقیمت تزئین شده انتشار یافته که در این تصاویر خودرو‌ها با ماکت مکه آراسته شده است! این خودرو‌ها قرار است با کاروان همراهان حاجی در مسیر فرودگاه تا منزل و حتی تا تالار مراسم پذیرایی، میهمانان حاجی را بدرقه کنند. گویا در برخی خانواده‌های دارای حاجی دغدغه‌ها به این تجملات، تشریفات خاص و اشرافی‌گری‌ها گره خورده که متأسفانه این چشم و هم‌چشمی‌ها در حال افزایش است.
به هر حال فردی که در مراسم حج حتی لباس‌های رنگین خود را از تن خارج می‌سازد و با لباس و تن‌پوش ساده می‌رود تا به لبیک خداوند و معبودش سر تعظیم فرود آورد، حالا اسیر این اشرافی‌گری و تجملات شده، جای تأمل دارد. زیاده‌روی در ولیمه‌دادن و انجام تشریفات جانبی اصل این مراسم‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. باید توجه داشت که مناسک معنوی حج یکی از مظاهر تبلور ماهیت معارف و مقررات اسلام است که به تنهایی می‌تواند، معرف مکتب انسان‌ساز اسلام باشد. کنار سایر اقداماتی که برای شناخت و معرفی اسلام می‌کنیم در مورد حج هم چه در میدان اندیشه و چه در میدان عمل بایسته است، کاری را انجام دهیم که در خور این مراسم عظیم معنوی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار