کد خبر: 924154
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ریل باس با ظرفیت ۳۲۰ نفر مسافران را جابه‌جایی می‌کند
اواخر هفته گذشته اولین اتوبوس ریلی (ریل باس) خوزستان با ظرفیت ۳۲۰ نفر در مسیر‌های پرتردد شهری اهواز به حرکت درآمد تا مسافران را در مسیر و ایستگاه‌های قدس - اهواز - کارون - میاندشت جابه‌جا کند...
محمدرضا هادیلو
اواخر هفته گذشته اولین اتوبوس ریلی (ریل باس) خوزستان با ظرفیت ۳۲۰ نفر در مسیر‌های پرتردد شهری اهواز به حرکت درآمد تا مسافران را در مسیر و ایستگاه‌های قدس - اهواز - کارون - میاندشت جابه‌جا کند. برای ریل باس اهواز ۱۳ ایستگاه در نظر گرفته شده است که از این تعداد در حال حاضر چهار مسیر توسط مشاور پروژه طراحی شده است. هر چند با راه‌اندازی این اتوبوس ریلی ظرفیت خوبی در حوزه جابه‌جایی مسافر ایجاد ایجاد می‌شود، اما با توجه به مشکلات اهواز در زمینه حمل و نقل عمومی و به خصوص کمبود اتوبوس‌های مجهز به سیستم سرمایشی در این شهر چنین به نظر می‌رسد که علاوه بر سیستم ریلی باید با تعریف خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی، دسترسی شهروندان به سیستم حمل و نقل شهری راحت‌تر شود. موضوعی که استاندار خوزستان هم در مراسم افتتاح اتوبوس ریلی به آن تأکید کرد.

چهارشنبه هفته گذشته بود که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، استاندار، شهردار اهواز و عضو هیئت مدیره و معاون مسافری راه آهن ایران، اولین قطار (ریل باس) شهری اهواز به حرکت در آمد تا ایستگاه‌های قدس- اهواز- کارون- میان دشت هم افتتاح شوند و شهروندان بتوانند از خدمات این سیستم حمل و نقل شهری بهره ببرند.
این اتوبوس‌ریلی جدید با ظرفیت ۳۲۰ نفر در مسیر‌های پر تردد شهری اهواز به کار جابه‌جایی مسافران می‌پردازد. در مرحله اول، حرکت قطار از ایستگاه قدس - اهواز - کارون - میاندشت و بالعکس است و پس از آن با ایجاد توقفگاه‌هایی در مسیر شرایط برای سوار و پیاده شده مسافران فراهم خواهد شد.

اهواز در انتظار تحول

مهر ماه سال گذشته بود که آمار‌های نگران کننده‌ای از وضعیت حمل و نقل شهری و نحوه خدمات‌رسانی در شهر اهواز به گوش رسید. به خصوص آمار عجیبی که رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز از کمبود تعداد اتوبوس در این کلانشهر اعلام کرد. رحیم کعب عمیر که کاهش اتوبوس‌ها در شهر اهواز نسبت به ۱۰ سال گذشته را نوعی عقب گرد این کلانشهر در زمینه حمل و نقل توصیف کرده بود، گفت: «تعداد اتوبوس‌های اهواز در سال ۸۵ نزدیک به ۴۰۰ دستگاه بود، اما هم اکنون این رقم کاهش پیدا کرده است. فعلاً ۱۷۰ اتوبوس آماده خدمت‌رسانی در شهر اهواز هستند و ۴۰ دستگاه دیگر پس از تعمیر به مسیر خط واحد‌ها افزوده می‌شوند.»

اما بعد از گذشت کمتر از یک سال از این حرف‌ها اولین اتوبوس ریلی خوزستان در شهر اهواز با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان برای کمک به حمل و نقل عمومی به حرکت در آمد تا نویدی برای رفع مشکلات و معضلات در این عرصه باشد. حتماً برای خوزستانی که بیش از نیمی از سال را درگیر ریزگرد‌ها و گردوغبار است، چنین سیستم‌هایی می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش آلاینده‌هایش باشد. زیرا اتوبوس‌های ریلی خودکشش هستند و برای حرکت نیازی به لکوموتیو ندارند. مزیت آن‌ها این است که دارای سرعت مناسب، ترافیک پایین و ایمنی بسیار بالایی هستند و قابلیت جابه‌جایی حجم انبوهی از مسافران را دارند.

سهم بالای خوزستان از حمل و نقل ریلی

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه راه‌اندازی این اتوبوس ریلی یکی از اقدامات شایسته در راستای خدمت‌رسانی به مردم است، گفت: «خدمات راه‌آهن در خوزستان تاکنون شایسته بوده و از این به بعد نیز بی‌شک مطلوب‌تر می‌شود و قابل تقدیر است و امید است این خدمت‌رسانی‌ها همچنان ادامه داشته باشد.»آیت الله سیدمحمد علی موسوی جزایری افزود: «خدمات راه‌آهن تاکنون در حوزه برون شهری بوده و اکنون با اتوبوس ریلی در سطح شهر نیز به اتوبوسرانی کمک می‌کند و ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن در مسیر‌های این اتوبوس ریلی و توجه به شهرستان‌های کم برخوردار از ضرورت‌ها است.»

استاندار خوزستان نیز که در مراسم افتتاح اتوبوس ریلی اهواز حضور داشت با بیان اینکه نیاز است سهم خطوط ریلی در خوزستان افزایش پیدا کند، گفت: «توسعه خطوط ریلی در کشور و به خصوص استان خوزستان و شهرستان اهواز تا حدودی مغفول مانده است و در این زمینه آن طور که باید نتوانسته‌ایم بهره‌برداری لازم را از چنین موضوعاتی داشته باشیم.» غلامرضا شریعتی با درخواست برای افزایش سهم خطوط ریلی در خوزستان فزود: «اگرچه شهر‌های بسیاری از استان در مقایسه با استان‌های دیگر به سیستم ریلی متصل هستند، اما وقتی مقایسه می‌کنیم که چه سهمی از بار استان و کشور توسط خطوط ریلی خوزستان جا‌به‌جا می‌شوند، در می‌یابیم که سهم استان در این زمینه خیلی زیاد نیست.»
 
وی بیان کرد: «در تلاش هستیم سهم ریل را در حمل و نقل استان خوزستان روز به روز افزایش دهیم. در این زمینه جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم و در تلاش هستیم این مسئله را محقق کنیم. در این زمینه خط‌آهن بندر امام به اهواز دوخطه و خط آهن قدیم این محور نیز ترمیم شد و اکنون امکان تردد قطار‌ها در این محور با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت مهیا است.» در ادامه مراسم شهردار اهواز با بیان اینکه انتظار داریم در بازه زمانی کوتاهی تعداد دیگری ریل باس به مجموعه ریلی قطار شهری اهواز افزوده شود، گفت: «برای ریل باس اهواز ۱۳ ایستگاه در نظر گرفته شده است که از این تعداد در حال حاضر چهار مسیر توسط مشاور پروژه طراحی و ۹ ایستگاه دیگر باید در بازه زمانی کوتاهی ایجاد شوند.»
 
منصور کتانباف ادامه داد: «در سال‌های گذشته به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در خصوص استفاده از ظرفیت‌های مختلف شهر اهواز مانند ریل باس به عنوان حمل و نقل شهری این اتفاق نیفتاد، اما در این دوره با حمایت مجموعه راه‌آهن و در راستای سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر توسعه حمل و نقل ریلی شهری و عمومی، شاهد اجرای این پروژه بودیم.» این مسئول ادامه داد: «در غرب اهواز، این ریل باس با ورود به شهر، از ایستگاه‌های میهن، اهواز، نهضت‌آباد، دانشگاه چمران، آزاد، پیام نور و قدس، عبور و در ایستگاه نورد و محدوده ملاشیه متوقف می‌شود؛ در شرق نیز ایستگاه‌های اهواز، علی بن مهزیار، کارون، بدر، باهنر و بنکداران را خواهیم داشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار